Kristaller eller inte -vad finns det för alternativ?
Kristaller eller inte -vad finns det för alternativ?
Bakgrund:
Jag har en fundering på att bygga en FM-modul till en kortvågsradio (Icom IC-745) från 80-talet.
Den såldes som extra tillbehörskort man skruvar in i radion. Ett kretskort med diskreta komponenter, inget spektakulärt.
Mål:
Jag funderar på att bygga ett eget kort med lite modernare komponenter som skulle göra konstruktionen enkel och ändå bra. Till exempel finns integrerade kretsar med FM-detektor och annat som behövs i en enda krets som inte är fasligt dyr. Det går dessutom att få tag på bättre MF-filter än i originalkonstruktionen för en rimlig peng mm.
Problem:
Jag behöver alstra en rimligt stabil 9,0115 MHz, som jag först tänkte var lätt fixat med en kristalloscillator... men jag känner nu att jag har rätt dålig koll hur det funkar idag.
• Kan man fortfarande specialbeställa enstaka kristaller utan att ruinera sig?
• Eller använder man nån programmerbar oscillator och skrattar åt alla som pratar om kristaller
• Kanske ska jag ta en lämplig standardkristall i närheten och dra den till önskad frekvens?
DDSer och sånt känns uteslutet eftersom det blir mer komplicerat än grundkonstruktionen.
Tips, någon?
Jag har en fundering på att bygga en FM-modul till en kortvågsradio (Icom IC-745) från 80-talet.
Den såldes som extra tillbehörskort man skruvar in i radion. Ett kretskort med diskreta komponenter, inget spektakulärt.
Mål:
Jag funderar på att bygga ett eget kort med lite modernare komponenter som skulle göra konstruktionen enkel och ändå bra. Till exempel finns integrerade kretsar med FM-detektor och annat som behövs i en enda krets som inte är fasligt dyr. Det går dessutom att få tag på bättre MF-filter än i originalkonstruktionen för en rimlig peng mm.
Problem:
Jag behöver alstra en rimligt stabil 9,0115 MHz, som jag först tänkte var lätt fixat med en kristalloscillator... men jag känner nu att jag har rätt dålig koll hur det funkar idag.
• Kan man fortfarande specialbeställa enstaka kristaller utan att ruinera sig?
• Eller använder man nån programmerbar oscillator och skrattar åt alla som pratar om kristaller
• Kanske ska jag ta en lämplig standardkristall i närheten och dra den till önskad frekvens?
DDSer och sånt känns uteslutet eftersom det blir mer komplicerat än grundkonstruktionen.
Tips, någon?
Re: Kristaller eller inte -vad finns det för alternativ?
Handlar det om det traditionella "FM-bandet" ?
88-108 Mhz eller vad det nu brukar vara...
Jag har ett gäng "LOW VOLTAGE SINGLE CONVERSION FM RECEIVER":
http://www.freescale.com/files/archives ... MC3374.pdf
Äsch då, de gick visst bara upp till 75 MHz....
Det blir väl sopcontainern istället...
88-108 Mhz eller vad det nu brukar vara...
Jag har ett gäng "LOW VOLTAGE SINGLE CONVERSION FM RECEIVER":
http://www.freescale.com/files/archives ... MC3374.pdf
Äsch då, de gick visst bara upp till 75 MHz....

Det blir väl sopcontainern istället...
Kortvåg var det ju. Så 75MHz är ju mer än nödvändigt.
Nej det handlar om en amatörradiotranciever och FM-körning på 29 MHz.
Det jag ska bygga är ett kort med sändarens första MF-modulator och mottagarens 3e MF och demodulator.
Samt lite krafs runt det.
Det jag ska bygga är ett kort med sändarens första MF-modulator och mottagarens 3e MF och demodulator.
Samt lite krafs runt det.
OK.
Om du vill ha några av dessa kretsar så kan du höra av dig...
Om du vill ha några av dessa kretsar så kan du höra av dig...
Men typ en sådan lösning som den kretsen är jag inne på. Det finns ju flera kretsar som innehåller mer eller mindre en hel mottagare.
Mitt närmsta problem är sändardrivdelen. Behöver en referensoscillator på helst 9.0115 MHz för att spara komponenter.
Edit: jag ska fundera lite på dom kretsarna så kanske jag hör av mig.
Mitt närmsta problem är sändardrivdelen. Behöver en referensoscillator på helst 9.0115 MHz för att spara komponenter.
Edit: jag ska fundera lite på dom kretsarna så kanske jag hör av mig.
OK, jag vet inte speciellt mycket om radio-prylar... 
Jag har någon annan krets som verkar ha med radio att göra:
"Baseband Signal Processor, FX829"
http://jescab2.dyndns.org/pub_docs/fx829.pdf
Som sagt, maila bara så skickar jag ett gäng av varje.

