Hej!
Försöker tänka ut en bra metod för att kunna fräsa småprylar hemma, t.ex fräsa ett spår i en aluminiumplåt osv.
Jag har idag ett multiverktyg / dremel-kopia från classe och min tanke vore att skaffa ett litet koordinatbord som verktyget monteras över.
Man sätter fast biten, för ner frässtålet och sedan styr man med rattarna.
Pallar maskinen att fräsa i några mm tjock aluminium tror ni?
Tänkte koordinatbord i stil med http://www.conrad.se/KOORDINATBORD-KT-7 ... &pi=823846 (från ebay finns billigare)
Gör man en smart lösning kommer koordinatbordet även kunna användas som en del i en "pelarborrmaskin".
Har det gjorts förut? Kanske finns dokumenterat på forumet? Lyckades inte söka mig till det.
Tar gärna emot tips!
Skulle multiverktyget vara för klent som finns också en handöverfräs men den känns lite väl stor?
"Dremel" och koordinatbord för enklare fräsning i alu/ple?
Re: "Dremel" och koordinatbord för enklare fräsning i alu/pl
Glöm dremelkopian om du inte vill sitta i år och dar för att ta dig igenom en alubit. Överhandsfräs kan funka bra, men är väldigt högvarvig den med så små frässtål är att rekommendera i alumium.
Sen för priset av ett vettigt koordinatbord kan du lika gärna köpa en begagnad Proxxon MF70 eller julafräs.
Sen för priset av ett vettigt koordinatbord kan du lika gärna köpa en begagnad Proxxon MF70 eller julafräs.
Tack för ditt svar!
Jag är absolut öppen för att köpa någon maskin begagnad. De du tipsar om ser trevliga ut, men tillgången verkar inte så stor?
Med vettigt antar jag att du menar precision, "slaglängd" osv.
Det är inte bra hos ett dylikt från Proxxon?
Jag är absolut öppen för att köpa någon maskin begagnad. De du tipsar om ser trevliga ut, men tillgången verkar inte så stor?
Med vettigt antar jag att du menar precision, "slaglängd" osv.
Det är inte bra hos ett dylikt från Proxxon?
Det där var faktiskt inte så dyrt(såg inte länken första gången jag läste), jag har ingen aning om kvaliteten dock, men Proxxon har väl bra rykte.
Jula-maskiner säljs ofta på blocket, utan tillbehör ligger de väl runt 2000kr begagnade.
Jula-maskiner säljs ofta på blocket, utan tillbehör ligger de väl runt 2000kr begagnade.
Jag gör ett försök med en borrmaskin och koordinatbord.
Borrmaskinen är en gammal Black&Decker-historia med metallhölje. Den verkar kraftig och jag tror att den ska klara rimligt stora radiella laster utan problem om man kör försiktigt med ett litet frässtål.
Egentligen är det ett engångsjobb och jag skulle lämpligen lämna bort det, men jag har varit sugen på ett koordinatbord länge..
Borrmaskinen är en gammal Black&Decker-historia med metallhölje. Den verkar kraftig och jag tror att den ska klara rimligt stora radiella laster utan problem om man kör försiktigt med ett litet frässtål.
Egentligen är det ett engångsjobb och jag skulle lämpligen lämna bort det, men jag har varit sugen på ett koordinatbord länge..

Vad du gör, köp inte julas koordinatbord iaf.. jag har iofs bara klämt på deras demoex, men helt otroligt hur man kan få något i metall att vara så glappt..
edit: detta alltså: http://www.jula.se/koordinatskruvstycke-152015
..Jag skulle också vilja ha ett vettigt koordinatbord för pelarborr.
edit: detta alltså: http://www.jula.se/koordinatskruvstycke-152015
..Jag skulle också vilja ha ett vettigt koordinatbord för pelarborr.
Beställde PROXXON KT 70 nu från Amazon.de
68€ + 10 € frakt = 680 kr
Priset var såpass bra att jag bestämde mig för att slå till. Kan komma med ett utlåtande när det levereras.
edit: Tips på hur man kan göra en hyfsat stabil Z-axel billigt?
Gängade stänger, Alu-fyrkantsprofiler + vattenpass
Behöver kanske 50mm slaglängd och inga problem om den måste opereras med båda händerna.
Har lite idétorka.
68€ + 10 € frakt = 680 kr
Priset var såpass bra att jag bestämde mig för att slå till. Kan komma med ett utlåtande när det levereras.

edit: Tips på hur man kan göra en hyfsat stabil Z-axel billigt?
Gängade stänger, Alu-fyrkantsprofiler + vattenpass

Behöver kanske 50mm slaglängd och inga problem om den måste opereras med båda händerna.
Har lite idétorka.