Erfarenheter utav kraftig batteritestare?
Erfarenheter utav kraftig batteritestare?
Hej
Jag undrar det är en bra idé att skaffa en batteritestare med urladdningsprov? Denna känns klen med bara upp till 100A på skalan
http://www.jula.se/batteritestare-6-12v-604042
Ett bilbatteri kan ju ha 500A-600A i startström, batteriprovaren i länken kanske har en inbyggd resistans som fixar så mätaren ger utslag ändå? Man vill ju kunna jämföra och se om ett batteri ger 400A och ett annat 600A och då välja det som ger mest startström.
Jag är less på att chansa på att köpa ett nytt batteri när jag inte kan göra ett urladdningsprov som är säkert. Just idag är det ett batteri till min motorcykel som inte hänger med. Det är ett 12N14-3A batteri som inte orkar ge tillräcklig startström (tror jag). Mina startkablar som jag har blir mest varma tycker jag när jag ska prova från ett annat batteri som jag oxå bara tror är friskt. Jag vet alltså inte.
Jag har precis lagat startmotorkopplingen på motorcykeln och det vore bra att veta att det är just batteriet som inte är bra nu.
Förslag på idéer?
Jag undrar det är en bra idé att skaffa en batteritestare med urladdningsprov? Denna känns klen med bara upp till 100A på skalan
http://www.jula.se/batteritestare-6-12v-604042
Ett bilbatteri kan ju ha 500A-600A i startström, batteriprovaren i länken kanske har en inbyggd resistans som fixar så mätaren ger utslag ändå? Man vill ju kunna jämföra och se om ett batteri ger 400A och ett annat 600A och då välja det som ger mest startström.
Jag är less på att chansa på att köpa ett nytt batteri när jag inte kan göra ett urladdningsprov som är säkert. Just idag är det ett batteri till min motorcykel som inte hänger med. Det är ett 12N14-3A batteri som inte orkar ge tillräcklig startström (tror jag). Mina startkablar som jag har blir mest varma tycker jag när jag ska prova från ett annat batteri som jag oxå bara tror är friskt. Jag vet alltså inte.
Jag har precis lagat startmotorkopplingen på motorcykeln och det vore bra att veta att det är just batteriet som inte är bra nu.
Förslag på idéer?
Re: Erfarenheter utav kraftig batteritestare?
Numera finns det elektroniska batteritestare som är små och smidiga och klarar höga strömmar.
Jag har en gul rackare från dx som tyvärr verkar utgått. Den visar CCA, ESR, spänning och beräknad laddningsgrad. går att välja mellan din/sae samt wet/agm/gel.
Här är en liknande från ebay. ingen aning om kvalitet
http://item.mobileweb.ebay.com/viewitem ... 9544812578
Jag har en gul rackare från dx som tyvärr verkar utgått. Den visar CCA, ESR, spänning och beräknad laddningsgrad. går att välja mellan din/sae samt wet/agm/gel.
Här är en liknande från ebay. ingen aning om kvalitet
http://item.mobileweb.ebay.com/viewitem ... 9544812578
Tack för tipset, men hur kan man simulera hur mycket ström som går att ta ut?
Funkar det verkligen utan att göra ett riktigt urladdningsprov?
Funkar det verkligen utan att göra ett riktigt urladdningsprov?
Det fungerar alldeles utmärkt. den belastar batteriet med en mycket låg resistans under kort tid, kanske 0.2s
Genom att mäta spänningsfallet och strömmen kan maskinen sedan med olika formler räkna ut hur batterirt mår.
Genom att mäta spänningsfallet och strömmen kan maskinen sedan med olika formler räkna ut hur batterirt mår.
Just denna använder vi på vår firma, den kostar ju en del så det är kanske inte lönt om man bara ska testa 1 batteri.
Varför inte ta med batteriet till en mc firma så kan dom testa batteriet åt dig?
Varför inte ta med batteriet till en mc firma så kan dom testa batteriet åt dig?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Om startkablarna blir varma kan man misstänka att det går åt väldigt mycket ström.
Det är kanske inte batteriet som är problemet, om dina startkablar inte är väldigt klena ska de inte bli varma under en normal start.
Det är kanske inte batteriet som är problemet, om dina startkablar inte är väldigt klena ska de inte bli varma under en normal start.
Har du ett kvalitets batteri från Yuasa , speciellt YTX serien så bör ditt batteri av märkningen vara ett 12Ah som har CCA på sådär 280.
Du kan lätt starta en bil med det - om tjocka startmotorkablar av dim motsvarande startkablar blir varma är det nog fel nån annanstans om inte du har en encylindrig 2000 kubikare med 19 i kompression
Eller så nått sådant
Edit:
Prova och sätta det i bilen om det är ett riktigt bra batteri - skall fungera isåfall
Du kan lätt starta en bil med det - om tjocka startmotorkablar av dim motsvarande startkablar blir varma är det nog fel nån annanstans om inte du har en encylindrig 2000 kubikare med 19 i kompression

