Dimensionera motor till drift av tung vagn
Dimensionera motor till drift av tung vagn
Jag har en vagn som ska motoriseras, den väger c:a 1000kg och har någon slags plasthjul i fyra hörn med en diameter på 16cm.
Tanken är att få en motor på vart och ett av de två bakre hjulen, så att man även kan svänga lite.
Den kommer att rulla på ett plant betonggolv och det räcker med en hastighet på 0,5m/s -> 1 varv/s på hjulen.
Nu kommer då biten jag inte får till, fysiken...
Rullmotståndet har jag uppskattat till ungefär 300 N vilken nog är ganska högt, med en friktionskoefficient på 0,03 (bil på väg har 0,01-0,015 enl wikipedia). 1000*g*0,03 = 300 N
Det som stör mig är att jag inte klarar att räkna ut momentet som krävs. Borde vara elementärt tycker jag. Är det så enkelt som hjulradie*kraften -> 0,08*300 = 24 Nm.
Nettoeffekten är väl P = F * v = 150 W.
Men sen är startmoment större osv.
Önskar lite vägledning här och tips.
Då hastigheten är låg men det krävs en ganska stor kraft tänker jag något i stil med en snäckväxelförsedd motor?
Tack på förhand
Tanken är att få en motor på vart och ett av de två bakre hjulen, så att man även kan svänga lite.
Den kommer att rulla på ett plant betonggolv och det räcker med en hastighet på 0,5m/s -> 1 varv/s på hjulen.
Nu kommer då biten jag inte får till, fysiken...
Rullmotståndet har jag uppskattat till ungefär 300 N vilken nog är ganska högt, med en friktionskoefficient på 0,03 (bil på väg har 0,01-0,015 enl wikipedia). 1000*g*0,03 = 300 N
Det som stör mig är att jag inte klarar att räkna ut momentet som krävs. Borde vara elementärt tycker jag. Är det så enkelt som hjulradie*kraften -> 0,08*300 = 24 Nm.
Nettoeffekten är väl P = F * v = 150 W.
Men sen är startmoment större osv.
Önskar lite vägledning här och tips.
Då hastigheten är låg men det krävs en ganska stor kraft tänker jag något i stil med en snäckväxelförsedd motor?
Tack på förhand
Re: Dimensionera motor till drift av tung vagn
Trodde det skulle vara en intressant frågeställning jag, eller så är mitt inlägg helt ute och cyklar.
En färdig lösning kanske är smidigast trots allt.
http://www.ajprodukter.se/vagnar-karror ... 7-65282.wf
Fästa den här i vagnen.
En färdig lösning kanske är smidigast trots allt.
http://www.ajprodukter.se/vagnar-karror ... 7-65282.wf
Fästa den här i vagnen.
Är det ett enstycksprojekt? Få tag på en uttjänt elektrisk rullstol. De har större hjul och går lite snabbare så med mindre hjul borde det bli långsammare och starkare.
Styrningen på en rullstol är ju joystick och det går att svänga. En rullstol går ju i backar och på lite ojämnt underlag och du skall bara köra på betonggolv.
Jag tror att det skulle funka bra.
Styrningen på en rullstol är ju joystick och det går att svänga. En rullstol går ju i backar och på lite ojämnt underlag och du skall bara köra på betonggolv.
Jag tror att det skulle funka bra.
Det stämmer Olle61, enstycksprojekt.
Rullstol är ingen tokig idé, var inne på projektdelen och tittade på något rullstolsprojekt där då jag tänkte lite i de banorna.
En elrullstol går på batteri men vagnen kommer att ha tillgång till ström så ett alternativ är att montera laddaren där och ladda vid behov.
Men smidigast vore om man bara kunde få tag i motorer och elsystem motsvarande ett för rullstolar.
Hur är det med navmotorer, finns det någon i så liten storlek som skulle orka? Jag tvivlar...
Ingen som vill försöka sig på en uppskattning av moment och effekt som krävs?
Rullstol är ingen tokig idé, var inne på projektdelen och tittade på något rullstolsprojekt där då jag tänkte lite i de banorna.
En elrullstol går på batteri men vagnen kommer att ha tillgång till ström så ett alternativ är att montera laddaren där och ladda vid behov.
Men smidigast vore om man bara kunde få tag i motorer och elsystem motsvarande ett för rullstolar.
Hur är det med navmotorer, finns det någon i så liten storlek som skulle orka? Jag tvivlar...
Ingen som vill försöka sig på en uppskattning av moment och effekt som krävs?
glemmy: kolla på Golden Motor, klicka på e-Wheelchair och bläddra ner lite.
Jag påstår inte att det är lösningen men det kan vara en inspirationskälla.
De har även hjul under "Hub Motor".
Jag påstår inte att det är lösningen men det kan vara en inspirationskälla.
De har även hjul under "Hub Motor".
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Bra ser att flera är inne på rätt spår!
Det är inte vagnen som skall motoriseras!
Det är en kopplingsbar enhet som vid behov flyttar vagnen.
Det finns små autonoma enheter att koppla till just rullstolar.
Det är en sådan lösning du skall kolla på.
Det är inte vagnen som skall motoriseras!
Det är en kopplingsbar enhet som vid behov flyttar vagnen.
Det finns små autonoma enheter att koppla till just rullstolar.
Det är en sådan lösning du skall kolla på.
Tack för era idéer 
Vagnen kommer att flyttas 2 meter, stå still 10 minuter, flyttas 2 meter till, stå still osv... Totalt 30 meter kanske.
Vi vill helst att lösningen blir ganska kompakt och "icke-intruderande".
Det jag är inne på nu är en sådan här: http://www.ruipuco.com/english/product11.asp?id=196

Måtten passar väldigt fint och kan i princip bara monteras istället för nuvarande framhjul. Vi har kommit på att det räcker med en motor eftersom det där bak finns "kundvagnshjul".
Den kommer med en styrenhet och vi kompletterar med två st fritidsbatterier i serie.
Vad tror ni?
Vagnen kommer att flyttas 2 meter, stå still 10 minuter, flyttas 2 meter till, stå still osv... Totalt 30 meter kanske.
Vi vill helst att lösningen blir ganska kompakt och "icke-intruderande".
Det jag är inne på nu är en sådan här: http://www.ruipuco.com/english/product11.asp?id=196

Måtten passar väldigt fint och kan i princip bara monteras istället för nuvarande framhjul. Vi har kommit på att det räcker med en motor eftersom det där bak finns "kundvagnshjul".
Den kommer med en styrenhet och vi kompletterar med två st fritidsbatterier i serie.
Vad tror ni?
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Har du mer info om denna 24V ?
Pris och leveranskostnad Typ av styrning!
Pris och leveranskostnad Typ av styrning!
Hej Lasp.
Från Kina kostar motorenheten US$158 exkl frakt osv.
Fann den här: http://www.electro-mobile.se/index.asp?Page=Produkter
Den säljs som ett kit för att motorisera en vagn från Hörby bruk. Verkar vara ganska nytt hela grejen.
En uppskattning på priset jag fick var en bit över 10 000 kr
Men som det ser ut nu stötte vi på lite problem och det läggs på is ett tag.
Från Kina kostar motorenheten US$158 exkl frakt osv.
Fann den här: http://www.electro-mobile.se/index.asp?Page=Produkter
Den säljs som ett kit för att motorisera en vagn från Hörby bruk. Verkar vara ganska nytt hela grejen.
En uppskattning på priset jag fick var en bit över 10 000 kr
Men som det ser ut nu stötte vi på lite problem och det läggs på is ett tag.