Min nya smältugn och brännare.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
NeoTech

Min nya smältugn och brännare.

Inlägg av NeoTech »

Så har gjort en smältugn och en propan brännare tillhörande.. Och detta nog ngt de flesta här på forumet kan slänga ihop på en helg med tillgång till en svarv..

Bilder till projektet får ni kolla på här, dom e stora så jag tror inte folk blir så glada om ja länker dom..
Ugn + Smältdegel http://www.roughedge.se/blogg/2013/07/2 ... omde-fota/
Propanbrännare http://www.roughedge.se/blogg/2013/07/2 ... -smaltugn/

Så första länken, ugnen och smältdegeln.
Ugnen är gjord av ett gammalt expanssions kärl, eldplats cement av 1100 graders modellen och hårt tegel av 1100graders modellen, inhandlat på K-rauta, kostnad, cirka 500.- totalt 30kg cement gick det åt. 5kg i botten, sen två tegel klossar och sedan 5kg i locket. Väggarna draperades med cement blandad lite blötare än instruktionerna och sedan klämdes teglet på plats. Eldröret är bara ngt jag hade låg o skräpade o svetsade fast i kroppen på expansionskärlet. Ben tillverakde av lite annat rör ja hade låg.

Smältdegeln är en bit ämnesrör jag köpte på skroten, 110mm i diameter, 10mm i väggen cirka 100mm långt.. Botten svaravdes av en bit plasma skuren 7mm plåt och pressades på plats i kärlet, sedan tiggades botten fast och svarvades platt igen.. Lyft öronen är bara vanliga M10 som kapats och sedan tiggats från insidan så inget kan läcka ut den vägen.

Andra länken, propan brännare.
Handtaget är av bunsen brännare modell man hittar på Jula, regulator till tanken och slangen e från jula med. Handtaget har en sk. R15 rörmockar gänga. Så en bit stål svarvades med matchande kona och som senare kom att pressas i resten av brännar kroppen. Allting i brännare är press eller "nu ska det fanimej passa" -passning.
Brännar tuben är 30cm lång rostfri tub som fick 4st 14mm slottar frästa.. Slottarna är matchade så att "framkant" på slotten slutar strax efter tippen på brännaren.

Brännarkroppen är en bit mysterie stål, urborrat till 8mm invändigt och sedan ner till M6, o en Mig tip på 0.8mm har gängast och skruvats dit för kung o fosterland. Choken är samma bit av rör ja har ligger som ja använde till benen. Den stora runda sluggen gjordes för att brännare tuben skulle centrera enkelt i inlopps röret till ugnen.

Vid 50% choke så får jag en 20-25cm blå låga utan inslag av gult eller röd flamma. Vid full choke så har jag fortf. blå låga med gula toppar.. Vid full throttle kan den tyvärr inte hålla lågan tänd utan blåser bara ut sig själv. Detta är troligen på grund av att regulatorn jag använder är av sk. "fast typ" och ger kontinuerligt 8kg - vilket e alldeles på tok för mkt för den här typen av brännare.. brännar handtaget öppnas bara "precis" så de börjar pysa och restriktionen som uppstår i mig tippen jetar gasen och suger med sig luft igenom brännar tuben..
nhl21

Re: Min nya smältugn och brännare.

Inlägg av nhl21 »

Jag har några större brännare hemma och till dem finns ingen regulator alls, så du kan nog skippa regulatorn.
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

Regulatorn e där mest för o få kontroll över den.. kan inte öppna den helt för då ja slår den ut lågan. Tar jag bort den kan ja inte reglera ner flödet alls.. Ja borde ha gjort mindre luftintag dock har ja listat ut.. =)
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

Första varmkörningen efter en lång torktid..

Lastade ugnen full med kolbriketter al'a ICA.. satte fyr på skiten o lät den naturligt aspirera.. 600 grader e inga problem på detta sättet. 2 timmar in så kasta jag på en dammsugare o passerade 800 grader.. Lät den tuffa o gå i ngn timme på denna temp. till sist koppla ja in propan brännaren, även känd som pulsjet brännare.. (för den pulsar och låter som pulsmotor). Då hängde inte min IR mätare längre med när ja passerade 900 grader... Lät den tuffa o gå i en timme till på den temperaturen.

Kopplade ur gasen o lät den börja sakta svalna med kolen kvar. I slutänden så hittade jag rester av cement och sand i askan som hade "fuseat" och bubblat upp sig som glas med lite större partiklar.. Rensade slutligen ur ugnen från aska o körde bara propan o ett tomt kärl en vända tar cirka 10min upp till 680 grader.. sedan börjar det ta tid på propan.

