IP/ethernet-styrt relä byggt på Arduino (Design)

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
emil.s

IP/ethernet-styrt relä byggt på Arduino (Design)

Inlägg av emil.s »

Hejsan!

Nu tänkte jag ändligen sätta igång med ett litet projekt jag funderat på länge. Som en del i ett större automation och övervakningsprojekt så behöver jag några reläer som kan styras via IP eller Ethernet.
Inledningsvis så tänkte jag börja med en "plats", med minst 4 reläer, men i framtiden så kommer reläer behövas på fler platser.

Då programmeringen är min svaga sida så tänkte jag försöka hålla det så enkelt som möjligt. Har inte heller någon möjlighet att tillverka egna kretskort, så då antar jag att Arduino är den mest lämpade platformen?

Hårdvarumässigt så ser planen ut så här i dagsläget:
Arduino uno
Relän: http://www.buyincoins.com/item/11203.html
Ethernet: http://www.buyincoins.com/item/9026.html

Som jag fattar det så är det bara att ta typ en digital-ut från Arduinon, koppla den till typ pinne IN1 på relä-kortet, och slå på pinnen, så aktiveras relä 1 på kortet?
Ethernetmodulen står ju beskrivet här hur man kopplar in: http://arduino.cc/en/reference/ethernet

De största frågetecknen är dock hur man ska "tänka" mjukvarumässigt.
Då det kommer att installeras flera reläer på nätverket framöver så är det ju lika bra att planera för det redan nu.

Funktioner som ska finnas är att kunna styra samtliga reläer individuellt, se status på samtliga reläer, slå av/på samtliga reläer på en plats, och av/på med alla reläer på alla platser.
Ytterligare en idé är ju att skapa olika "grupper", så man kan köra typ "slå på alla lampor på alla reläer".
En första tanke som slog mig var att använda multicast. Då slipper klienterna hålla reda på vilka IP-adresser som alla arduinos har, och man slipper krångla med DHCP. Identifikation av specifika platser kan ju ske genom MAC-adressen på ethernet-porten.

Sen hur själva styrningen ska fungera har jag ingen aning om. Men på något vis så behöver man ju skicka ett paket till Arduinon, som säger typ "slå på Rerä 7 på plats A1:B2".
Styrningen ska kunna ske genom bash-script och PHP. Om man sen skriver ett eget program, som i sin tur används av Bash/PHP, om man kör bash-scriptet genom PHP, eller hur det ska lösas har jag ingen aning om. Idéer?

Alla övriga idéer och synpunkter är välkomna! :)
Senast redigerad av emil.s 21 juli 2013, 23:49:33, redigerad totalt 1 gång.
Johanb

Re: IP/ethernet-styrt relä byggt på Arduino (Planering)

Inlägg av Johanb »

IP är ju praktiskt om man ska komma åt enheterna från annat nät men det lägger till en hel del komplexitet i programmeringen och tar upp en del minne.
Ett enklare alternativ är att skicka "rå"-paket till enheterna med egendefinierade kommandon och svar, till detta kan man sedan ha en gateway om man känner behov av att skicka kommandon från IP-baserade enheter. Vill du nå alla enheter med ett paket finns ju broadcastadressen.
Vill du absolut ha IP rekommenderar jag UDP då det är mycket simplare än TCP, alternativt bädda in datat i ICMP-paket.
H.O

Inlägg av H.O »

Ethernetmodulen står ju beskrivet här hur man kopplar in: http://arduino.cc/en/reference/ethernet
Ja, men det är inte DEN Ethernet-modulen du länkar till på Buyincoins....

Dokumentationen gäller Arduino Ethernet Shield, baserad på W5100-chipet - inte ENC28J60 - det är två helt olika chip.

