PLC programmering

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

PLC programmering

Inlägg av Magnus_K »

O vänliga moderatorer, vänligen hjälp mig finna ett bättre ställe för denna tråd (om möjligt)

Jag har två frågor som rör PLC och programmering av dessa:

* Jag har tänkt att styra en solenoid med en knapp. Knappens funktion ska vara att ett tryck drar solenoiden med 10s hålltid. Om man trycker direkt en gång till så adderar man ytterligare 10s och så vidare. Så med alltså 5 snabba tryck på knappen så håller solenoiden i 50 sekunder.
För att krångla till det så vill jag också lägga till att om man håller inne samma knapp i mer än 3s så släpper solenoiden direkt samt all ackumulerad hålltid resettas.
Hur kan ett ladderdiagram se ut för att verkställa just detta? Finns det ett passande function block? Jag har provat med timers och counters men får inte till det. (Som info använder jag mig av CoDeSys och WAGO 750-881 som controller.)

* Jag har valt att använda enbart 24VDC som field supply. Alla komponenter i systemet kommer vara 24VDC så ingen inblandning av AC eller andra DC spänningar. Nu till frågan:
Det finns en varningsslampa monterad sedan tidigare i en svarv och som inte alls har med min installation att göra, dock vill jag dra in denna som input i PLC'n.
Eftersom den också är 24VDC, kan jag bara lägga på en kabel på plus'en på lampan och dra enbart denna kabel till PLC'n? (Och ja, det är sourcing inputs). Eller kommer det bli något strul med att man inte delar common? Min tanke var att det borde gå för slutligen går ju allt till samma punkt (jord i detta fallet) ändå...
Mindmapper

Re: PLC programmering

Inlägg av Mindmapper »

Vet inte något om Wago så jag avstår från den första frågan.

När det gäller 24V matningen så behöver du som vanligt (och som du själv är inne på) första grundförutsättningen uppfylld, dvs; sluten krets. Och då är det tillförlitligaste och enda vettiga, att strömmen går tillbaka till den andra polen på den enhet den togs ut ifrån. Det finns minst två anledningar till detta.

- Om matningen är isolerad från nätet har skyddsjorden ingen förbindelse med övriga delar av matningsenheten. Detta är det vanliga vid strömförsörjningar att det finns en transformator som isolerar nätsidan med lågspänningssidan. Om det då är en vanlig linjär nätdel eller en SMPS så gäller detta oftast.

- I skyddsjorden vill man inte att driftströmmar ska flyta. Där vill man bara att strömmar som beror på att något är fel ska flyta. Speciellt inte i dessa tider med jordfelsbrytare som löser redan vid låga strömmar. Redan läckströmmar från motorer, nätdelar blir för mycket i en del miljöer så att man får sätta upp flera jordfelsbrytare per central.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Angående den första frågan så kanske jag inte ens skulle nämnt vilken PLC det var för att inte skrämma bort folk för WAGO är nog inte ens i närheten så populärt att använda som Siemens, Allen Bradley med mera.
Dock så skulle jag uppskatta om någon känner till ett function block som skulle fungera.

Du har helt rätt. Det vore hemskt intressant om man kan få förslag på hur man skulle kunna lösa det?
Jag ska läsa på lite i WAGO's dokumentation för det kanske går på något sätt att dra både plus och jord på ett säkert sätt till PLC'n...(?)
Användarvisningsbild
ojz0r

Inlägg av ojz0r »

Om det bara är till max 50 så det ju inga problem att göra det rent i ladder med timrar, det blir ju hyffsat kompakt också.

Vad ska det användas till?
spaderkung

Inlägg av spaderkung »

Matning av lampa, håller med tidigare om att göra det rätt. Men det fungerar antagligen med fullösningen också, det märker du. Men fullösningar är en osäkerhet som måste kontrolleras ifall något annat plötsligt slutar fungera och då blir de tidskrävande. Sen är det troligt att utgångskortet på PLC klarar av att driva lampan, men det kan vara en bra idé att låta utgångskortet dra ett relä, som i sin tur matas från 24V-matning från nätagg.

Knappen: låt den ha en funktion, inte två. För uppräkningen behöver du först ta hand om debounce (men det kan ev hanteras av IO-kortet) så du slipper det programmässigt. Eftersom timers funktion skiljer sig åt mellan olika PLC så kan egna timers/counters vara ett bra alternativ som man då kan porta snabbt. Ett register för currentTime, ett för presetTime, en 1s puls som räknar upp currentTime, din knapp som ökar presetTime och en jämförelse när current>=preset där du också nollar registren.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Spaderkung: debounce? I PLC-sammanhang har jag aldrig varit med om att man måste avstudsa knappar. Jag tror avstudsning är inbyggt i "alla" PLCer på marknaden (men kan naturligtvis ha fel, jag har bara jobbat med Siemens).
spaderkung

Inlägg av spaderkung »

Walle: Nej, jag har faktiskt heller aldrig stött på det (Siemens, AB, B&R). Men jag var inte säker på om det var en "industriknapp" här eller hur det kommer se ut, eller ifall det är så att det är ingångskorten som har "tillräcklig" lågpassfiltrering så de förlåter de flesta knappar.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

@ojx0r - Solenoiden sitter i en ventil som öppnar och stänger vattentillförsel till en maskin. Tanken var att programmera flera funktioner i en knapp vilket innebär bara en input (en kabel) till PLC'n. Ska det vara flera knappar, som då innebär mindre programmering, så blir det fler inputs vilket i sin tur leder till ökad kostnad i större I/O kort samt mer koppar.
Eftersom jag ska köra med ett webinterface som visar status på systemet så funderade jag på om jag inte kunde integrera även maskinens original varningslampa, så även denna går att se på webben.

@spaderkung - Jag har helt uteslutit fulmetoden. Om lampan så har jag kanske varit otydlig. Lampan tillhör alltså maskinen original och tänkte helt enkelt försöka läsa av om lampkretsen är sluten eller inte, inte försöka styra signalen på något sätt.
Jag tror ändå att lösningen är den som du är inne på att jag monterar ett litet 24volts relä där spol-sidan är i lampkresten och tungan bryter/sluter min plc input. Ska bara hitta ett litet relä som passar.
Jag vet inte riktigt vad du menar med debounce men min gissning är att ett knapptryck kan helt bli flera pga tex lite dålig kontakt?
Inte för att jag kommit så långt än riktigt men jag tror detta elimineras genom att använda sig av en "flip-flop", "One-shot" eller som CoDeSys verkar kalla det, "trigger". Funktionen är att den bara accepterar en kontakt/brytning och sen isolerar den countern. Walle kanske kan rätta mig men helt klart ska jag läsa mer om det här.
Användarvisningsbild
ojz0r

Inlägg av ojz0r »

Hittar du ett PLC med enbart en ingång så blir jag imponerad. I detta fallet lönar det sig definitivt att isf dra en mångledarkabel och sedan kanske 4 knappar istället.

Tänk på säkerheten och inte priset när du gör något som har med riktiga maskiner att göra.
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

Kan du inte ha en counter som räknar upp med 1 för varje knapptryck, därefter en timer som ger pulser var 10'e sekund. En markör som är satt så fort countern >1

Markören styr din utsignal och startar timern som låter countern räkna ner.

Dvs ett tryck o countern blir >0, detta sätter markören. Markören aktiverar timern som räknar ner. Markören sätter även utgången hög.

vid 5 knapptryck så blir countervärdet =5. markören satt så detta aktiverar utgången och startar timern. Vid 5 pulser från timern så har countern räknat ner till noll så markören går noll igen vilket stänger utgången o stoppar timern.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Mycket intressant Micke_71!

Jag har inte tänkt i dina banor riktigt men det låter bra.
Det jag har försökt med hittills är en counter ihop med en Multiplier och en INT_TO_TIME function som gör om antal knapptryck till antal sekunder. Tex: 2 tryck * 10s = 20s.
Sedan använda denna variablen i en timer_off som triggervärde. På detta så startar en annan timer vid första trycket som nollar countern/timern när knappen varit intryckt i >3s. Har dock haft lite problem att få detta att fungera buggfritt.
Tommy_Naseem

Inlägg av Tommy_Naseem »

Behöver du hjälp med ditt program så hör av dig så kan jag hjälpa dig om du har några frågor. Jag skriver det mesta i CFC pga smidigheten.
Jag jobbar med Fastighetsautomation och är en stor användare av just Wago 750-xxx serien.
Största projektet hitintills är 17 st 750-849 och en herejisses massa DALI moduler.

Sedan vad det gäller inkopplingen av din varningslampa så får du helt enkelt kolla i databladet för din utgångsmodul för o se vad den klarar av. (oftast 0,5A)
Men du får nog allt dra med en 0 V matning till lampan oxå annars kan mycket konstigt hända.
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

Just det, för 3sekunders "reset" så hade jag då kanske lagt till en "on timer" som är icke ackumulerande. 3sekunder och den skickar reset till countern.
Bittämjaren

Inlägg av Bittämjaren »

Om du är bekymrad över konstiga strömvägar mellan ihopkopplade system kan jag föreslå modulen 750-415, Den har 4st 24Volt galvaniskt separerade ingångar som du kan koppla lite som du vill mellan maskinerna.
Väldigt praktiskt när man vill hämta statussignaler från maskiner som har separat huvudströmbrytare och för att slippa jordströmmar mellan maskinerna.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

@Tommy_Naseem - Du har PM.

@Bittämjaren - Jag har faktiskt läst lite om den modulen men vad skulle kunna vara problemet att lägga på ett relä på den "externa" kresten som sedan bryter/sluter inputen till PLC'n? Finns det fortfarande risk för jordströmmar eller några andra slags störningar?
Skriv svar