Tänkte se om den kunde suga lite lödrök, men låter fasligt och drar nog inte precis lite ström. Tänkte att man kanske kunde få den att gå saktare. Försökt googla runt lite, men hittar bara dammsugarmotorer med 2 kontakter (universalmotor?). Den här motorn har 3.
Några risker med att motorn går "för sakta"? Värme?
Plockade isär dammsugaren den och försökte rita ner kopplingsschemat. Komponenten med "?" sitter under kylflänsen. Är genomskinlig och ser ut lite som tex en 1N4148 brukar göra. När jag diodmätte åt båda hållen så verkade den inte leda åt något..
C1 är den stora vita kondensatorn med en "trumpet/horn" på. 400W, 700W och 1100W är vad man kan välja på dammsugaren när man använder den.
Omkopplaren tolkar jag att den ger olika biasering för triac:ens gate, mellan C2 och 750k//"vald resistor". Jag tänker mig att det kan vara en sinus som får olika amplitud beroende på val. Kan "?" vara en zenerdiod, så att gate:n bara triggas under toppen av sinusen, och tiden blir längre (högre sinusamplitud) när man väljer lägre (????

Förstår inte vad kedjan med C1 är till för. Vill man ha lite spänning på röda kabeln hela tiden?
På sista bilden ser man hur kablarna - röd, vit, svart - går in i motorn. Vad är prylen som svart och vit sitter på? Ser ut som det är 2 breda metallstavar bredvid varandra, när man tittar in i den från undersidan. Var lite svårt att komma åt, men kan försöka ta mer/bättre bilder om det önskas.