Bygga synth?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
pergester
Inlägg: 3
Blev medlem: 8 maj 2013, 22:10:55
Skype: pargester
Ort: Upplands Väsby
Kontakt:

Bygga synth?

Inlägg av pergester »

Jag hittade ritningar på nätet till den synth jag byggde (men aldrig gjorde helt klar) på 70-talet. Är det någon här som ägnar sig åt att bygga vintage-synthtar och hur blir en jämförelse med t ex Propellerhead Reason? Se vidare i bloggen: http://gester-elektronik.blogspot.fr/
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7159
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Bygga synth?

Inlägg av psynoise »

Jag har tyvärr aldrig tagit mig tiden att bygga någon egen synt men en stor modulär sak står på önskelistan om det hade funnits plats i studion. Dock äger jag flera virtuella analoga syntar som kan jämföras Reason samt ett par analoga Novation Basstation. Den största skillnaden tycker jag mig märka på oscillatorerna där de analoga inte kan ställas till samma precision samt att triggern (note-on) inte startar om oscillatorn utan det blir ett litet klick istället. Däremot kan man ofta ställa in dessa bieffekter hos de virtuella.

Hos många musikamatörer finns en prylhets där de många glömmer bort att resultatet beror mer på användaren än just själva verktyget eller synten. Det vill säga vet man vad man vill ha räcker oftast de flesta syntar till som har en ordentlig uppsättning med parametrar. Fördelen med analoga och modulära syntar tycker jag är möjligheten att tappa signalen och köra igenom en extern apparatur från de noder som finns tillgängliga.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Bygga synth?

Inlägg av JimmyAndersson »

Kanske bäst att varna lite:
Jag har en förmåga att skriva långa inlägg.
Handlar det dessutom om ljud så blir det ännu "värre".
Så här we go:



Nu har jag inte provat senaste versionen av Reason,
men de tidigare versionerna har jag använt flitigt sedan de dök upp.
Som komplement till andra synthar (mjuk eller hård vara) är det trevligt,
men som ensam ljudalstrare tycker jag att Reason saknar något.

Allt är gjort av samma människor enligt samma tankar om ljud.
Det innebär att det där speciella som en synth har
förstärks för varje synth man lägger till.
Man kan jämföra med skillnaden mellan två lite snedstämda oscillatorer
jämfört med två identiskt stämda. De snedstämda kompletterar varandra.
Två identiska kommer förstärka varandras egenheter.

Därför tycker jag Reason saknar något när man enbart använder det.
Men det beror lite på vad man använder det till.
Till minimalistisk synthmusik är det säkerligen istället för mycket och för fylligt. :D


Här kanske det är läge att berätta att jag inte är någon som lägger ut tusentals kronor
på dyra högtalarkablar eller fnyser åt digitala eller analoga grejer.
Nej nej nej. Jag använder gärna allt från NAND-oscillatorer till gamla analoga Korg-synthar (t.ex MS20)
och betydligt nyare digitala synthar, samplade gräsklippare, osv. :)

Det största misstag jag tycker många gör när de börjar skaffa instrument, effekter, osv
är att de köper för lika saker. T.ex enbart sample-baserad mjukvara, eller enbart gamla keyboards, osv.
Ungefär som om man bara skulle skaffa breda penslar och en enda färg när man ska måla en tavla.




Så efter den här långa texten har jag äntligen nått fram till svaret på frågan:

"att bygga vintage-synthtar och hur blir en jämförelse med t ex Propellerhead Reason?"

Personligen skulle jag jämföra dem med hammare och spik: De fungerar bäst ihop,
även om det *går* att använda dem var för sig. -Det beror på vad man vill göra.

Ett tips: Köp den ena och bygg den andra! :lol:


Förresten, du har en väldigt kul sajt. (Länken i ditt inägg). :tumupp:
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Bygga synth?

Inlägg av Gizmo »

En sak med synthbyggen är att de ofta blir stora och aldrig färdiga. Skulle jag påbörja något så skulle det vara något som är baserat på någon befintlig standard t. ex. Doepfers standard så att man kan bygga modul för modul och få det hela i lite mer etapper.

Lunetta kanske är något annars? Det är en CMOS-baserad synth.
dokumentlänk och så en youtubelänk med provlyssning.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Bygga synth?

Inlägg av JimmyAndersson »

Men hjälp vilken sajt... 33st A4-sidor direkt efter varandra!
Kunde de inte ha delat upp det lite för att göra det lite mer överskådligt? :shock:

Jag hittade inte ens något schema i den röran.

Gizmo:
Har du någon länk till scheman för Lunetta?
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Bygga synth?

Inlägg av Gizmo »

Jomenvisst. T. ex. http://www.beavisaudio.com/Projects/CMOS_Synthesizers/ och så http://dlbelectronics.com/lunetta är bra sidor.
Tror det mesta är skrivet i ett franskt, eller om det var italienskt DIY-forum. Just att bygga på CMOS är ju lite festligt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 33067
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bygga synth?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag tror Jimmy slog huvudet i spiken eller vad man nu säger. Jag har minst fyra ljudprojekt på gång, vilka kan benämnas som synth eller synthrelaterat och jag kan i alla fall dela med mig av lite länkar.

Mitt första projekt är baserat på den iofs enkla minisynthen, SoundLab, från MFOS. Den monteras på ett inte alltför stort mönsterkort och innehåller en fullfjädrad synth: Music From Outer Space. Den här sajten säljer mönsterkort till SoundLab såväl som till ett flertal av modulerna för den som vill bygga en modular.

