Portabel CNC fräs Handibot
- Klas-Kenny
Re: Portabel CNC fräs Handibot
Har haft funderingar på att bygga något liknande i ett par år, men aldrig kommit till skott. Kul att se att någon annan tar tag i det!
Jag har nog redan sålt en!
Har en prylgalen kompis som är dekorsnickare i filmbranchen, han gillar gear och har velat börja med cnc fast har inte riktigt kringkunskaperna för att starta. Och de grejer han vill göra är mest praktiska saker, ta upp hål upprepade gånger med hög precission etc, perfekt!
..och så får jag testa den!

..och så får jag testa den!

Se till att låna den och ta med den till Stockholm Makerspace nån dag så vi får prova den 

- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Den skall produceras först. Tvåtusen dollar är väl ett överkomligt pris? Eller har jag missat något?
Men det verkar vara smidigt.
Men det verkar vara smidigt.
Du menar genomföra lite "Japansk grundforskning" så att vi kan fräsa delarna här i SverigeMeduza skrev:Se till att låna den och ta med den till Stockholm Makerspace nån dag så vi får prova den

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
PeterH: fast det behöver du inte driva särskilt mycket "forskning" för att kunna göra: http://www.shopbottools.com/files/HandibotV1.0.zip 

exakt, open source hardware, allt verkar finnas där...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Om jag förstår dom rätt så är typ 80% av delarna gjorda i någon form av plast, hård PVC kanske?
Jag är lätt på att bygga en i höst om vi drar ihop typ 5 pers som vill ha varsin så vi kan samarbeta, jag har själv utrustning för att fräsa ut det mesta av delarna (både aludelarna och plastdelarna) så det borde inte bli så fruktansvärt dyrt?
Jag är lätt på att bygga en i höst om vi drar ihop typ 5 pers som vill ha varsin så vi kan samarbeta, jag har själv utrustning för att fräsa ut det mesta av delarna (både aludelarna och plastdelarna) så det borde inte bli så fruktansvärt dyrt?
Visst, men man vill nog slippa att göra skivorna själv, och dessutom så blir det en väldig massa glasfiberdamm när man fräser...
(och färdiga skivor av tex G10 är fruktansvärt dyrt i såna här tjocklekar)
(och färdiga skivor av tex G10 är fruktansvärt dyrt i såna här tjocklekar)
Sa inte att det var lätt jag mest konstatera det är tillgängligt och möjligt o relativt sett billigt.. Appråpå material osv.