Hur funkar en sån här?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
woody

Hur funkar en sån här?

Inlägg av woody »

Hejsan

Jag vill kunna dimmra en led-strip jag tänkte ha som arbetsbelysning under överskåpen i köket.

Helst ifrån väggströmbrytaren.

Om jag har en vanlig dimmer på väggen och använder en sådanhär http://www.elot.se/product.html?product_id=16319 kommer led ljuset att dimmras då?

Hur ska den kopplas in?

Vad heter en sån här grej om man söker hos andra återförsäljare?

Mvh
Spazze

Re: Hur funkar en sån här?

Inlägg av Spazze »

Risken är att den där drivaren inte kommer fungera bra om den drivs av en dimmer.
Men vanligtvis har LED-tejp inbyggda motstånd för att begränsa strömmen och ingen extern drivare behövs. Vad har du för LED-tejp?

Den här borde fungera bra för den sortens LED-tejp som jag tänker på. Jag gissar på att den använder PWM.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Re: Hur funkar en sån här?

Inlägg av MadModder »

Det står att den kan styras med en vanlig dimmer på 230V-sidan. Det står också att den har inbyggd PWM-dimmer som styrs av en tryckknapp. (t.ex en extra man monterar precis vid LED-listen.)
Jag ser inte hur den där inte skulle funka bra med dimmer om det står så?

Använder man det föreslagna alternativet måste man ändå ha en transformator som ger ut reglerad 12VDC, så rent ekonomiskt blir det ingen större skillnad.

Modulen i första inlägget kopplas in genom att på ena sidan ansluter man 230V (nolla + fas) och i andra änden två trådar för 12V till LED-listen. Eventuellt två extra trådar för dimmerknappen om man vill ha sådan istället för väggdimmer.
Skriv svar