Länspumpar går sönder ofta

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Länspumpar går sönder ofta

Inlägg av adent »

Hejhopp!

Vi har en träbåt som behöver en länspump. På två år har vi förbrukat 3 pumpar.
De kommer från Jula och Biltema (ok en del av er kanske finner förklaringen redan här :)

Jag fattar inte vad som händer.
Vattnet är ganska sumpigt i hamnen för en bäck rinner ut via hamnen. Det förekommer väl lite linolja som följer med vattnet ut också.

Pumpen är kopplad i serie med en flottörbrytare. Det kan inte vara spänningsspiken när flottörbrytaren släpper
som i längden förstör något i pumpen? Har länge tänkt sätta en diod över pumpmotorn.

Andra idéer?

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Länspumpar går sönder ofta

Inlägg av Icecap »

Om pumpen förstörs kan det knappast vara flottörbrytaren som orsaker det, en diod kommer däremot att skydda brytaren.

Vilken är orsaken till att de slutar fungera?
* Mekanisk sammanbrott?
* Utnött impeller?
* Trasig brytare?
xxargs

Inlägg av xxargs »

Vad som går sönder är ganska viktig ledtråd om man skall hitta en lösning.

till och börja med så kan en länk till sagda pump vara hjälpande - tex. om vi pratar 12-volts pump för båtläns eller en större 230V dito för avloppsdike.

om det är 12V så kanske det är antal körtimmar som begränsar - då dessa ofta är borstade motorer och kolen slits ned eller att lagren ryker
GFEF

Inlägg av GFEF »

>Pumpen är kopplad i serie med en flottörbrytare.

Avstånd start - stopp nivå ?

Kan pumpen komma i självsvängen ?
Ständig start- stopp med kort tids mellanrum.
xxargs

Inlägg av xxargs »

eftersom det var 'träbåt' när jag läste andra gången så antar jag nu att det avser 12V länspump ...

har du dissekerat några pumpar och se vad som fallerar??

Om du inte har burit och bytt batterier hela sommaren för att pumpen är mycket aktiv så skulle jag nog sätta en peng på att fukt går in - kolen rostar fast i sina hållare och blir trög/orörligt och snart har du ett spel där med dålig kontakt mot rotorn

motorerna som sådana är annars tåliga för bryttransienter och faran är nog större för nivåbrytaren i så fall.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Jo, det är en ganska liten 12V sak. Jag har inte dissekerat dem, vi har haft garanti på de flesta. De bör gå minst en gång per dygn, troligen lite oftare. Men när den väl går så går den max 20-60s. Den går aldrig torr.

Typ en sån här har vi haft: http://www.jula.se/drankbar-lanspump-108-3l-min-689612
Just nu är det nog mellanmodellen av en sån här vi har: http://biltema.se/sv/Bat/Pump/Lanspump/Lanspump-259750/

Hittar jag inte kvittot så ska jag dissekera den.

Användarvisningsbild
ralvejd

Inlägg av ralvejd »

Skulle nog tro att kvalité är problemet.

På styrbord akterdäck har jag en Rule 2000 eller 3000 eller ja minns inte riktigt, kraftigt överdimensionerad för sin tjänst.
Den har suttit fastfrusen varje vinter sen jag sjösatte båten för första gången (1998 1997) och den lever ännu.

På babord har jag en mindre reservpump utifall, denna har jag fått byta 1 gång på grund av att den inte gillade is, den som sitter där nu är lite massakrerad och kommer förmodligen behöva bytas också utan att ha används, elektriskt överlever de.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Vad händer när den inte fungerar längre? ryker den? brummar? snurrar utan att pumpa? inget alls? tar ström?

Nästa steg är väl att ta bort plastskalet och se om den rör på sig. Därefter öppnar man lite till och kanske monterar bort rotorn för att se om den rör på sig. Därefter motorhuset osv..

Och inte minst fota och mät, och fota först, skriva sedan.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Jo, jag inser att det var vagt beskrivet, men jag tänkte att någon annan kanske råkat ut för något liknande.
Självklart är inte kvalitén den bästa för vad vi betalat för dem. Men som sagt hittar vi inte kvittot kommer jag dissikera den.
Kanske ska man satsa på en kraftigare och dyrare...

Användarvisningsbild
Jonaz

Inlägg av Jonaz »

Använder biltemas pump med en nivågivare till mitt akvarium och den pumpar typ 1-2 liter om dagen och har gjort så i över ett år, dock så är det renat vatten. Hur ofta tillslagen är har jag inte koll på.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Absolut temperatur, temperaturvariation, fuktighet, salthalt osv kan också spela in.
Skriv svar