Heidenhain 155 kunskaper sökes
- frownlayer
Heidenhain 155 kunskaper sökes
Vi har en maskin med h155 på jobbet som har varit massa skit med. och som nu har stått ett tag.
Det senaste var att vi fick hela styrenheten utbytt. då gick den bra i ca 3 månader. sedan var det bara orangea streck på skärmen. maskinen går att jogga och köra. men man ser ju inget, så troligtvis är det grafikkortet som har gett sig. är det någon som kan peka med hela handen eller visa en guide där det förklaras vart den sitter och vilken komponent som ska bytas så vore jag glad.
Det senaste var att vi fick hela styrenheten utbytt. då gick den bra i ca 3 månader. sedan var det bara orangea streck på skärmen. maskinen går att jogga och köra. men man ser ju inget, så troligtvis är det grafikkortet som har gett sig. är det någon som kan peka med hela handen eller visa en guide där det förklaras vart den sitter och vilken komponent som ska bytas så vore jag glad.
Re: Heidenhain 155 kunskaper sökes.
Finns på nära håll. Men jag antar ni redan har kontakt med Stefan Junerud i Gislaved. Om inte 070-5235760
Är nog skärmen som gett upp. På förra jobbet fick vi streck på skärmen å då vart det en ny. Åker nog på att byta i min egen maskin med då upplösningen är kass. För att inte tala om inbränningarna.
- frownlayer
Vi har varit i kontakt med många runt om. men det verkar som att alla hatar gamla maskiner och gärna tar ut massor extra bara för att anta sig problemet. En av fakturorna: riva ur styrsystemet(lika enkelt som att plugga ur en dator), och sedan ta med det, starta upp hos dem och konstatera att grafiken var kass. 20kkr. som hittat.
Sedan gav de upp.
så nu tänkte jag försöka.
Sedan gav de upp.
så nu tänkte jag försöka.
Tråkigt att en del passar på att sko sig i orimlig nivå när andra har problem, men jag vet ju att så är det ofta. Jag brukar alltid be om prisindikation alternativt timdebitering och ungefärlig tidsåtgång, precis som när jag lämnar in bilen. Så bra som en del av dom här killarna påstår sig vara så borde dom kunna lämna en fast undersökningsavgift. Sen verkar det ju konstigt att man inte kunde felsöka på plats när man väl makat sig över för att koppla ur styrsystemet. Felet verkar ju inte vara något som är unikt på långa vägar
De här har ju bytessystem, känns klart prisvärt. http://stores.ebay.com/Singer-Werkzeugm ... 34.c0.m322
Vilken version? jag har 2st tnc155 Q med skärmar över.
Kan vara skärmen som gett sig, vi har bytt 2 såna på jobbet men aldrig grafikkort.
Dom kostar tyvärr c:a 20k iallafall till 426.
Om jag kommer ihåg rätt så finns det inga "softkeys" till 155, eller är det 14x vi har. iallafall så var det en vanlig vga kontakt i dom som vi bytte på (426) så det kanske går att köpa en standardskärm och koppla in.
Kanske värt att kolla upp om det funkar, kan ju spara rätt många tusenlappar.
Dom kostar tyvärr c:a 20k iallafall till 426.
Om jag kommer ihåg rätt så finns det inga "softkeys" till 155, eller är det 14x vi har. iallafall så var det en vanlig vga kontakt i dom som vi bytte på (426) så det kanske går att köpa en standardskärm och koppla in.
Kanske värt att kolla upp om det funkar, kan ju spara rätt många tusenlappar.
Lite nyfiken, vad ska du ha för dom? En då alltså.fräsarn skrev:De här har ju bytessystem, känns klart prisvärt. http://stores.ebay.com/Singer-Werkzeugm ... 34.c0.m322
vi har bytt skärmar på jobbet. Kan höra vart dom köptes och för vilket pris, tycks minnas att vi fick tag i billiga skärmar nånstans.
Om det är själva skärmen som är kass så kanske detta kan vara något, http://www.ebay.com/itm/XVGA-box-replac ... 257736b196
Jag hade också kunnat vara lite intresserad av ett TNC 155 system, pris?
Jag hade också kunnat vara lite intresserad av ett TNC 155 system, pris?
- DW
- Kontakt:
Fordsgren
Jag köpte en sådan här efter år av letande. Har ej testat den mej det finns lite filmer mm som talar för att det är en bra grej!
http://www.aceamusements.us/how-to-conv ... itor-.html
Jag köpte en sådan här efter år av letande. Har ej testat den mej det finns lite filmer mm som talar för att det är en bra grej!
http://www.aceamusements.us/how-to-conv ... itor-.html
Re: Heidenhain 155 kunskaper sökes
Har du en extern handratt? Prova att koppla ur den o starta maskinen. Kom precis på att jag i vintras lokaliserade exakt ett sådant fel med telefonsupport från en herre i Köping...... Kommer ihåg att vi pluggade ur diverse kontakter i styrningen o testade. Det visade sig att 5volten var överbelastad och det var handratten.
- frownlayer
Re: Heidenhain 155 kunskaper sökes
handratten är urkopplad. Men ska leta vidare på det spåret.