Manuell kontroll av 1 stegmotor
Manuell kontroll av 1 stegmotor
Jag ska bygg en liten macroskena for foto och skulle vilja styra en stegmotor manuellt.
Helst vill jag bara ha en liten knapp för att får den att hoppa ett steg åt gången.
Det bör också finnas möjlighet att justera längden på steget samt backa den.
Finns det något sådant som inte involverar massa ic-kretsar, programmering etc?
Helst vill jag bara ha en liten knapp för att får den att hoppa ett steg åt gången.
Det bör också finnas möjlighet att justera längden på steget samt backa den.
Finns det något sådant som inte involverar massa ic-kretsar, programmering etc?
Re: Manuell kontroll av 1 stegmotor
"Inte involverar..."
* En massa IC-kretsar": Nej.
* "Programmering": Ja.
* "Det bör också finnas möjlighet att justera längden på steget samt backa den." = riktigt många IC-kretsar! Eller programmering!
* En massa IC-kretsar": Nej.
* "Programmering": Ja.
* "Det bör också finnas möjlighet att justera längden på steget samt backa den." = riktigt många IC-kretsar! Eller programmering!
Så det finns ingen färdig kontroll där man kan pulsa fram en stegmotor via ex. en knapp?
Jorå, de finns. Det finns även färdiga drivkort för bäst drivning, mikrosteg osv. men det var inte vad du frågade om!
På tryckknappen måste du ha debounce vilket betyder extra elektronik.
Nästan alla av dessa styrningar har en puls ingång och en direction ingång, ska du kunde stega fram och tillbaka måste du alltså även ha en bit logik som gör att puls och direction styrs korrekt.
Ska du sedan kunde välja att varje tryck ska kunde stega valfritt antal verkliga steg blir det definitivt en hel del mer elektronik.
Så försök inte att blanda bort korten, om din ursprungsfrågor å andra sidan var dåligt formulerat kan du formulera om dom till ett korrekt sätt.
På tryckknappen måste du ha debounce vilket betyder extra elektronik.
Nästan alla av dessa styrningar har en puls ingång och en direction ingång, ska du kunde stega fram och tillbaka måste du alltså även ha en bit logik som gör att puls och direction styrs korrekt.
Ska du sedan kunde välja att varje tryck ska kunde stega valfritt antal verkliga steg blir det definitivt en hel del mer elektronik.
Så försök inte att blanda bort korten, om din ursprungsfrågor å andra sidan var dåligt formulerat kan du formulera om dom till ett korrekt sätt.
https://store.cunningturtle.com/product/ct-60
?
Finns det ingen annan lite mackapär som kan spotta ut sig olika "långa" pwm signaler för att få den att gå olika långt som man kan använda ihop med denna?
Ber om ursäkt om det är luddigt formulerat tidigare men jag har inte så djupa kunskaper om ic-kretsar etc vilket gör det lite svårt att förklara.
Allt jag vill ha är en färdig produkt som kan pulsa fram en stegmotor i olika steglängd med ex en tryckknapp!
?
Finns det ingen annan lite mackapär som kan spotta ut sig olika "långa" pwm signaler för att få den att gå olika långt som man kan använda ihop med denna?
Ber om ursäkt om det är luddigt formulerat tidigare men jag har inte så djupa kunskaper om ic-kretsar etc vilket gör det lite svårt att förklara.
Allt jag vill ha är en färdig produkt som kan pulsa fram en stegmotor i olika steglängd med ex en tryckknapp!
Är nog inte helt med ändå. Om du vill köpa en färdig produkt spelar det väl ingen roll hur många IC-kretsar den innehåller, bara funktion och pris är rätt? Den länkade produkten roterar stegmotorn med olika hastighet. Om jag förstod din fråga rätt så vill du att motorn skall flytta sig ett antal steg och sedan stanna.
Om du vill knåpa ihop något själv går det att hitta mycket med google. T.ex. den här http://www.aaroncake.net/circuits/stepper.asp kopplingen kan vara något att utgå ifrån.
Om du vill knåpa ihop något själv går det att hitta mycket med google. T.ex. den här http://www.aaroncake.net/circuits/stepper.asp kopplingen kan vara något att utgå ifrån.
Kanske lite för mycket tankar i huvudet samtidigt. 
Det mesta man hittar vid en sökning på detta är "enkelt diagram.., följ bara.., programmera såhär..." Och jag kan inte sånt och har inte tid.
Kretsarna får gärna vara där men jag vill inte behöva pilla med dem.
Jag har iof en styrning ifrån dynamic perception till timelapse.
Den är iof till borstade motorer men där har jag intervall och dessutom trigger för kameran.
