Aktiv Konstlast på 100W

Berätta om dina pågående projekt.
Johan.o
EF Sponsor

Aktiv Konstlast på 100W

Inlägg av Johan.o »

Jag var länge sugen på en aktiv konstlast, men tyckte det var för dyrt att köpa en, som en laboration byggde jag en ful best som jag tänkte visa upp. Gjorde den förra året men håller (höll) på att göra en riktigt PCB i Eagle, som jag inte använt på över tre år.. Men med tanke på att det går lite långsamt då jag börjat jobba på klass D-förstärkare istället så är det lika bra att publicera resultatet.. Blunda om det är för obehagligt, jag vet ju att dom flesta projekt som visas upp är lite snyggare utförda.. :wink:
konstlast.jpg
konstlast.pdf
Schemat, är väldigt enkelt, två parallell-kopplade MOSFET, som har varsin shunt för att mäta strömmen, varje MOSFET drivs att ett snabbt drivsteg. För att lyxa till det lite mäts strömmen med rätt fina shuntar och en ännu finare Linear Technology diff-amp, som förmodligen kostar skjortan. Där förstärks strömsignalen 10ggr. Efter det är det bara en enkel OP som fungerar som regulator. Resultatet blir en väldigt snabb konstlast som har en bandbredd över 500 KHz (Lite beroende på lastpunkt)
2013-06-13-6212.jpg
På bilden syns längst till vänster MOSFET och Shuntar, och längst till höger är strömförsörjningen, för att ge dubbel matning används en isolerad från hyllan switchad omvandlare. Så den klarar 18-36V in. Jag har kopplad in 3st CM-induktorer för att bli av med de mesta av störningarna som den tyvärr genererar.

Jag blev inspirerad av Jim Williams (RIP) , så det är därifrån jag snodde deras mätförstärkaren för strömmen. http://cds.linear.com/docs/en/applicati ... an133f.pdf
Men för högre effekter skulle jag nog välja att inte använda den, utan istället genom att parallell-koppla många MOSFET, och istället ha högre värde på shuntresistorn.

Angående bandbredden så är den inte till så stor nytta då inkopplingen av lasten medför induktans i långa sladdar, som syns till vänster i bilden.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Re: Aktiv Konstlast på 100W

Inlägg av MadModder »

Hade det inte gått lika bra att ha ett styrsteg och bara parallellkoppla mosfetarna rakt av? De lastbalanserar ju själva.
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Mosfetar fungerar bra att parallellkoppla så länge de används som switchar, men styr man dom i sitt linjära område så går det inte lika bra.. Jag provade aldrig att parallellkoppla dom, då jag läste mig till att det inte var en bra ide. Fungerar säkert ibland men inte varje gång.

Se mitten på sida 3
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

En dum fråga: Vad har man den till?
glemmy

Inlägg av glemmy »

Finns inga dumma frågor, bara dumma svar (så säger jag för att jag också undrar :wink: )

Nej men efter att ha googlat lite verkar det användas t.ex. i audiotest-applikationer http://sv.wikipedia.org/wiki/FE-lyssning
TS kanske vill klargöra lite mer, då det är synnerligen intressant.
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

adent: Den kan användas istället för ett motstånd då du vill göra ett belastningstest. Men det blir enklare att ställa in vilken ström du vill belasta med, istället för att byta motstånd. Alternativt skulle den kunna simulera ett motstånd och du reglerar på det.

Glemmy: Jag tror inte det är så värst stor poäng med en aktiv konstlast för att lasta en Audio- förstärkares utgång, då det ofta bra handlar om 4 eller 8 ohm blir det smidigare med fasta motstånd. Dessutom klarar dom flesta aktiva laster inte negativ spänning, för då börjar bodydioden leda ström i MOSFET'en.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Konstlaster är ju supersmidiga att ha varje gång man ska testa tex. någon strömförsörjning eller liknande, testa batteriurladdning etc.

Har många gånger funderat på att bygga en, men aldrig fått tummen ur. :P
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Borde man inte kunna göra en AC-konstlast genom att köra en nmos och en pmos till samma punkt via varsin diod på nåt vis?
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

MadModder: Det går att koppla en likriktarbrygga mellan lastkälla och konstlast..
Blir 2st diod framspänningsfall för mycket får man nog bygga en synkron likriktare med MOSFETar.

Klas-Kenny: Jag brukar ha samma problem ;-)
Användarvisningsbild
warpcore
Kontakt:

Inlägg av warpcore »

Snyggt bygge Johan. Ser fram emot att testa den senare.

Hojta till senare i sommar så får vi träffas och fixa en låda till den. DET kan iaf jag tillverka (kan inte konstruera konstlaster :S)
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Jepp, vi syns i sommar.
Skriv svar