IPSC Timer

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
SweLogan

IPSC Timer

Inlägg av SweLogan »

Hej, jag håller på att kolla på ett bygge av en IPSC timer.

Tanken är att ha upp till 24 mål.
Varje mål har en 2färgs led som visar träff eller inte RÖD/GRÖN.
För att registrera träff tänkte jag använda en piezo som generera en ström vid träff.

Kontrollenheten är en Arduino Uno. Den har ju inte så många in och utgångar. Men någon multiplexer kanske skulle lösa en del problem?

Sensorerna och leden kommer att sitta upp till 100m ifrån varandra. Så om det kan vara ett problem. Hur ska jag lösa detta? 12v system?
blueint
Kontakt:

Re: IPSC Timer

Inlägg av blueint »

Du får nog förklara uppgiften och förutsättningarna bättre samt vad IPSC är för att andra skall ha förutsättningar att ge kvalificerade svar.
SweLogan

Inlägg av SweLogan »

Man kan säga att det är en bana man går på ock skjuter på. Man har olika mål under banans gång som ska registrera träffar. För att registrera en träff så ville jag använda en piezo. För att visa en träff vill jag använda lysdioder.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Var kommer "timer" in i bilden?
Vad är det för tid som ska mätas?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

* Att ha indikering 100m från sensor är mest en fråga om val mellan ledning eller trådlöst system.
* Trådlöst system kommer att kräva en kontrollenhet vid varje mål eller grupp mål.
* Att använda multiplexer för att expandera antal pinnar på en Arduino är snudd på idiotisk! En Arduino är bara en ATmega µC i dyr förpackning och ATmega serien har en del modeller med pinnar nog.
SweLogan

Inlägg av SweLogan »

En ATmega har bara 16 analog inputs. Om jag vill ha 24 stycken?
En annan sak, vet inte hur mycket en piezo genererar. Så hur ska man lösa för att hålla kvaliteten på signalen? Göra om det till digitalt? Skulle vilja ha någon potentiometer som gör att man kan ställa in kraften från ett skott. Så den inte utlöser för att det blåser på den...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Från piezo-sensorn lär du bara få en kort puls. Denna kan fint ledas genom en förstärkare som kan byggas för att bara förstärka snabba signaler. Sedan bör man leda det signal genom en schmitt-trigger, då gärna med variabel tröskel för att säkerställa korrekt triggning.

Och DÅ finns det ett digitalt signal - kortvarigt.

Man kan såklart fibbla lite med förstärkaren och triggningen så att signalerna blir längre men resultatet blir i stort det samma: du ska fånga för många korta signaler på för få pinnar.

Alltså kan du likaväl antingen stoppa där och ge upp eller ta en annan ATmega (eller PIC eller ...) med pinnar nog.

Jag kan rakt av komma på en del trick för att få de 24 signaler till att samsas på 6 analoga pinnar - men det kräver att signalerna blir sträckta ganska ordentligt så det tillkommer en del elektronik - per mål.

Frågan är: har du vald rätt sätt till att börja med?

Fördel:
* Jag antar att du "känner" en Arduino och inte är rudis. detta sparar en hel del inlärningstid.

Nackdel:
* För få pinnar.
* Behöver en hel del extra elektronik för att det hela ska fungera.

En alternativ lösning:
* En liten µC på varje mål eller i grupper om ett par mål.
* Trådlös kommunikation mellan målen och en central styr/indikeringsenhet.

Fördel:
* Ganska enkelt att bygga och programmera.
* Enkelt att bygga många lika enheter.
* Enkelt att expandera till snart sagt vilket antal mål som helst.
* Enkelt att sätta upp.
* Enkelt att använda då ingen kablar ska dras, blir trampat sönder osv.

Nackdel:
* Radiomoduler kostar pengar.
* Alla komponenterna kostar faktisk pengar och det blir fler komponenter på detta vis.
* Kommunikationen kräver ett bra protokoll.
* Batterier i varje enhet. 3 st AA håller länge men ändå...
Skriv svar