Som en bieffekt av tråden har jag fått en IC av Sodjan som kommer att passa utmärkt till mitt projekt (tackar!) 
En lillfingernagelstor del som ersätter halva den här: Återstår ursprungsfrågan,
Någon som har erfarenhet av programmerbara oscillatorer eller har beställt enstaka kristaller och kan ge lite tips.

En lillfingernagelstor del som ersätter halva den här: Återstår ursprungsfrågan,
Någon som har erfarenhet av programmerbara oscillatorer eller har beställt enstaka kristaller och kan ge lite tips.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Här finns kanske vad du söker, det är väl bara en prisfråga. Ring och kolla.
http://www.kve.se/
Jag har använt en från Epson, i deras SG-8002 serie, digikey har den.
Man anger vilken frekvens man vill ha så får man de färdigprogrammerade, har aldrig forskat i om det skulle gå att programmera om dem själv efteråt..
Mycket viktigt att ange frekvensen i MHz och inte Hz.. för då får man svar som detta tillbaka
"Please note: when talking with our department that does the programming they stated that 1425148 HZ is not a valid value to be progammed. They program in MHz. Please verify and acknowledge what these parts should be programmed to. "
Jag svarade med "all should be programmed to 1.425148 MHz"
Och allt var frid och fröjd
(Och mäter man upp dem ligger de väldigt nära alla de där decimalerna..
Man anger vilken frekvens man vill ha så får man de färdigprogrammerade, har aldrig forskat i om det skulle gå att programmera om dem själv efteråt..
Mycket viktigt att ange frekvensen i MHz och inte Hz.. för då får man svar som detta tillbaka
"Please note: when talking with our department that does the programming they stated that 1425148 HZ is not a valid value to be progammed. They program in MHz. Please verify and acknowledge what these parts should be programmed to. "
Jag svarade med "all should be programmed to 1.425148 MHz"
Och allt var frid och fröjd

Du kan ju ta en standardkristall och etsa den till lite högre frekvens, det gjorde man ju på 60/70-talet i alla fall.
har beställt där till olika radio projekt, fungerar bra.SM7CZR skrev:Här finns kanske vad du söker, det är väl bara en prisfråga. Ring och kolla.
Är den där hålmonterad eller?sodjan skrev:OK, jag vet inte speciellt mycket om radio-prylar...
Du råkar inte ligga och trycka på CML FX003 & FX203 har jag för mig de heter, avsedda för 5-ton CCIR-selektiv?
Dom CML-kretsarna är nog skottpengar på idag, slutade tillverka runt början av 90-talet om jag inte mins helt galet då FX003 bestod internt av två chip - ett analog där analoga korrelatorerna fanns och ett digitalt för kodningen mot pinnarna - har för mig att den lades med för att den ansågs för dyr att tillverka - men det är få CCIR-avkodare som kan skotta fram valida CCIR-toner ur bruset så bra som dessa kunde (man hörde inte ens tonerna i bruset och ändå så var det avkodning utan 'tvekan' på toner ett antal dB under brusgolvet) och efterföljarna så som FX803 kändes inte alls lika tvärsäkra på avkodningen i kraftigt brusiga förhållande.
det är förmodligen från skrotad utrustning som man kan lägga vantarna på dyliga kretsar och då gäller det att vara på rätt plats vid rätt tillfälle...
det är förmodligen från skrotad utrustning som man kan lägga vantarna på dyliga kretsar och då gäller det att vara på rätt plats vid rätt tillfälle...
Jag minns inte exakt vad de heter. Det var 2-3 st olika CML
kretsar bland de "18 flyttkartonger" med överskott som jag
plockade upp i höstas. Inte direkt det som går bäst...
Praktiskt taget allt utom 4-5 prylar som ligger på Tradden
just nu kommer från detta parti.
Jag känner i alla fall inte igen numren rakt av.
kretsar bland de "18 flyttkartonger" med överskott som jag
plockade upp i höstas. Inte direkt det som går bäst...
Praktiskt taget allt utom 4-5 prylar som ligger på Tradden
just nu kommer från detta parti.
Jag känner i alla fall inte igen numren rakt av.