Reglera luftfuktighet
Reglera luftfuktighet
Jag söker en lösning på ett praktiskt problem. Håller på att bygga en viltkyl, där en viss luftfuktighet tillåts. När luftfuktigheten blir för hög ska två fläktar starta. Har försökt söka på internet, men jag hittar inte lösningen. Därför ställer jag frågan här. Jag hoppas på ett tips, oavsett om jag måste bygga själv eller om det finns en lösning.
Tackar på förhand
Tackar på förhand
Re: Reglera luftfuktighet
Söker du något som sänker luftfuktigheten eller mäter den?
Jag tror du letar efter en hygrostat, men om det hjälper att bara dra igång några fläktar beror ju på när på året du tänker köra din anläggning...
edit: som tex http://www.clasohlson.com/se/Pr327692000/Pr327692000
Jag tror du letar efter en hygrostat, men om det hjälper att bara dra igång några fläktar beror ju på när på året du tänker köra din anläggning...
edit: som tex http://www.clasohlson.com/se/Pr327692000/Pr327692000
jag antar att viltkylen är typ ett isolerat rum med kylaggregat.
vad ska fläktarna göra? ventilera ut luft från kylen?
tror du menar en hygrostat...
vad ska fläktarna göra? ventilera ut luft från kylen?
tror du menar en hygrostat...
Försöker du ventilera ut fukten så kommer du antagligen att få motsatt effekt.
Vad jag söker är en en enhet som mäter luftfuktigheten och om fuktigheten når exempelvis 85% ska två fläktar starta, en fläkt blåser in "frisk"luft medan den andra fläkten gör det omvända, blåser ut luften ur kylen. När luftfuktigheten sänkts ska fläktarna stanna.
Då kommer clas ohlsson prylen funka, är fläktarna för stora får du komplmentera med ett relä!
Viltkyl, misstänker vi prata höst/vinter då?
Viltkyl, misstänker vi prata höst/vinter då?
Senast redigerad av AndLi 24 juni 2013, 23:08:24, redigerad totalt 1 gång.
Nej det kommer inte att fungera, blåser du in varmare luft, då kommer luftfuktigheten att öka, samt att det kostar en hel del mer i energi för att kyla ned den varma luften.petjac skrev:Vad jag söker är en en enhet som mäter luftfuktigheten och om fuktigheten når exempelvis 85% ska två fläktar starta, en fläkt blåser in "frisk"luft medan den andra fläkten gör det omvända, blåser ut luften ur kylen. När luftfuktigheten sänkts ska fläktarna stanna.
Blåser du in kallare luft, då sjunker iofs fuktigheten, men du riskerar att få på tok för låg temperatur.
För att få en torrare luft, behöver du en sorptionsavfuktare, det är det enda som fungerar.
En del av kyleffekten kanske skulle kunna tas igenom en kylplatta som får fukten att kondensera och dräneras ut ?
Hjälper inte, det blir runt 90-100% i alla fall.
Sorptionsavfuktare är det enda som funkar.
Sorptionsavfuktare är det enda som funkar.
Då blir det väl till att bygga en sådan skiva som roterar med halva inne så att säga. Kräver iofs varmluft på "utedelen".
Skiva av kiselsyragel som roterar samt en varmluftsdel för att åstadkomma funktionen?
Skiva av kiselsyragel som roterar samt en varmluftsdel för att åstadkomma funktionen?
Ett element skulle kunna funka. Det gör att kylen far jobba hårdare och man far mer kondansationa på kondensorn. Det blir i princip en vanlig avfuktare.
Nja, inte riktigt, men nästan.
Man får kyla ned luften till en temperatur runt 10K under önskad rumstemperatur, och därefter värma upp den till önskad temperatur, innan luften blåses in i kylrummet.
Hur mycket effekt/energi som går åt till detta beror på rummets konstruktion mm.
Man får kyla ned luften till en temperatur runt 10K under önskad rumstemperatur, och därefter värma upp den till önskad temperatur, innan luften blåses in i kylrummet.
Hur mycket effekt/energi som går åt till detta beror på rummets konstruktion mm.
om man kyler +20° luft med under 50% fukt ner till +5° ökar relativa fuktigheten till 100%.
Jag vill tacka för alla tips och råd. Nu har jag i alla fall något att börja med i mina fudneringar
Lånar tråden lite.
Finns det några små smidiga "fuktpumpar" som man skulle kunna sätta på sina elektroniklådor etc för att hålla dem torra internt?
TomasL nämner Soptionsavfuktare. Finns det några miniatyrversioner som är enkla att integrera.
T.ex. om man har elektroniklådor i utomusmiljö och håller dessa täta kommer det pumpas in fukt pga av temperaturcykling mm.
Såg att det fanns industriella membran från Gore som tryckutjämnar och ser till att man inte får "pump"-effekten. Dock stoppar Gore-membran bara flytande vatten pga kapillärkrafter, inte vatten i gasform. Vill man hålla nere luftfuktigheten i lådan vill man pumpa ut den på något sätt.
Finns det några små smidiga "fuktpumpar" som man skulle kunna sätta på sina elektroniklådor etc för att hålla dem torra internt?
TomasL nämner Soptionsavfuktare. Finns det några miniatyrversioner som är enkla att integrera.
T.ex. om man har elektroniklådor i utomusmiljö och håller dessa täta kommer det pumpas in fukt pga av temperaturcykling mm.
Såg att det fanns industriella membran från Gore som tryckutjämnar och ser till att man inte får "pump"-effekten. Dock stoppar Gore-membran bara flytande vatten pga kapillärkrafter, inte vatten i gasform. Vill man hålla nere luftfuktigheten i lådan vill man pumpa ut den på något sätt.