Med W5100 får du TCP/IP stacken och en hel del annat inbyggt i hårdvaran, något du INTE får med ENC28J60 där du måste koda stacken själv i ATMEL controllern på Arduinon. Jag vet inte vad som kan tänkas finnas färdigt i den vägen och/eller om det ens går att göra.
void

Inlägg av void »

Istället för Arduino+ethernetmodul kan man köpa en clone som är färdig med inbyggt ethernet. Själv har jag använt Nanode (http://shop.nanode.eu/ eller http://wickeddevice.com/index.php?main_ ... 0La5yAzdO3) tidigare, vilket fungerat bra. Bara ett ladda ner exempelkod för webserver t.ex. och köra.

Om man vill använda AVR-kontroller men inte känner att det måste vara baserat på Arduino är ett tips http://tuxgraphics.org/electronics/ . Där kan man köpa färdiga kort, och det finns även många projekt. T.ex. det här http://tuxgraphics.org/electronics/2009 ... trol.shtml där man styr just reläer.
johano

Inlägg av johano »

Varför inte en RaspberryPI med ett reläkort till?

/johan
Nerre

Inlägg av Nerre »

En paj blir nog lite overkill (drar mer ström, större risk för problem på grung av komplexitet, kräver ett SD-kort att boota från). Och reläkortet kostar ju en del så det är tveksamt om lösningen blir så mycket billigare.

Kortet som void länkade till kommer ju dessutom (såvitt jag förstod) med färdig programvara för att via webinterface styra 4 GPIO.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Paj blir om inte annat grymt enkelt att göra. Bygga reläkort ett par hundra. Och pajen 300 och allt är typ klart.
Nerre

Inlägg av Nerre »

På vilket sätt skulle det vara enklare än att köpa en sån här för 200 och löda fast reläerna på?

Bild

Fast jag ser att den var lite dyrare om man skulle ha den färdigbyggd och med programvaran redan installerad.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Jag ser att du har länkat till ett kort med mekaniska relän.
Jag vill så klart slå ett slag för helelektroniska SSR'er också... :-)
Delvis så klart eftersom jag själv har en del liggandes:
http://www.tradera.com/finding.mvc/item ... ias=sodjan
Nerre

Inlägg av Nerre »

Beror ju lite på vad reläerna ska styra? Men helt klart är ju SSR enklare att interfaca från en uC.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Nerre den var fin och smidig. Då tillkommer bara vilken programvara på den. För mig som linuxnerd så är pajen enklare ;)

Men som sagt paj + reläkort kostar och tar upp lite mera plats.
Premix

Inlägg av Premix »

Funderade själv på att styra markiser via Arduino.
Då tänkte jag skapa en websida som hade all inteligens.
Arduino anropar websida med sitt id (skapat av mig) websida kollar mot tex smhi om markis ut eller in, svarar med endast en text typ in eller ut.
Anrop kan ske en gång var x minut.

Samma princip kan ju användas för att styra relän om du inte har krav på sekunder i din styrning.
Typ, hej id kort x här, vad ska jag göra? Websidan returnerar relä 1 till, relä 2 från osv.
Det är ju då upp till dig i din admin websida att bygga intelligens angående återkommande tider osv.
Ang. ansluta fler reläer så kan ju en arduino enhet säkert hantera runt 10st?
Kostnad för en enhet är inte jättestor och det är ju enkelt att ge den eget id och lägga till i din websida.

Vet dock inte om denna ide funkar för dig, men kan kanske ge dig något i dina tankar.
Nerre

Inlägg av Nerre »

danielr112 skrev:Nerre den var fin och smidig. Då tillkommer bara vilken programvara på den. För mig som linuxnerd så är pajen enklare ;)
Det stod väl att den kan fås med färdig programvara?
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Dumt uttryckt av mig. Det jag menade var mer programvaran man själv slänger ihop för at få sakerna att göra det man själv vill. För mig är en linuxholk lättast.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

En Raspberry-Pi skall bootas.. patchas.. swappa ;)
Och den slukar 2.1 W.. en ATmega88 kanske slukar 0,0057 W. Det ger en del skillnad i batteritid och krav på kraftförsörjning.
Skriv svar