Funderingar kring mikrokontrollerstyrd lagringsenhet

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
frallzor

Funderingar kring mikrokontrollerstyrd lagringsenhet

Inlägg av frallzor »

Har lite funderingar på att försöka knåpa ihop en mellanlagringsenhet till min kamera som skulle kunna
hantera både foto- och videoråfiler. Detta i ett format som inte innebär att bära med sig en laptop eller snarlikt.

Så funderar på om det vore möjligt att på något vis sammanlänka någon mikrokontroller att hantera interface mellan någon A/SATA disk samt en
Compact Flash-anslutning. Och sen i koden bestämma att, på lite fulknepat låtsaskodspråk nu;

if (condition1: kolla om disken innehåller filer av rätt format)
{
kollar om det finns nya filer som inte redan finns
}
else if (condition2: om det finns nya filer så körs koden nedan)
{
kopierar över filerna som är nya, och avmonterar kortet
}
else
{
avmonterar kortet och väntar på ny händelse.
}

Så kan någon kanske tipsa på någon vettig krets man kan kika på som skulle kunna sköta både sata och cf, superhastigheter behövs ej, men inget som
kan liknas vid floppydisktiden helst =) Eller är det hela redan kört?
xxargs

Re: Funderingar kring mikrokontrollerstyrd lagringsenhet

Inlägg av xxargs »

i min kamera har jag Transcend SD-chip med wireless (ger webbsidor) och det börja dyka upp flera aktörer med wifi på SD-minne, men det ser värre ut för compact flash minneskort då intresset för dessa verkar litet på minneskortsidan

i teorin skulle man kunna hacka en http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara ... 1tb_mobile så att den via html tröskar igenom kameran då och då, då den har en linux i sig och kan root:as via telenet(!) som root och 'goflex' som password om jag minns rätt (har en sådan) men visst det är nog en del pill innan allt snurrar då inga paketinstallerare finns eller liknande och det är lätt att dumma sig så att det hänger sig för alltid...

Fördelen - hårddisken med wifi har inbyggt batteri för 4-5 timmars drift - nackdel, disken är mekanisk och kan gå sönder om den slår i backen (dock finns det dom som bytt disken till en SSD på bekostnaden av kapaciteten) - SD-WiFi drar en hel del ström ur kameran och kortar kamerans batteritid - nu går det lägga in funktioner så att WiFi-delen stänger av sig efter tex 5 minuter efter kamerastart etc.

alternativt via smartphone och lämplig app tanka över bilderna till smartphones minne eller SD om den är stor nog, men allt bygger på att ditt minneskort kan hantera wireless
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Re: Funderingar kring mikrokontrollerstyrd lagringsenhet

Inlägg av Micke_s »

eye-fi har jag, hanterar bilder i kameran. För över dom över wlan eller fungerar som accesspunkt för telefonen.

Finns adapter mellan cf och sd: http://dx.com/p/sdxc-eye-fi-to-cf-card- ... ack-173746 compactflash till sd-kort adaptrar.
Dock så måste CF vara av typ 2, de är tjockare än typ1:

eye-fi finns i lite olika varianter beroende på format.
Skriv svar