Powerleap - generera ström från fotsteg

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
IceBear

Powerleap - generera ström från fotsteg

Inlägg av IceBear »

Läst lite om piezoelektronik på nätet.

Såg att nån redan hade byggt nåt kul.
Konvertera kinetisk energi till ström.
http://www.materia.nl/563.0.html?&tx_tt ... e8f964a18f

Hur man bygga nåt liknande själv ?
blueint
Kontakt:

Re: Powerleap - generera ström från fotsteg

Inlägg av blueint »

Köp pizeohögtalare och ultraljudstvättar samt låt de donera sina piezoelement som du skjuter in i skons sula. Dock så innebär energiprincipen att inget är gratis..
Användarvisningsbild
IceBear

Inlägg av IceBear »

Tänkte mer som golvplattor som lyser upp (eller dioder i plattorna som lyser upp) när man går på dem.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Mät RF fält, kapacitans, eller rentav ett piezoelement som kommer "i kläm". Lysdiodsdrivningen är rätt standard.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Jag räknade lite på det på kul.

Om man tänker sig en slags stegplattor som har en kraftig fjäder med en rörelse på 10 mm och slutkraft på 500 N. Fjädern driver någon form av generator (med 100% effektivitet). Då skulle varje platta alstra 2.5 J, tillräckligt för att driva en LED med 2 V spänningsfall och 20 mA ström i 62.5 timmar. Då är det alltså 100% förlustfritt, vilket givetvis är en omöjlighet.

Kraften i en fjäder:
F=kx

k=fjäderkonstant
x=fjäderväg

Så k=F/x=500/0.01=50000

Energin i en fjäder:

E=0.5kx^2=0.5*50000*0.01^2=2.5 J (eller Ws)

En lysdiod på 2 V 20 mA drar 40 mW, alltså 2.5/0.04=62.5 h

I realiteten kanske det är möjligt att komma upp i 1 J? 25 h driftstid på lysdioden.

Sen får man ju sätta det i perspektiv till kostnaden att bygga det också. Vad blir ROI? (Return of Investment) 1 kWh kostar några kronor, låt oss räkna högt: 1 kWh = 5 kr. 1 kWh = 1000 Wh = 3600000 Ws. Det blir 90000000 s lystid, alltså 25000 timmar. För max 5 spänn.

Sen kommer miljöaspekten. Vad blir miljöpåverkan av att bygga en sån modul, jämfört med att köpa in elen från ett större kraftverk? Eltransport har inga "löpande miljökostnader" (ledningsgator är en liten miljöbeladtning, men det finns inga utsläpp eller så som beror på kvantiteten som transporteras). Jag känner mig ganska säker när jag skriver att miljöpåverkan med "mikrogeneratorer" blir betydligt högre. Troligtvis många tusen procent.

Varje gång jag räknar på såna här "mikrogeneratorer" så kommer jag fram till samma sak: även om de hade 100% verkningsgrad så är det inte värt det, med undantag för i de fall där det inte finns något annat alternativ.

Sorry, det var inte meningen att det här skulle bli ett negativt inlägg..:)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Till det kommer det "roliga" i att gå på saker som ger efter hela tiden. Man kommer nog att bli trött efter ett tag, alltså måste vandringen bli mycket kortare - vilket såklart ger mindre energi att hämta.

Jag har dock sett en grej som kanske kan vara en användbar grej: en ryggsäck där bärramen och själva säcken kunde röra sig i förhållande till varandra. Däremellan var det en liten generator och idén är att varje steg ska ge en liten energiknuff till generatorn som sedan laddar en ackumulator.

Därifrån kan man sedan ladda mobil osv. Fördelen med det system som jag ser det är att varje stegs "anslagsenergi" tas upp av generatorn och det borde alltså vara just en fördel att det hela fjädrar lite, knäna blir mindre belastat av stötarna helt enkelt.

Men annars kan jag inte se någon fördel vid att vandra på madrasser...
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Ja det finns väl sådana ryggsäckar lite på experimentstadiet eller så men om det rör sig mycket blir det ju inte roligt och gå

Min ryggsäck har ju t.ex ett stötdämpningsystem QSS Bergans bärsystem men fjädringsrörelsen är mycket kort för en linjärgenerator.
Den har ju inte det men själva rörelsemonentet finns ju tillgängligt även om i liten skala

Däremot ett system som man skulle frigöra för större rörelse temporärt för laddning skulle kanske vara nått
Backard

Inlägg av Backard »

Här finns det en färdig produkt http://www.npowerpeg.com/
Skriv svar