Problemet är att den förmodligen inte blir lika exakt och om man behöver små förflyttningar (1/10mm) kanske det varit bättre med en stegmotor!?

Det mesta man hittar vid en sökning på detta är "enkelt diagram.., följ bara.., programmera såhär..." Och jag kan inte sånt och har inte tid.
Kretsarna får gärna vara där men jag vill inte behöva pilla med dem.
Jag har iof en styrning ifrån dynamic perception till timelapse.
Den är iof till borstade motorer men där har jag intervall och dessutom trigger för kameran.
Problemet är att den förmodligen inte blir lika exakt och om man behöver små förflyttningar (1/10mm) kanske det varit bättre med en stegmotor!?
Nu är det så att stegmotorer inte styrs av PWM. Och den enhet du anger styrs inte heller med PWM.
Men ska vi kolla lite på vad du egentligen vill:
"...pulsa fram en stegmotor i olika steglängd med ex en tryckknapp"
Det finns lite konstigheter med detta:
* En stegmotor har fasta steg!
* Såklart kan man styra till halvsteg eller finare men över halvsteg blir styrningen ganska mycket mer avancerat!
Jag antar att du egentligen menar "olika antal steg" och det gör ju inte det hela speciellt mer tydligt
* "olika steglängd" - slumpmässigt?
* Gäller det bara en riktning?
Ville det inte vara en bättre idé att beskriva vad du vill uppnå på ett mer allmänt sätt?
Men generellt:
* Det finns drivkretsar som kan stega stegmotorer i hel och/eller halvsteg, baserat på en Direction- och en Step-ingång.
* Du kan INTE ge dessa signaler utan lite extra elektronik.
* Du kan definitivt inte skapa valfritt antal pulser utan en del elektronik.
Totalt sett kommer den styrning du verkar vilja bygga vara definitivt enklast att bygga om man använder en µC - men då tillkommer programmeringen som tydligen är big no no.
Jag har byggt en enhet som gav ett antal pulser för varje puls in för en hel del år sedan, den bestod av en presettable down counter, en flip-flop och lite gates samt DIP-switches för att ställa antal pulser per "skur". Med 3 (eller var det 4?) kretsar kunde jag välja mellan 0 och 15 pulser per inkommande puls.
EDIT: Jaha, mer info under tiden jag skrev.
Kanske det är dags att lära dig programmera?
Men ska vi kolla lite på vad du egentligen vill:
"...pulsa fram en stegmotor i olika steglängd med ex en tryckknapp"
Det finns lite konstigheter med detta:
* En stegmotor har fasta steg!
* Såklart kan man styra till halvsteg eller finare men över halvsteg blir styrningen ganska mycket mer avancerat!
Jag antar att du egentligen menar "olika antal steg" och det gör ju inte det hela speciellt mer tydligt
* "olika steglängd" - slumpmässigt?
* Gäller det bara en riktning?
Ville det inte vara en bättre idé att beskriva vad du vill uppnå på ett mer allmänt sätt?
Men generellt:
* Det finns drivkretsar som kan stega stegmotorer i hel och/eller halvsteg, baserat på en Direction- och en Step-ingång.
* Du kan INTE ge dessa signaler utan lite extra elektronik.
* Du kan definitivt inte skapa valfritt antal pulser utan en del elektronik.
Totalt sett kommer den styrning du verkar vilja bygga vara definitivt enklast att bygga om man använder en µC - men då tillkommer programmeringen som tydligen är big no no.
Jag har byggt en enhet som gav ett antal pulser för varje puls in för en hel del år sedan, den bestod av en presettable down counter, en flip-flop och lite gates samt DIP-switches för att ställa antal pulser per "skur". Med 3 (eller var det 4?) kretsar kunde jag välja mellan 0 och 15 pulser per inkommande puls.
EDIT: Jaha, mer info under tiden jag skrev.
Kanske det är dags att lära dig programmera?
om det går lätt, kanske två stegmotorer ihopkopplade...
för när man snurrar på den ena snurrar den andra...
för när man snurrar på den ena snurrar den andra...
Önskar jag hade tid att lära mig men så är inte fallet.
Finns det inga fördiga projekt med "shields" till arduino?
Men då ska man väl förstås mecka med massa andra komponenter också och veta vilka motstånd och tingeltangel dom ska lödas på fingrliflorpen för att få rätt vinkel på sinuskurvan osv.
?
Finns det inga fördiga projekt med "shields" till arduino?
Men då ska man väl förstås mecka med massa andra komponenter också och veta vilka motstånd och tingeltangel dom ska lödas på fingrliflorpen för att få rätt vinkel på sinuskurvan osv.

