Hjälp med servodrivsteg..

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor

Hjälp med servodrivsteg..

Inlägg av Forsgren »

Jag skulle behöva hjälp med att identifiera servodrivarna till Abenen från -84 med Heidenhain TNC 150, eller rättare sagt vilken trimpotentiometer som gör vad.
Bifogar ett par bilder, dom säger inte så mycket men någon kanske känner igen dom..

Edit: Hittade nu denna tråd: http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... =2&t=41080
Hur gick det tecno, fick du tag på något Schema?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Hjälp med servodrivsteg..

Inlägg av tecno »

Scheman nej, block schema tror jag finns + en kortare brux med bl.a dessa trimpottarna du frågar efter.

Skicka ett PM med din epost adress så mailar jag över det jag har.

Men.... varför ska du ge dig på dessa trimpottar? Det har ju fungerat innan med de inställningarna de har.
Så vad har du för fel?
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor

Inlägg av Forsgren »

Nä, inge fel.. Ännu.. :wink:
Tycker inte jag får den precision man borde få..
Står ju i monteringsanvisningen till styrsystemet hur man skall trimma in det, men då är det ju bra att veta vilka rattar som är vilka.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Har du efter monterat dessa drivarna eller kommer dessa från fabrik?

Om de kommer från Abene så lär ju de vara injusterade efter konstens alla regler.
Vad är det för nåt som du inte tycker att det är som det ska vara?

Mail på G
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor

Inlägg av Forsgren »

Dom sitter där sen den var ny, förutom den till Z som är bytt till en betydligt nyare..

Om jag fräser ett runt hål i en plåtbit, 16mm i diameter med en ny fin Dormer 12mm fräs. Kör ett par varv extra längs kanterna för att vara säker på att den tagit allt, men ändå lit hålen minst en tiondel för små. Vilket jag tycker borde gå att få bättre, men var felet sitter vet jag inte..
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

Om du har en HSS pinnfräs så räkna med att den sviktar i stål. Du kan också ha en viss svikt i chucken och i lagren om de är "slitna" eller dåligt ansatta.

Att man får köra en ny HSS pinne på 12mm på 5.95 i radie är inte så jätte konstigt om den går kastfritt i chucken. HM pinnarna brukar hamna på typ 5.98-5.99 om de sitter kastfritt.

HSS-pinnfräsar brukar ha en förmåga att svikta undan när skären blir små så att de inte skär, kan ibland vara lögn i h-e att ta en hundradel med dom utan man får ställa på o o ställa på för att dom sedan tar 0.05. Märks ofta i ex kilspår där det kan vara hopplöst att få dom parallella, ibland går det o ibland inte. Därför kör vi nästan uteslutande finskären med HM pinnfräsar.

Pottarna brukar vara typ Kv faktor, drift och offset. Kv faktor har du även som maskinparameter.

Enklast är att kolla släpvärdena. Ställ in maskinen att visa just släpvärden o kör med en matning utav 1000mm/min. Då skall släpvärdet normalt vara 1mm. (vi har fått justera vissa maskiner så de avviker) Det viktigaste är att det är lika på alla axlar och åt bägge riktningar.
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor

Inlägg av Forsgren »

Nu har jag gjort lite fler tester, upptäckte att jag hade ett glapp på Y axeln. Vet inte om det uppstått nu på slutet eller om jag haft det hela tiden, men det visade sig att en mutter vid uttaget till handveven hade gängat upp sig lite. Antar att det är där man spänner lagren eller spänner fast kulskruven i ändlagringen, hur som så vart det bra när jag drog åt den.
Släpvärdena är 0,077mm ungefär vid 200mm/min nu kommer jag inte ihåg vad dom var vid 1000mm/min, men tror dom var ungefär 5 gånger så stora vid 5 gånger så hög hastighet.
Justerade även Kv faktor-värdena så att släpningen blev lika på alla axlar.
Offset har jag en eller ett par tusendelar.
Testade att fräsa ett 16mm hål i aluminium med 12mm fräs 10 mm djupt, 4mm åt gången på djupet. Sparade inget till finskäret men tog ett sådant ändå på fullt djup. Mätte med skjutmått och fick hålet till 15,9 rätt precis, och vad jag kunde se så var det hyfsat runt någon hundradel slog det kanske.
Skall det vara så?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Du kommer aldrig att få 100% runt hål om du inte använder ett arborr huvud, har samma strul i min Combi Mill och det blir mer eller mindre ett 'plan övergång' i varje kvadrant då axlarna byter riktning. Så tuta och kör och skaffa dig lämpligt arborr huvud till de kritiska hålen.
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor

Inlägg av Forsgren »

Rundheten är jag nöjd med, det är måtten jag tycker borde kunna vara bättre..
persa

Inlägg av persa »

Tycker Micke_71:s förklaring låter mycket logisk. Problemet ligger troligen i kedjan verktyg-hållare-spindellager. Antingen i en eller i flera av kedjans länkar. Svikten märks garanterat även i aluminium

Jag skulle nog börja söka orsakerna där. Ursvarningshuvud löser i och för sig problemet, men inte orsakerna till problemet
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

Det låter som om maskinen inte kör på släpvärden. Får jag gissa på att MP 60=0?

