Hej,
har precis bytt tv och börjar få slut på ingångar då jag försökt koppla in allt som satt i den gamla tv:n.
Problemet nu är mitt gamla hemmabiosystem. Där finns en ledig komponentutgång märkt med YPbPr och en likadan ingång finns på tv:n. Bara för att testa så tog jag vad jag hade, i det här fallet en röd vit gul kompositkabel och satte emellan men inget hände. Har läst mig till att komponentkabeln bör ha 75 ohm istället för 50 som den andra har. Men vad bör resultatet bli om man ändå provar, en sämre signal men ändå något så man kan se att principen fungerar eller kan det helt enkelt vara så att fel kabel inte visar något alls? Priserna verkar ju variera stort på dessa kablar, nu handlar det inte om att skapa en ultimat hemmabiokänsla, bara att få igång dvd:n temporärt så att ungarna kan se sina filmer tills jag köpt något modernare. Är det värt att köpa en kabel för några hundra och prova eller borde jag sett något redan i det test jag gjorde?
komponent/komposit mellan tv och dvd
Re: komponent/komposit mellan tv och dvd
Jag har kört YPbPr över ett "gul-röd-vit"-koppel utan några problem. Det är väll BNC-varianterna som brukar vara 75ohm? Men är det längre avstånd bör man nog ha rejälare kabel.
vad skulle hända om en av de 3 kablarna inte fungerar som den ska eller om man i testsyfte på en fungerande koppling tillfälligt tar bort den? Är det fortfarande en "gradvis" försämring, håller de olika kablarna fortfarande i varsin färg, eller kan en dålig kabel vara avgörande för om det fungerar eller ej? Är någon av delarna viktigare än någon annan, är det värt att flytta om kablarna och testa alla kombinationer? (känns inte som det är kabeln som är det egentliga problemet i mitt fall utan någon annan inställning någonstans) Fick nåt felmeddelande som sa att jag inte kunde visa signalen eller att den var felaktig.
Synken går ju på den "gröna" har jag för mig, så sålänge den är i så får man grön bild 
Minns dåligt, men tror det fungera så.
Minns dåligt, men tror det fungera så.