Jag har en idé att sno ihop en Minisonic 2, från 70- eller 80-talet, så som den presenterades i engelska blaskan Practical Electronics. Idag anfäktas jag av tanken att bygga en ribbon controller (på svenska??) att styra den med. Har köpt på mig alla 741or och de knepiga krestar som behövs för att bygga den. Det finns en del info om den på nätet: LÄNK 1, LÄNK 2. Hittar i hastigheten inte en pdf på nätet med hela byggprojektet, men jag har laddat ner den.

Det stora och mer seriösa projektet är en byggsats från Mutable-Instruments. Jag köpte mig en Anushri-synth i byggsats med tillhörande plexiglaslåda. Synthen kan i princip göra det en normal minisynth ska göra. Den har en del inbyggda finesser och har en MIDI-anslutning. Byggsatsen är en aning, men bara en aning dyr. Anushri synth.

Till Soundlaben ska jag ha en 32-stegs sekvenser, också den från MFOS. Tror den har gått ur sortimentet men jag hann "sno" byggbeskrivningen och lät etsa mönsterkort och har allt klart.

Vidare har jag en färdigbyggd Theremin från australiska blaskan Silicon Chip.

Slutligen har jag avancerade planer att bygga en Psych-Tone, en sorts självspelande slumpgenerator-sekvenser. Jag har fått tag i de udda trissorna men ska köra med CMOS i själva slumpgeneratorn.
Horatius
Inlägg: 216
Blev medlem: 5 augusti 2008, 01:00:01
Ort: Kisa

Re: Bygga synth?

Inlägg av Horatius »

"Är det någon här som ägnar sig åt att bygga vintage-synthtar "

Japp jag håller precis på att bygga en TR909-klon. Om nu TR909 kan räknas som vintage? :-)

För övrigt har jag ett antal fabriksbyggda analogsynthar samt några VA och jag har använt ett flertal mjukvarubaserade system som Gigastudio, Reason, Cubase med VST-pluggar osv.

Jämförelsen blir givetvis en fråga om tycke och smak men en riktig analogsynth sopar banan med de övriga, i synnerhet
om den är editerbar med analoga potentiometrar.

Även hårdvarubaserade VA-synthar låter bättre och är mycket trevligare att använda än mjukvaruvarianterna, i synnerhet de mer editerbara som exempelvis: Nord Lead. Detta är förstås inte någon absolut sanning:-)
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7159
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Bygga synth?

Inlägg av psynoise »

TR909 är en klassiker som fortfarande duger bra. Använder själv en kommersiell klon Novations Drumstation för att emulera TR808 och TR909. Synnerhet bastrumman gillar jag fortfarande då den är lätt att placera fint i en mix. På andra sidan har ofta samplingsbibliotek något förstora trummor i ljudrummet där man är tvungen att skala ner med equalizer för att få plast om man vill ha en tydlig spridning på instrumenten. Kanske därav att side-chain koppling från bastrummen även idag hörs bland radiomusik :).
Horatius
Inlägg: 216
Blev medlem: 5 augusti 2008, 01:00:01
Ort: Kisa

Re: Bygga synth?

Inlägg av Horatius »

Novation Drunstation verkar trevlig. Jag skulle nog ha köpt en om jag hittade någon på begagnatmarknaden. Idag kör jag alla trumljud från en Akai S6000. Det fungerar bra men kanske inte optimalt ur editeringssynvinkel. Det går ju dock att editera ljuden i datorn och sedan byta ut samplingarna men det är ju knappast smidigt.

Själv tycker jag att det är ett måste att ta ut trummorna på egna kanaler in i mixern för att kunna använda eq och effekttappning. Är det bara jag som fortfarande lägger reverb på virveln? :-) Även cymbaler och pukor låter fläskigare med lite reverb.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7159
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Bygga synth?

Inlägg av psynoise »

Har också en Akai S6000 som jag köpte för några år sedan, dock har jag inte jobbat med den än då det inte blivit något producerat på många år. Men fläskigare sampler är svårt att hitta. Tidigare har jag använt EMU E5000 Ultra och dessa hade riktigt bra filter men dra ut alla kanaler till mixerbordet brukar jag ändå göra då det är lättare att ha kontrollen där.
Shargo
Inlägg: 594
Blev medlem: 2 februari 2012, 20:38:51
Ort: Orust

Re: Bygga synth?

Inlägg av Shargo »

Nu ska ni inte inleda i frestelse.... Inte för att jag kan spela men nån dag ska jag ha en att leka med :D
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 33067
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bygga synth?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Hur var det med trådtiteln: BYGGA synth??
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Bygga synth?

Inlägg av Gizmo »

Som någon sa så är soundlab mini en fin liten maskin om man vill bygga. Allt på ett kretskort också om jag minns rätt.

Skulle jag själv göra fler synthbyggen så blir det nog fler oljudsmaskiner. Gillar Dronelab och skulle vilja göra fler saker som gör oljud eller borduntoner (drones). Krakdoos har jag, men den är lite klurig att styra, låter lite för mycket sprak vissel gnsisel och inte brum.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 33067
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bygga synth?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kolla mitt tips om Mutable Instruments - komplett synth som dessutom kan styras via MIDI.
Skriv svar