Brännaren jag konstruerade är extremt snål på gasen och P6 tuben som är i praktiken tom räckte ändå till o köra med i totalt nästan 2.5 timme utan att den började bråka med trycket. Tänk här på att munstycket i jetten är bara 0.8mm så det stryper mkt.

Nästa steg blir o smälta lite metall.. Dags o snida ihop några formar för ingots.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Intressant, detta följs...
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

Så gårdagens övningar gav mersmak..

Så inspekterade ugnen efter värmningen igår som jag misstänkte har cementen spruckit, men som jag även misstänkte så har teglet sett till ugnen inte kollapsade helt. Så slutsats, K-Rauta 1100 graders cement *fnys* ah jo e nog bra om man spacklar det tunt kanske men gjuta i ingen höjdare.. Tegla ugnen i förebyggande syfte - räddade hela projektet..

Så första körningen, gick o dra den till 780 grader - vilket är bra häll temperatur.
Andra körningen här började jag få problem med propan och brännaren.. Tuben sjönk så drastiskt mkt i temperatur att gasen inte klarar riktigt av o dunsta i det tempot som de behöver för o kunna mata brännare.. den topplade av på 670-690 grader.. gasa mer eller gasa mindre spelade föga roll.. Slutsats ngt e knas..

Tredje körningen, tempen e nu nere på 640 grader.. jag börjar misstänka boven i dramat e låg tillgång på gas.. Fjärde körninge bekräfta det igenom att ja aldrig kom över 350 grader.. Så ståltank i kombination med lågt gastryck och jet brännare.. well du får problem o dra ur det där "sista" ur tanken.. Det blir jag som åker o byter min P6 mot en P11 kolfiber tub imorgon ist.. *hytta med näven*

Slut resultat iaf, 3 fungerande smältningar - material, gamla kolvar från en cheva 305 som hade sett bättre dagar samt lite ventilkåpor och spånor från svarven..

Resultatet utöver en gedigen nackbränna.
Bild
svanted

Inlägg av svanted »

ett vanligt problem, att gasen i tuben blir för kall om man ska elda på ordentligt, enda sättet är att värma flaskan...
med kanske en liten brännare = vådligt... säkrare med en balja med varmvatten, och lite rinn från varmvattenkranen...
problemet lär bli värre med en kompositflaska...

är du inomhus? hur varmt blir det i rummet?
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Säger också samma sak. Fixa värmare till flaskan om du ska plocka ut en större mängd. Enda sättet dessvärre.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Jag skulle definitivt satsa på en PA11 (Aluminium) istället för en PC10 kompositflaska när du har denna typ av problem.
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

Oki, som jag har förstått så skall PC flaskorna vara "bättre" när de kommer till kontinuerligt urtag av gas just för att de inte blir kalla på samma sätt? Men jag kan ha fel här - jag har bara haft den här PA6 flaskan och ja typ använt den för o värma fälgar o bultar o annat i garaget. ;)

Värmare säger ni med.. vad tänker ni då.. Värmefilt typ eller vadå?? Jag har stått ute på gården i gassande sol så de var väl iaf 30 grader där tuben stog men den droppade ändå drastiskt i temperatur vid stort urtag.. Jag har tillgång till vatten men det är typ 6-7 grader max.. Så vet inte.. doppvärmare???
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Om det är okej med flytande "gas" så kan man ju vända på flaskan, då blir den inte kall.
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

Jag vet faktiskt inte om det skulle fungera.. i princip så är brännaren en kopia på en REIL brännare som nyttjar "jet" effekten som uppstår i en venturi stort sett.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Är du säker på benämningarna?
PA6 dvs Aluminiumflaska eller P6 dvs plåtflaska?
Plåtflaskan leder värme betydligt sämre än Aluminiumflaskan.

PC=komposit är helt urusla vid stora gasuttag!!!
Att den INTE blir kall på utsidan är det som är problemet, den kan inte absorbera värme från omgivningen för att koka innehållet.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det behöver nog vara lite som fotogenbrännare där man förvärmer bränslet.
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

Ah nog jag som blandar ihop beteckningarna.. Det jag har står är en plåtflaska..Men ja aluminium flaska e väl "they way to go" isf..

Undrar varför de pushar man ska köpa komposit flaskor för då.. jevla aga.. *månglare*
Skriv svar