Icecap skrev:Och lite korrektion: RC-styrpulserna är inte PWM! Med PWM avses ett förhållande mellan tiden för hög och tiden för låg medan RC-styrpulserna är absoluta för hög-tiden och helt oberoende av låg-tiden.
Jo jag vet, om man nu skall vara lite petig, men tyckte inte det fanns någon direkt anledning att behöva skriva till det i frågeställningen så därför enbart "PWM".
Visst ja PIC hade jag glömt bort totalt och det var ju dessa som jag kom ihåg för en del år sedan som var så extremt små. Men när ni nu också nämner små i AVR familjen så förstod jag inte att jag inte hittade några mindre när jag sökte på attiny och servo tester och liknande för då fick jag bara upp för större som ATTiny45 som minst fanns i QFN vad det verkade i databladet jag tittade i i alla fall, men hittade inget om minikapslar och ”servo tester”.
Visade sig nu också att mjukvaran jag först tänkte använda var den som fanns i Arduino IDE men den var på hela 8KB kompilerad och inte för ATTiny utan bara till Arduino kort med större cpuer, så det sket sig. Har noll koll på programmering men tycker inte det borde ta så mycket utrymme för en kod att bara styra ett servo med en pot?
Får leta vidare efter lämplig programvara innan jag kan säga vilken storlek jag eftersöker.
De jag sett hittills har ingen varit helt komplett att bara kompilera rakt av i Arduino IDE, som jag använde, utan det har alltid varit något som inte varit definierat, om det ens fungerat alls, och vet inte vad som är att göra och kan inte använd det. Känns som jag gått igenom sidor till förbannelse för det måste fungera rakt av om jag skall kunna använda det och det var visst bra svårare att hitta än jag trodde men det mesta som fungerar verkar vara skrivet till större processorer och inte små som tex ATTIny. Man är förstås inte heller så överdrivet pigg på att lägga ner tid bara för att lära sig hur programmering fungerar i detalj enbart för att kunna rätta till några få grejer när jag bara skall använda det en enda gång och sedan aldrig mer så det är bara till att leta vidare.
Angående utrymme sedan så visade sig dock också efter att jag såg insidan på ett sådant här gyro på nätet att mini kapsel inte var absolut nödvändigt då det var lite mer plats än jag trodde så en SOIC tex hade nog gått bra det med.
Kan förstås limma fast det hela på ovansidan men vill undvika att det finns en risk för att allt rivs av om det hela går i backen så jag vill helst bygga in det i gyrot om nu kanske någon undrar över den delen.
snigelen: Tack för erbjudandet! Jag får dock tyvärr vänta och se vilken programvara jag hittar först och har inte hittat någon än till ATTiny10.