Tips på bra 24V AC/DC-adapter till skivspelare
Tips på bra 24V AC/DC-adapter till skivspelare
En kompis har en fin/dyr skrivspelare som tyvärr levererades med en billig kina-väggvårta, tror att den svenska importören i okunskap byter ut originalvårtorna mot skräp p.g.a. icke EURO-kontakt. Jag försökte hitta en bra ersättare till honom men svårt att finna datablad på de jag hittat.
Spelaren har endast passiv elektronik och det är bara en liten synkronmotor som skall drivas.
Belastningen är ju väldigt jämn utom under uppstart som väl tar någon sekund.
Någon som har tips på en bra vårta?
Ungefär så här ser "kravspecen" ut:
24volt
0.5 - 1A räcker gott och väl
2.1mm kontakt (med plus i mitten).
Max ca 300 kr inkl. moms
Kapslad och klar att använda (vill/kan inte bygga)
Godkänd
Hittade en del på adapterexperten men finns ju inte mycket specar på grejorna:
http://adapterexperten.se/ac-adapter-la ... 24-0-volt/
Tackar på förhand!
Spelaren har endast passiv elektronik och det är bara en liten synkronmotor som skall drivas.
Belastningen är ju väldigt jämn utom under uppstart som väl tar någon sekund.
Någon som har tips på en bra vårta?
Ungefär så här ser "kravspecen" ut:
24volt
0.5 - 1A räcker gott och väl
2.1mm kontakt (med plus i mitten).
Max ca 300 kr inkl. moms
Kapslad och klar att använda (vill/kan inte bygga)
Godkänd
Hittade en del på adapterexperten men finns ju inte mycket specar på grejorna:
http://adapterexperten.se/ac-adapter-la ... 24-0-volt/
Tackar på förhand!
- prototypen
Re: Tips på bra 24V AC/DC-adapter till skivspelare
Synkronmotor men ändå DC-vårta?
Jovisst går det driva synkronmotor med lite elektronik men det står passiv elektronik.
Kolla så det inte ska drivas med AC
Protte
Jovisst går det driva synkronmotor med lite elektronik men det står passiv elektronik.
Kolla så det inte ska drivas med AC
Protte
Varför byta om han redan har en fungerande nätdel?
Max 300:-? Då blir det nog en ny kina-nätdel han köper...
Och NEJ, det kommer sannolikt inte att låta bättre bara för att han köper en ny nätdel för 300:-
Däremot finns det säkert nån som kan sälja en för 3000:- som får det att låta enormt mycket bättre!
//B1N4RY
Max 300:-? Då blir det nog en ny kina-nätdel han köper...
Och NEJ, det kommer sannolikt inte att låta bättre bara för att han köper en ny nätdel för 300:-
Däremot finns det säkert nån som kan sälja en för 3000:- som får det att låta enormt mycket bättre!
//B1N4RY
Kontakta leverantören, de borde väl kunna skicka en mot porto om inte annat.
Valfri transformator lär funka om det är AC.
Om det är DC så är bäst att undvika switchat om det är ljud.
AC-AC transfomrator i alla fall.
http://www.kjell.com/sortiment/el/strom ... -ma-p44209
Edit: fråga han vad adaptern väger? är den lätt så är det nog en switchad.
Valfri transformator lär funka om det är AC.
Om det är DC så är bäst att undvika switchat om det är ljud.
AC-AC transfomrator i alla fall.
http://www.kjell.com/sortiment/el/strom ... -ma-p44209
Edit: fråga han vad adaptern väger? är den lätt så är det nog en switchad.
Bättre ljud blir det inte, möjligen ytterst marginellt mindre svaj, men det ju handlar mest om känslan och att ha en 25 kronors adapter till en 5000-kronors spelar ger fel känsla. Pickup:en har inte ens galvanisk kontakt med matningen.
Tallriken är ju i princip ett svänghjul och blir som ett slags mekaniskt lågpassfilter. Får kolla det där med AC, det tänkte jag inte ens på. Jag kunde inte se annat än passiva så då är det kanske ac. Av vikten att döma så är det en trafo i vårtan.
För 300 kr borde man ju få en bättre grej än en för 25 kr.
Tallriken är ju i princip ett svänghjul och blir som ett slags mekaniskt lågpassfilter. Får kolla det där med AC, det tänkte jag inte ens på. Jag kunde inte se annat än passiva så då är det kanske ac. Av vikten att döma så är det en trafo i vårtan.
För 300 kr borde man ju få en bättre grej än en för 25 kr.
Kanske plasten är bättre på 300kr grejen...
Tror det handlar mer om placeboeffekten här.
Tror det handlar mer om placeboeffekten här.
-
ElectricNooB
Ett switchat nätagg borde väl ändå ge lite mer brus? Beroende på kvalitet förstås!
Visst är det så, det skrev jag ju nyss.Micke_s skrev:Tror det handlar mer om placeboeffekten här.
Verkar alltså som att man inte skall ha switchat då alltså.
Om det är en AC som behövs - vilket "synkronmotor" kraftigt antyder - är det bästa man kan göra att köpa lite Svarowski-kristaller och klistra på för att få rätt bling-bling effekt.
Att hitta någon annan transformator/väggvårta med "exklusivt utseende" för 300:- eller under betyder ganska säkert att innehållet är skit.
Att hitta någon annan transformator/väggvårta med "exklusivt utseende" för 300:- eller under betyder ganska säkert att innehållet är skit.
Både jag och min kompis som har spelaren är fullt medvetna om allt trams för audiofiler. Han har inga illusioner om att det skulle spela någon märkbar roll.
Det finns en särskild tråd här på forumet som handlar om allt kvacksalveri inom audio. Använd hellre den tråden för att förlöjliga "guldöronen", det gör jag själv.
Samma fenomen finns ju f.ö. inom alla möjliga områden - biltöntar, båtfjantar, modelejon, heminredare, folk med tatoo-sleeves, enoma muskler, Baristor, single malt, chokladprovning, för att inte tala om allt trams som riktar sig till kvinnor, hudvård, parfym, osv, osv. Väldigt mycket är humbug om man tänker efter
Nog måste man väl kunna få en skaplig AC/AC för 300 pix. Man måste väl inte ha en AC/DC med sinus-syntes utan jag tänker mig att det kan handla mycket om vilka filter man har för att ta bort spikar, brus och annat oönskat så långt det nu går inom rimlig peng.
Det finns en särskild tråd här på forumet som handlar om allt kvacksalveri inom audio. Använd hellre den tråden för att förlöjliga "guldöronen", det gör jag själv.
Samma fenomen finns ju f.ö. inom alla möjliga områden - biltöntar, båtfjantar, modelejon, heminredare, folk med tatoo-sleeves, enoma muskler, Baristor, single malt, chokladprovning, för att inte tala om allt trams som riktar sig till kvinnor, hudvård, parfym, osv, osv. Väldigt mycket är humbug om man tänker efter
Nog måste man väl kunna få en skaplig AC/AC för 300 pix. Man måste väl inte ha en AC/DC med sinus-syntes utan jag tänker mig att det kan handla mycket om vilka filter man har för att ta bort spikar, brus och annat oönskat så långt det nu går inom rimlig peng.
Har kollat upp visst är det AC till skivspelaren, den där Kjell-vårtan skulle nog duga fint men precis som ni säger så tillför den nog inte mycket. Tackar för alla svar.