Sänka fart på dammsugarmotor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
thomasa88
Inlägg: 115
Blev medlem: 9 februari 2008, 22:01:31

Sänka fart på dammsugarmotor

Inlägg av thomasa88 »

Hittade en gammal Volta-dammsugare i "fyndhuset" :)

Tänkte se om den kunde suga lite lödrök, men låter fasligt och drar nog inte precis lite ström. Tänkte att man kanske kunde få den att gå saktare. Försökt googla runt lite, men hittar bara dammsugarmotorer med 2 kontakter (universalmotor?). Den här motorn har 3.

Några risker med att motorn går "för sakta"? Värme?

Plockade isär dammsugaren den och försökte rita ner kopplingsschemat. Komponenten med "?" sitter under kylflänsen. Är genomskinlig och ser ut lite som tex en 1N4148 brukar göra. När jag diodmätte åt båda hållen så verkade den inte leda åt något..

C1 är den stora vita kondensatorn med en "trumpet/horn" på. 400W, 700W och 1100W är vad man kan välja på dammsugaren när man använder den.

Omkopplaren tolkar jag att den ger olika biasering för triac:ens gate, mellan C2 och 750k//"vald resistor". Jag tänker mig att det kan vara en sinus som får olika amplitud beroende på val. Kan "?" vara en zenerdiod, så att gate:n bara triggas under toppen av sinusen, och tiden blir längre (högre sinusamplitud) när man väljer lägre (???? :S) motstånd. Jag tänkte att man kanske kan byta ut ett av motstånden mot något som är mycket större än 2.1M.

Förstår inte vad kedjan med C1 är till för. Vill man ha lite spänning på röda kabeln hela tiden?

På sista bilden ser man hur kablarna - röd, vit, svart - går in i motorn. Vad är prylen som svart och vit sitter på? Ser ut som det är 2 breda metallstavar bredvid varandra, när man tittar in i den från undersidan. Var lite svårt att komma åt, men kan försöka ta mer/bättre bilder om det önskas.

dammsugare-schema-1.jpg
IMAG1229.jpg
IMAG1230.jpg
IMAG1228.jpg
IMAG1233.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: Sänka fart på dammsugarmotor

Inlägg av Walle »

Frågetecknet är väl med stor sannolikhet en diac?
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Sänka fart på dammsugarmotor

Inlägg av blueint »

Gissningar:

Översta slingan med en kondensator och två resistanser är för att magnetisera motorns rotor.

Grejen som svart & vit sitter på ser ut som en motorkondensator.

Motorn är nog kopplad så att svart och vit är kopplat till rotorn. Medan svart och röd är kopplat till statorn. Genom att ändra strömmen till statorn styr man effekten. Det borde gå att koppla vit till röd för att få full fart direkt. Likaså borde motorn stanna om röd klipps av.

Effektresistorn:
950k = 400 W
1/(1/950k+1/2100k) = 654k = 700 W
1/(1/950k+1/4.7k) = 4.68k = 1100 W
renskrivet:
950 kΩ => 400 W
654 kΩ => 700 W
4.68 kΩ => 1100 W

En potentiometer på cirka 20 kΩ borde kunna ge steglös reglering?

Datablad: BT139-800


Bonustest om du törs och kan ;)
Om du kopplar en (uppladdad) kondensator av lite större modell mellan svart och röd. Samt en vanlig glödlampa mellan svart och vit. Samt kopplar bort styrkretsen.
Därefter drar du runt motorn med samma varvtal som den själv har med t.ex en borrmaskin. Får du glödlampan att lysa korrekt?

Btw, Klar och tydlig presentation! :tumupp:
thomasa88
Inlägg: 115
Blev medlem: 9 februari 2008, 22:01:31

Re: Sänka fart på dammsugarmotor

Inlägg av thomasa88 »

Intressant!

Trodde jag hade en vettig potentiometer liggande, men hittar ingen. Tänker jag jag vill ha en som klarar hög spänning och hög ström (eller kanske i serie med ett motstånd). Iaf ser 4.7k-resistorn ganska biffig ut. Försökte mäta spänningen över 4.7k-resistorn med min multimeter, för att få en uppfattning, men stod bara 0V (testade AC och DC). Kanske måste dit med ett oscilloskop istället :humm: .