Kv factor ska vara samma på alla axlar för att undvika fel i interpolering av axlar. Dvs konturfel.....

Om jag inte har helt fel så är oftast släpvärdesdrift att föredra då maskinen går mjukare, särskilt vid kopierfräsning. dvs mp60=1. Då ska du ha ett släpvärde som oftast skall vara 1/1000 av matningen.

Är det skalor i maskinen? Om inte så kan du behöva justera parametern för glappet i skruvarna?
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor

Inlägg av Forsgren »

MP 60=1

Maskinen har skalor, OCH är i fint mekaniskt skick.

Men då skall jag ställa tillbaka Kv factor till samma värden på alla axlar även om släpningen blir olika mellan axlarna?

Persa: Om det vore så att fräsen av någon anledning viker undan sig så måste ju det höras eller synas när jag kör andra varvet i hålet. När jag kört i stål har jag tagit ett flertal finskär för att se vad som händer och på slutet tar den inget alls, pinnfräsen går helt fritt i hålet, även fast det är 0,1 för litet..
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

Sätt en längre dorn i chucken o en klocka på den o prova att rucka på lagret. Även med varm spindel. En del maskiner som äldre Correa fräsar har koniska rulllager i varje ände på spindeln. När spindeln blir varm så växer den och förspänningen minskar till att kunna bli någon hundradel glapp.

Mät pinnfräsens riktiga diameter.

Ditt släpvärde är 0,385 vid 1000mm/min. Lite lågt men inte någon panik som jag ser det. Kommer inte ihåg exakt men bör inte din kv-faktor då vara inställd på ca 2.597 (reservation för ev multiplikationsfaktor)
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor

Inlägg av Forsgren »

Tror Kv-faktorn var strax över två, så det stämmer rätt bra. Hade två uppsättningar maskinparametrar, dom skilde sig på en punkt. MP 177-179 dvs kv faktorn, ena uppsättningen var dom 1 och den andra 1,7. Så nu har jag sänkt dom till 1, blev möjligen marginellt bättre.

Mätte spindeln, man kunde kanske ana ett litet "glapp". Spännde lagren lite, blev möjligen marginellt bättre.

Fräsen är så nära 12mm jag kan mäta med mitt digitala skjutmått.

Kanske hålen blev ett par hundradelar bättre, kan också vara mätfel.
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

Det var ett tag sedan jag pysslade med justering av KV faktorn på maskiner. Sist en 6 meters Elgamill med TNC 355. Så mitt minne kan svika mig en del. Har för mig att Kv-faktorn är (m/min)/släpvärdet Dvs 0.2/0.077=2.597.

Så vid KV faktor 1 så är det 1mm vid 1m/min. Men det finns ju justeringar på kortet och en multiplikationsfaktor (MP176)också.

När man mäter små hål med digitala skjutmått så brukar de kunna visa en aning för lite. Detta för att de invändiga käftarna inte är helt kniv-vassa så de kommer inte ända ut till full dia. Sedan är skjutmåtten inte lika noggranna att mäta invändigt med. Sen är det lätt att skjutmåttet inte är exakt rakt vilket bryter ihop lite också. Inte ovanligt att vi får upp till 0.1mm felvisning vi småhål trots Mitutoyo skjutmått.

På grund av diverse kast i chuckar, konor osv på våra maskiner (grövre maskinpark) så är det ovanligt att det går hundra kastfritt. Brukar vara 1-2 hundringar kast. Ändå är det inte ovanligt att vi kör in typ 5.98-5.99 på en ny 12mm pinne. Så om du får lite bättre o kanske hamnar runt 5,96-5,97 så är det inte så mycket att orda om. Pinnfräsar med vändskär som vi kör i stål är inte ovanligt att de kan hamna på 0.05 under vad vi mäter upp i förinställningsapparaten.

Har du service handboken till TNC? Där finns det koder för justeringar av offset mm.
Skriv svar