Ljusinstallation i bil

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
dreampixz

Ljusinstallation i bil

Inlägg av dreampixz »

Hej jag är ny här så tänkte först presentera mig.
jag heter Pontus 20 år bor runt Skövde området. utbildad båtbyggare.
men har som stort intresse att hålla på med elektronik.
och nu tänkte jag ge mig in på ett lite större projekt snart och har lite frågor angående det.

ska bygga in ljus i min bil och vill att den ska blinka till musiken. och vill kunna koppla in en hel del och har hittat ett perfekt sak men har lite frågor om det.

http://www.instructables.com/id/Sound-R ... /?ALLSTEPS

Bild

där finns det jag försöker göra. men har lite frågor fattar inte vilken av ljud kablarna ska vart på lm324n (left/gnd)
har allting hemma redan som behövs men vill kunna sätta på rätt mycket på systemet och måste jag ändra några motstånd eller kan jag köra som det är i det schemat?. och måste jag säkra av systemet? ska sitta i en bil direkt på batteriet! kommer väll ha mer frågor men nöjer mig så. tack på förhand.
eqlazer

Re: ljus installation i bil

Inlägg av eqlazer »

Du får titta i databladet för opampen, sedan försöka matcha ihop din bild med hur det är kopplat i "Step 9".
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Ljusinstallation i bil

Inlägg av danei »

Ljus signalen ska in på "audio in" och jorden ska kopplas samman med kretsens jord.
Du ska avsäkra allt du monterar in i en bil. Startmotorn och generatorn undantaget.
dreampixz

Inlägg av dreampixz »

tack för alla svar tror jag fattat hur de ska kopplas sitter med en lödnings fri platta och testar. men tänkte på en grej det är inte så att jag kommer bränna något i kretsen? om jag kopplar det på ett bil batteri :) och hur stor säkring behöver man eller hur kan jag räkna ut det :). har ju samma motstånd som schemat har och tänkte kvittar dom motstånden vad jag använder för led ?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Kretsen kommer att dra under 0,15A till det kommer lasten av dina dioder. Säkringen är ju mest för att de till att bilen inte brinner upp om det blir kortslutning. 5A kanske kan bli bra.
dreampixz

Inlägg av dreampixz »

tack så mycket fick allt och funka.! bara att dom led lyser nästan bara om man vrider upp musiken....hmm någon som vet hur jag kan sänka förstärkningen ...
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Bild

Det är förhållandet mellan R1 och R2 som sätter förstärkningen. Du kan ändra värdena och testa vad som funkar bra. Om du ökar R1 och/eller sänker R2 så blir den känsligare.
dreampixz

Inlägg av dreampixz »

läste en kommentar på guiden jag följde dom körde men potensiometrar :) så betäler nog hem ett par :) eller vet du vart man kan hitta såna i vanliga hus hålls grejer! :)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

I saker som har vred. Radioapparater och likande saker.
dreampixz

Inlägg av dreampixz »

okej :) tänkte hur skulle jag kunna tillläppa ett high pass filter?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Vill du bara trigga på diskanten?
dreampixz

Inlägg av dreampixz »

haha sorry low pass :)
Skriv svar