Får nog bli att jag letar upp ett motstånd på 1Mohm som får ersätta det på 750k (sry, slarvigt skrivet i schemat). Eller så flyttar jag dit motståndet på 2.1M (kan vara 2.7M, svårt att se om det är lila) och tar bort omkopplaren, så jag inte råkar koppla utan motstånd alls. Bedömer jag storleken på de existerande motsånden rätt så borde det funka med 0.25W-motstånd vid de storlekarna.

Hmm, det fanns ingen risk att motorn blir för varm om den inte fläktar sig själv tillräckligt?

Jag tror jag skippar glödlampstestet :). Och stoppar in motorn i höljet igen, gillar inte att ha en så stor vibrerande strömförande metallklump lös.

Måste läsa på mer om motorer och diac. Intressant kurva för diac, och Vf=5..10V på wikipedia. http://en.wikipedia.org/wiki/DIAC
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Sänka fart på dammsugarmotor

Inlägg av blueint »

Ska du få någon ström eller spänning via 4,7 kΩ motståndet måste du nog koppla in 1100 W läget, om schemat stämmer. Men jag tycker 950 kΩ motståndet i 400 W läget är det mest intressant att mäta spänning + ström över och via. Då får du veta hur potentiometern bör dimensioneras.

Spänningen över 100 Ω motståndet borde ge en bra hint om vilken ström som behövs för att hålla statorn magnetiserad vilket kan vara intressant att veta.
Vile
Inlägg: 60
Blev medlem: 14 oktober 2011, 15:37:52
Ort: Köpenhamn

Re: Sänka fart på dammsugarmotor

Inlägg av Vile »

Min dammsugare har en universalmotor.
Den kör fint på DC.
Ned til 12V, men så kör den meget langsomt!
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Sänka fart på dammsugarmotor

Inlägg av blueint »

Nu blev jag nyfiken.. tror att någon dammsugare snart kommer att donera sina inre organ till "forskning" ;)
thomasa88
Inlägg: 115
Blev medlem: 9 februari 2008, 22:01:31

Re: Sänka fart på dammsugarmotor

Inlägg av thomasa88 »

Funderade lite på om jag borde få stötar från kortet när jag dragit ut strömmen, men jag tycker det ser ut som kondensatorerna borde laddas ur. Kanske inte så snabbt iofs. Har klarat mig än så länge :D.

Motorn tenderade inte att vilja hoppa runt lika mycket på 400W :)

400W-läget, omkopplaren öppen:

750kΩ 127VAC => 169µA! och 21.5mVA

Oscilloskop över motståndet tog ner spänningen till 72V, så märks att det nästan är lika mycket som impedansen på oscilloskopet på 1MΩ (Beräkning på spänningsdelning gav korrekt värde över 750kΩ//1MΩ :D). Ser också att det inte är så fin AC, så AC-värdena kanske inte är helt användbara, fast de borde kanske fungera bra jämfört med varandra. Kom på i efterhand att det kunde varit intressant att mäta med omkopplaren i olika lägen. Antar att man ser inkommande växelström som ökar tills triac:en börjar leda och då kopplar förbi motståndet. Vid lägre motstånd tycker jag det borde ta längre tid att få igång triac:en, men kan ju inte stämma :humm: Blir inte riktigt klok på databladet, men de jämför ju G och T2 mycket för BT139, så jag tänker att man vill ha hög spänning mellan dem..

100Ω .4VAC => 4mA

Spänningsfall över C1 var grovt 0.3VAC. Kanske ger: f=50Hz, w=2πf, Z=1/(jwC), Z=1/(2πfC), Z=V/I, C = 1/(2πfZ)=1/(2πfV/I) = 42µF


Lödde bort 2.1MΩ och det visade sig vara 2.7MΩ. Satte det i serie med 750kΩ, men 3.4MΩ blev tydligen lite för mycket, för motorn rörde sig inte när jag slog på strömmen. Kanske ska ge mig på en pot istället då, verkar ju kunna duga med vilken som på kanske 1MΩ max, i serie med 750kΩ. Men får bli en annan dag, för det brukar gå sämre när man är trött.


Tänkte att kortet inte kunde ta skada, så testade att koppla ihop röd och vit och köra DC mellan röd-vit och svart. Motorn började röra sig vid 5V, 0.6A och drog 1.1A vid 30V. Lite lägre effekt och lite mysigare volym då också :). Ändrad polaritet ändrade inte riktning, vilket kanske inte var så konstigt eftersom den funkade med AC.


Angående DC: Såg den här på youtube när jag letade motorinfo. Verkade rimligt om det inte sitter något mellan motor och kontakt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar