Byte av trasiga(?) kondensatorer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Torulven

Byte av trasiga(?) kondensatorer

Inlägg av Torulven »

Hej.

Har en Proton 520 förstärkare som jag tycker har dålig ork i lägre register. Har en kompis som har en likadan med mer krut i. Har läst runt lite och tror att problemet kan bero på dåliga kondensatorer. Är inte säker på hur en dålig kondensator ser ut, men de torkar ut om dom är gamla. Men dom kan också har läckt.

Bild
Bild

På schemat över förstärkaren står det på de stora:
2200uF 35V +50-10§ (inget paragraftecken, men något liknande)

och de lilla:
330uF 50V +50-10§

och den minsta i mitten av de fyra i försteget:
10uF 35V +50-10§

Har kikat på elfa och vet inte riktigt vilken typ av kondensator man ska ha.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... densatorer
Antar att det är aluminiumelektrolyter, radiella?

Något speciellt märke som är att föredra i hifi-sammanhang?

Är det några fler komponenter som man bör byta i samband med för och slutstegskondensatorer?

Och till sist ESR-värdet. har hört att ett lågt värde ger stadigare ljudåtergivning. Vad är då ett lågt värde? Eller ska man köra på den kondensatorn som har lägst ESR med övriga värden rätt?

Mvh/Torulven
überfuzz

Re: Byte av trasiga(?) kondensatorer

Inlägg av überfuzz »

Det är ju damm på dem, då är de gamla. Skämt åsido, kondensatorer har en livslängd. Gissningsvis kan det vara fler saker än filtret som är dåligt om förstärkaren är trött. Samtidigt gör du helt rätt i att byta den, tänk max 15 - 20 år vid frekvent användande (har den stått orörd länge kan livslängden vara betydligt kortare). Vilken sort? För att undvika en hätsk debatt om vilka kondensatorer som är bäst, oftast får du efter vad du betalar.
Torulven

Inlägg av Torulven »

hehe, ja dammet bör ju ge en hint till att den är gammal. Har tyvärr inte hittat tillverkningsår, men den kom 1984, så den kan ju vara gammal. Förra ägaren hade inte använt den, så kondingarna har väl fått lite "liggsår". Eftersom dom är så billiga så köpte jag de dyraste, så var den beslutsångesten botad.

Ska bli intressant att se om den blir bättre...
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Har ni samma sorts högtalare? Dina kanske är trögdrivna och kompisens lättdrivna.
Om kondingarna ser sketna ut, byt dem. Det finns en ganska ny tråd om kondenstaorbyten men kort:
Se till att skaffa liknande med samma spänningstålighet och samma kapacitans eller (om de sitter i nätdelen) något större.

Högt ESR-värde innebär att kondensatorn inte hinner lämna tillräckligt med ström till förstärkaren när det krävs. Huruvida det påverkar ljudet är en fråga jag definitivt inte dristar mig att svara på.

Om speciella ljudkondingar - det finns sådana som är betydligt dyrare än standardkondingar. Oftast är den stora skillnaden att en audiofilkonding har svart eller mörkblå krympslang och kostar 5 gånger mer än EXAKT samma standardkonding i ljusblå krympslang.
Torulven

Inlägg av Torulven »

Jag provade hans förstärkare med mina högtalare, annars hade det ju kunnat vara en lösning.
Men det med krympslangen var ju intressant. Vad det enbart färgen som vad skillnaden menade du? Skulle jag köpa 5x dyrare kondingar skulle jag lägga mer pengar än på dem än vad ja gav för förstärkaren.

Jag hittar inte den tråden du pratade om. Vet inte riktigt vad jag ska söka på. Provade lite olika kombinationer av "kondensator" och "byta".
Skulle du kunna länga?

Mvh/Torulven
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

RIFA gjorde, nämnde jag det redan(??), specialkondingar till bilstereo. Stora djävla burkar men med svart krympplast utanpå eftersom som det såg biffigare ut än den grå aluburken. De kondingarna såldes för några gånger mer än originalet.

Kompisen som jobbat som komponentingenjör hörde av asiatiska kondensatortillverkare att deras standard- och audiokondingar var identiska men med olika märkning och HELT olika pris.

Hittar inte tråden själv ... :(
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Om kondingarna är trasiga eller du starkt känner så, byt dem mot något motsvarande. De kan ju vara något större om du tycker så.

Annars är regeln: laga inte det som är trasigt.
Skriv svar