GPS-loggare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
ankan

GPS-loggare

Inlägg av ankan »

Hyr ut båten och skulle vilja sätta till att börja med en liten GPS som loggar var båten har varit så jag kan kolla sedan i datorn så att de inte har varit på några grund. Tyvärr brukar de som hyr inte berätta sånt.

Sedan i nästa steg kanske man skulle använda sig av GSM och kunna skicka SMS med position om man skickar en kod till enheten.

Någon som har någon bra lösning på delar att använda och var man kan få tag på dem.

Funderade på GPS-puckar eftersom de e små, smidiga, kan sitta utomhus där jag inte vill sätta resten av lådan, har seriell utgång som kan kopplas till PIC direkt.
Är det E-bay som gäller eller, har aldrig köpt där. Får man grejerna eller blir man lurad?

Ur ska jag spara loggen och hur ska jag skicka det till datorn sedan?

Kanske någon som har en länk till något liknande bygge.

Eller för att göra det hela enkelt för mig, ska jag kanske bara skaffa mig en handburen billig GPS utan någon särskilld display. Var kan jag få tag på en sådan billigt i så fall?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

1: Skaffa en GPS med NMEA-funktion (har nog alla)
2: Gör en loggningsenhet, mitt förslag är att logga position + datum/tid.
3: Logga bara positioner som avviker en viss del från förra.
4: All loggning sker i EEPROM.
5: Utläsning/inställning/radering sker via en serieport som ren text.

Det kan vara en fördel att välja en processor med 2 eller fler serieporta, då kan 1 sitta till GPS-delen, 1 till kommunikation/GSM.

Loggning kan även göras i SD-kort eller liknande, det beror ju på periodens längd, loggningsintervall osv. Ett loggningspunkt kan packas till 6 bytes (5 om man begränser en variabelstorlek) så ett vanligt 2Kbyte EEPROM (seriell liten typ) klarar alltså 56:53:20, alltså drygt 2 dygn med loggning varje 10 min och konstant skiftande position.

Man kan monteras fler av såna EEPROM-kretsar och de finns även i störra versioner (8Kbytes t.ex.)
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Du behöver logga med ganska täta intervaller om du skall se ifall de backar av ett grund. Positionerna i sig ihop med sjökorten och vattennivån är inte alltid tillräckligt exakta för att avgöra om de haft bottenkänning.
ankan

Inlägg av ankan »

Var 10:e minut + att den loggar om den rör sig mer än säg 1knop skulle kunna fungera.
Hur som helst verker det knepigt att bygga loggningsenheten för att sedan få allt i rätt format för att bara infoga i något kartprogram som seaclear tex.

Är inte så jättehaj på PIC-programmering så jag vet tex inte hur jag ska kunna bena ut positionerna ur all data som skickas.

Kan man låta PIC-kretsen jobba direkt på minneskort typen smartmedia (har 128MB liggandes nämligen).
Kan man fixa så att en fil skapas på kortet så att man inte måste bygga en speciell enhet för att avläsa informationen?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Om du ska läga upp en fil i ett FATsystem så kommer du att beöva ganska mycket minne i PIC:en. men i 18serien finns det ju en del fina. Börja med att logga. Att hitta positionen i all data är inte så svårt.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

ankan skrev:Var 10:e minut + att den loggar om den rör sig mer än säg 1knop skulle kunna fungera.
Nja, om de håller 5 knop (gissar på någon form av segelbåt/snipa) så kommer det bli drygt 1.5 km mellan loggningarna. Färdas de då i en knixig skärgård så kommer loggen visa att de genat över en hel del grynnor, uddar och mindre öar.

Kör de sen verkligen på ett grund som de försiktigt backar av dvs <1 knop så kommer det inte att loggas förrän de är fria och håller god fart igen.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Frågan är om det inte finns ett bättre sätt att bygga en grund-sensor.

Att smacka ihopp en PIC med en GPS, mobil och ett SD minne kostar kanske ett par/tre tusen. Lägg där till all tid det tar att få progamvaran att trigga på "grund".
ankan

Inlägg av ankan »

Ska jag skaffa ett ekolod som jag kan logga infot ifrån annars.

För övrigt skulle det även avra intressant att se var båten har varit även om de inte har varit på grund.

Hur som helst tror jag att programmering mm löser sig. Frågan är var jag kan få tag på en billig GPS-modul/GPS-puck och lite trevlig programvara för projektet och senare är det ju bara att koppla det hela till en mobil tex.

Borde finnas andra som har gjort liknande.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Kanske bättre med en gps plus en accelerometer/vibrationsgivare fastbultad mot skrovet. Vid en tillräckligt kraftig grundstötning eller mot-bryggan-körning, logga tid, position och värde.
ankan

Inlägg av ankan »

Bra idé.. Svårt att vet hur högt värdet måste vara bara för att räknas som grundstötning med tanke på att hård segling kan slå rätt hårt också.

Hur som helst. Någon som sett någon site med kod där man kopplat tex en PIC mot säg en GPS-puck (seriell e väll enklast, inte USB)

DEt behöver inte vara just en GPS-puck eftersom det är samma utdata från en handburen tex men i projektet tänkte jag nog använda en puck om jag får tag på någon billig.

Är även intresserad av info om hur man skapar denna typ av logg av data. Vad ska jag lagra datat på? Är smartmedia ett smidigt sätt? HAr i alla fall et stort sånt kort. EEPROM kanske inte kostar så mycket för övrigt annars.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag har gort ett projekt där vi loggade GPS-data och lite annat på en CF-kort. All data skickas ascii-kodat. Så det är inga svårigeter att tolka. Standard konfigurationen skickar en paket skur per sekund.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Sök på NMEA för info om vad GPS'n skickar för olika meningar.
ankan

Inlägg av ankan »

Jo jag vet att GPSen skickar NMEA och jag har loggade det på datorn tidigare. Funderar bara på hur programmeringen ska se ut i PICen..

Men det jag funderar på är lagringen nu av loggad data. Lösning?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

CF kort är ju en lösning. Då får du mycket utrymme billigt. Annars kan ju ett seriellt minne vara en lösning.
ankan

Inlägg av ankan »

Har ett smartmedia kort liggandes hemma så helst skull jag vilja jobba mot det. (128MB)
Vet inte riktigt vad som krävs för att koppla den till PICen och hur jag ska kommunicera.
Skriv svar