Massivt effektmotstånd bakpå styrskåp till hiss
Massivt effektmotstånd bakpå styrskåp till hiss
Idag tog jag en titt bakom styrskåpet till hissen i huset vi bor i, i akt och tanke att hitta en typplåt.
Någon sådan hittade jag inte, däremot en bamsing till motstånd i en gallerbur monterad bakpå skåpet.
Hela konkarongen har följande typbeteckningen:
Danotherm
Type: ZRF 55/600 061
40R +/- 10%
1000 W
Weight: 3,1 kg.
Vad används detta till?
Är det så enkelt som ett värmeelement åt styreleltroniken vid vintertid, eller för dumpning av energi vid regenerativ bromsning kanske?
De två kablarna till motståndet är märkta 24V, vilket torde utesluta det sistnämnda alternativet, men det är en rolig tanke.
Vad tror ni?
Någon sådan hittade jag inte, däremot en bamsing till motstånd i en gallerbur monterad bakpå skåpet.
Hela konkarongen har följande typbeteckningen:
Danotherm
Type: ZRF 55/600 061
40R +/- 10%
1000 W
Weight: 3,1 kg.
Vad används detta till?
Är det så enkelt som ett värmeelement åt styreleltroniken vid vintertid, eller för dumpning av energi vid regenerativ bromsning kanske?
De två kablarna till motståndet är märkta 24V, vilket torde utesluta det sistnämnda alternativet, men det är en rolig tanke.
Vad tror ni?
Re: Massivt effektmotstånd bakpå styrskåp till hiss
Bromsmotstånd till hissmotorn, när hissen bromsar funkar motorn som generator, och man bränner bort den producerade energin i motståndet.
Senast redigerad av TomasL 4 juli 2013, 20:38:58, redigerad totalt 1 gång.
Bromsmotstånd låter rimligt
EDIT: Lite sent...
EDIT: Lite sent...
Ni verkar ha helt rätt. 
Om jag läst databladet först, hade jag sett att de benämns som "brake resistors" med just det användningsområde som ni nämner.

Om jag läst databladet först, hade jag sett att de benämns som "brake resistors" med just det användningsområde som ni nämner.
-
- Kontakt:
varför sparar man inte energin i ett batteri/konding för att sedan återanvända den när hissen ska starta igen? Borde ju "spara" elnätet från massa ampere när motorn just ska starta samt att det även spar på elräkningen...
- skaraborgare
Jo, i miljömärkta system gör man det genom en frekvensomformare som skapar 50Hz och trycker tillbaka energin i elnätet.
Så är det gjort på vår bränsletravers på jobbet.
Så är det gjort på vår bränsletravers på jobbet.
-
sebastiannielsen säger bl.a. varför sparar man inte energin i ett batteri/konding för att sedan återanvända den när hissen ska starta igen?
Jaha vill du bekosta prylarna som gör det, för att spara en skvätt energi när hissen bromsar in för att sedan återanvända den igen vid nästa start kanske flera timmar senare.
Det här blir en ganska kostsam historia på småhissar så ett motstånd som helt enkelt värmer bort överskottsenergin blir lösningen man väljer, men på större hissar är det mer vanligt att man matar ut överskottsenergin tillbaka på elnätet vid inbromsning av hisskorgen.
Jaha vill du bekosta prylarna som gör det, för att spara en skvätt energi när hissen bromsar in för att sedan återanvända den igen vid nästa start kanske flera timmar senare.
Det här blir en ganska kostsam historia på småhissar så ett motstånd som helt enkelt värmer bort överskottsenergin blir lösningen man väljer, men på större hissar är det mer vanligt att man matar ut överskottsenergin tillbaka på elnätet vid inbromsning av hisskorgen.
Svaret är så enkelt som att det inte lönar sig. I alla fall inte på de tidsperioder som köparna tycker är intressanta.
Desutom går ju inte värmen till spillo.
Hissröret blir ju uppvärmt och även resten av fastigheten får lägre energiförbrukning då strukturen tar upp det.
Hissröret blir ju uppvärmt och även resten av fastigheten får lägre energiförbrukning då strukturen tar upp det.
Dessutom är det så lite energi, så det är troligen fullständigt meningslöst att ens försöka ta hand om det.
Skulle kunna tänka mig att det kan röra sig om någon kWh per dygn eller så.
Skulle kunna tänka mig att det kan röra sig om någon kWh per dygn eller så.
förmodligen stå belysningen i hisskorgen för minst lika mycket energi som hissmotorn drar räknat på ett år
Tillverkaren Maurer Söhne använder superkondensatorer för att spara ström och minska belastningen på elnätet för drivning/broms till Freischütz.
Dock lyckades dom att överladda superkondensatorerna när jag var där på pressvisningen och fick vänta på att den självurladdade sig ner till säkra nivåer, tog ca 2h
Sedan gick den av bara farten igen 
/// Marcus
Dock lyckades dom att överladda superkondensatorerna när jag var där på pressvisningen och fick vänta på att den självurladdade sig ner till säkra nivåer, tog ca 2h

/// Marcus
-
glöm inte musiken...xxargs skrev:förmodligen stå belysningen i hisskorgen för minst lika mycket energi som hissmotorn drar räknat på ett år
Jo gör det, ljud på rimlig volym tar väldigt lite energi.
Exempel
Exempel
-
Om jag hade lagt till en smiley hade du sparat in tiden det tog dig att leta reda pa länken och skriva inlägget