Eller så nått sådant
Edit:
Prova och sätta det i bilen om det är ett riktigt bra batteri - skall fungera isåfall

Kan också vara halvkortis i batteriet om kablarna blir varma.
Det där lät fel men om du förklarar hur du tänker så kanske jag förstår......
Många gånger när man försökt hjälpstarta en bil med döende batteri så dras ohemula mängder ström genom kablarna vilket mest går åt till att värma det dåliga batteriet, spänningen höjs aldrig nämnvärt över 12V.
Försöker man ladda med en vanlig laddare så blir det aldrig färdigladdat.
Jag brukar i det läget slänga batteriet med misstanke om en eller flera kortslutna celler.
Jag brukar i det läget slänga batteriet med misstanke om en eller flera kortslutna celler.
-
Jag har en testare som den Jula och den funkar bra för hemmaanvändare. Man ser snabbt om batteriet är "Ok" eller inte. Men visst man kan inte göra någon jättebedömning. Men har man ett riktigt jämte så är de bara jämföra. Kör 10 sekunder på varje och se vad spänningen är efter 10 sekunder så vet man också.
mrfrenzy skrev:Många gånger när man försökt hjälpstarta en bil med döende batteri så dras ohemula mängder ström genom kablarna vilket mest går åt till att värma det dåliga batteriet, spänningen höjs aldrig nämnvärt över 12V.
OK då är jag med, det var jag som tänkte på fel batteri (hjälpbatteriet).

Ett bra riktmärke är att ett fulladdat batteri i vila (inte laddat eller förbrukat något det senaste dygnet) bör ligga på 12,7-12,8V.
När startmotorn arbetar bör polspänningen inte underskrida 10,5V (9,5 vid sträng vinterkyla) om alla komponenter hör ihop, dvs batteri storlek (prestanda) överensstämmer med startmotor och motorn som ska startas inte är modifierad.
Instämmer oxå med föregående om batteritestaren, den ger en ganska god bild av batteriets kondition. Om en cell börja ge vika visar det sig omedelbart. Biltema har en mycket snarlik som jag vet fungerar bra.
Jag har ännu inte köpt mig någon batteritestare men nu är frågan aktuell igen för min del. Jag har tittat runt lite och hittat ytterligare en batteritestare som verkar intressant. Den heter Foxwell BT100 och kostar drygt 300 kr med frakt. Helt överkomligt. Jag har ett flertal bilbatterier och motorcykelbatterier som jag regelbundet skulle vilja kontrollera.
Enligt databladet på BT100 enheten.
http://www.aliexpress.com/item/FOXWELL- ... 0d0d7ceeb7
Enligt databladet på BT100 enheten.
Ett bra pris på denna finns här.Multiple vehicle applications – passenger cars and light duty trucks
Tests batteries rated from 100 to 800CCA
Tests multiple battery types - regular flooded, AGM flat plate, AGM spiral and gel
Tests multiple rating systems - CCA, BCI, CA, MCA, JIS, DIN, IEC, EN, SAE
Tests the batteries on the car directly - no need to remove the battery
Detects bad cells
Quick and accurate test result display in just 3 seconds
Does not emit light, heat or spark, or discharge battery - keeps operation safe for all levels of users
Automatic temperature compensation
Extremely easy to use with large backlight LCD display and menu-driven operation
http://www.aliexpress.com/item/FOXWELL- ... 0d0d7ceeb7
-
Beställde en sådan för skojs skull så får vi se 

Det har jag oxå gjort, det fanns även en betydligt större och dyrare modell som heter BT-705 som kan mäta 100-2000 CCA men det är inte aktuellt för min del. Jag har inga stora tunga fordon med jättebatterier. Endast motorcykel, ups, startbatterier och bilbatterier. Så det bör räcka, jag slog upp mitt största batteri som jag har, ett 80A 12V Titanium och det gav 730 CCA när det var nytt..
I och med att det är inom mätområdet så fick det bli en BT100. Den dyker väl upp hos postombudet eller i brevlådan om 3-4 veckor förhoppningsvis