IR strålkastare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
el34

IR strålkastare

Inlägg av el34 »

Jag har ett par övervakningskameror monterade på tomten. Dessa har inbyggda IR dioder för att se i mörker. Problemet jag har är att två kameror sitter så att det är gränsfall för vad IR klarar av. Skulle behöva stötta dessa kameror med någon form av strålkastare i IR spectrat. Vad är billigast? Köpa en färdig produkt eller bygga själv? Är det runt 850nm man skall gå på om man bygger en egen strålkastare? Och om det är billigare att bygga själv kan någon tipsa om en leverantör?
jah

Re: IR strålkastare

Inlägg av jah »

Sök "infrared illuminator" på ebay.

Knappt lönt att böka med själv...

Ska nog beställa ett par själv också, tack för påminnelsen :-)
/J
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Hur vet man att man inte skall använda 940 nm ?
ElectricNooB

Inlägg av ElectricNooB »

Min erfarenhet säger att desto närmare det synliga desto bättre! Finns det ens kameror för 'privat' bruk som är känsligare på 940nm än säg 850nm?

Hursom: Om man vill vara riktigt getto så kan man ju använda en vanlig strålkastare och sätta på ett "IR filter". Det fungerar riktigt bra! Men det är ju knappast energisparande... :shock:

Edit: Conrad har mycket övervakningsprylar. Tyskar är måna om sitt privatliv på mer än ett sätt verkar det som. :eh:
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kanske mer att deras tyska kundkrets befinner sig i centraleuropa och att landrättigheterna är mycket striktare där.
svanted

Inlägg av svanted »

en vanlig infravärmare borde ge sjukt mycket "ljus"
eller bara en vanlig strålkastare som man minskar spänningen på tills tråden bara glöder lämpligt....
ElectricNooB

Inlägg av ElectricNooB »

Nja en IR värmare avger nog alldeles för långvågigt ljus för att det skall "synas". :humm:
Skriv svar