Färdig Arduino-projekt finns det gott om. Här t.ex: http://www.intorobotics.com/tutorials-a ... ino-board/
Nej, om du använder färdiga shields behöver du inte löda ihop något själv med komponenter. Jag skulle gissa på att du har stegmotorn igång efter en kvälls fixande.
Nej, om du använder färdiga shields behöver du inte löda ihop något själv med komponenter. Jag skulle gissa på att du har stegmotorn igång efter en kvälls fixande.
-
Verkligen BRA att några håller ordning här på EF ett litet tips bara studera STASI, gör ip sök och statuera exempel för att stävja dessa okunniga frågor i tid (ironi)
Hittade denna mackapär på google när jag ändå ligger här på mitt hotelrum och tjänar massor
http://bildr.org/2011/06/easydriver/
http://www.schmalzhaus.com/EasyDriver/E ... mples.html
http://garagelab.com/profiles/blogs/tut ... er-arduino
https://www.sparkfun.com/tutorials/400
Till detta måste du oxo ladda ner Arduino, läs mer på Arduino.cc
Googla EasyDriver examples o kolla på Sparkfun.com
Hade kul
Anders
Hittade denna mackapär på google när jag ändå ligger här på mitt hotelrum och tjänar massor

http://bildr.org/2011/06/easydriver/
http://www.schmalzhaus.com/EasyDriver/E ... mples.html
http://garagelab.com/profiles/blogs/tut ... er-arduino
https://www.sparkfun.com/tutorials/400
Till detta måste du oxo ladda ner Arduino, läs mer på Arduino.cc
Googla EasyDriver examples o kolla på Sparkfun.com
Hade kul
Anders
Senast redigerad av Vilhelmsson 17 juli 2013, 13:10:36, redigerad totalt 1 gång.
Nu kanske jag frångår kravspecen en smula men spontant skulle det väl räcka med en handfull komponenter och ingen programmering?
En 555 el dylik som genererar pulståg (med tillhörande komponenter förståss) med en vridpot för att ställa frekvensen (variabel hastighet), en pololu stepstick driver, en omkopplare för riktning samt en återfjädrande knapp för jog funktionen.
Eller har jag missat nått vitalt i frågeställningen?
Ok, det kräver ju fortfarande en del pyssel med lödkolv och det är ju ingen "färdig" lösning direkt.
/Rikard
En 555 el dylik som genererar pulståg (med tillhörande komponenter förståss) med en vridpot för att ställa frekvensen (variabel hastighet), en pololu stepstick driver, en omkopplare för riktning samt en återfjädrande knapp för jog funktionen.
Eller har jag missat nått vitalt i frågeställningen?
Ok, det kräver ju fortfarande en del pyssel med lödkolv och det är ju ingen "färdig" lösning direkt.
/Rikard
Om det var så enkelt att det behövdes en automatisk förflyttning var det ju en sak men det efterfrågas att motorn kan flytta sig ett eller fler steg per knapptryckning - och jag har fortfarande ingen aning om det bara gäller en riktning eller båda.
Hur som helst är den enklaste styrning att bygga en µC med 4 transistorer/en drivkrets (ULN-aktigt), då kan man göra lite som man vill. Detta såklart under förutsättning att hastigheterna inte ska bli mycket höga.
Jag har dock inte sett någon beskrivning av hur man ska ställa antal steg per knapptryckning, riktning eller liknande så det fattas en del än så länge.
Sedan tycker jag att programmeringen av detta skulle vara synnerligt enkelt - men jag har ju vanan inne...
Hur som helst är den enklaste styrning att bygga en µC med 4 transistorer/en drivkrets (ULN-aktigt), då kan man göra lite som man vill. Detta såklart under förutsättning att hastigheterna inte ska bli mycket höga.
Jag har dock inte sett någon beskrivning av hur man ska ställa antal steg per knapptryckning, riktning eller liknande så det fattas en del än så länge.
Sedan tycker jag att programmeringen av detta skulle vara synnerligt enkelt - men jag har ju vanan inne...
Inget är ju svårt när man kan det var det någon som sa! :0)
Detta är vad jag vill göra, dock inte med display etc.
Ok, såhär då., kan man på ett enkelt sätt få en stegmotor att hoppa ett steg (mikrosteg,halvsteg, whatever) genom att bara trycka på en knapp.
Detta utan att programmera eller överdrivet mycket lödning och utan en doktorsavhandling i elektronik.?
Detta är vad jag vill göra, dock inte med display etc.
Ok, såhär då., kan man på ett enkelt sätt få en stegmotor att hoppa ett steg (mikrosteg,halvsteg, whatever) genom att bara trycka på en knapp.
Detta utan att programmera eller överdrivet mycket lödning och utan en doktorsavhandling i elektronik.?