Vrida DC motor exakt 90 grader

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
fatpo83

Vrida DC motor exakt 90 grader

Inlägg av fatpo83 »

Kan man via PWM vrida motorn exakt 90 grader? Då tänkte jag mig att man skulle använda olika hastigheter/frekvenser (typ 2Hz, 4Hz)

Just nu använder jag en stegmotor men vi långsamma rörelser blir rotationen för "hackig".

Vilka kretsar finns tillgängliga för PWM styrning?
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Stegmotor med utväxling kanske?
Då blir ju hacken fler men mindre så kanske inte upplevs hackigt då.
fatpo83

Inlägg av fatpo83 »

BTW, stegmotorn som jag använder nu har 800 steg/varv
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

växlad stegmotor eller motor med vändigt små steg. Växlad återkopplad DC-motor kan ju funka, men knepigt att få till mekaniken
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Om du har de behov ska du kolla upp mikrosteg.
macgyver
Kontakt:

Inlägg av macgyver »

om du ska vrida en DC-motor exakt 90 grader behöver du nån form av återkoppling av positionen då du till skillad från en stegmotor inte vet exakt hur många grader den vridit den när du skickat på en viss spänning under en viss tid
fatpo83

Inlägg av fatpo83 »

OK. Jag går nog efter en stegmotor med mikrosteg. Finns några stycken på elfa.

Förresten, hur fungerar mikrosteg??
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Men du har ju redan stegmotor, fixa till en vettig utväxling istället som redan har föreslagits. Det är det BÄSTA sättet att lösa detta på.

Mikrostegning är nåt som kontrollern gör, motorn har sina fasta steg ändå.
För att du ska få detta att bli 'steglöst' så är det bästa sättet att ha en utväxling och ev en kontroller med mikrostegning.

Vad är det du vill göra egentligen? Rent praktiskt alltså.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Något att tänka på med mikrosteg är att de ger högre upplösning men lägre noggrannhet.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Annars brukar väl högre upplösning innebära fler nivåer och därmed noggrannare styrning/avläsning, men nu ska jag inte förvirra. :)
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Vid helsteg är kraften större som håller den i det läge som anges av lindningarna och på så vis blir osäkerheten mindre om i vilket läge motorn verkligen står. Vid mikrosteg kan man få motorn att stå på fler positioner men kraften som håller den på den positionen är lägre och därför mer känslig för att olika krafter får den att hamna lite fel i förhållande till var man vill att den skulle vara.
fatpo83

Inlägg av fatpo83 »

all right. tackar för alla svar.

hur kan jag göra "egen" utväxling? Är det möjligt?

Det jag gör nu är att jag mäter accelerationen och rotationshastigheten med vissa bestämda intervall, hastigheter och vinkel. Sedan loggar jag in all data som sedan skickas till datorn. Så som jag nämnde är problemet att det blir ganska grova rörelser vilket inte ser så snyggt ut. Projektet har jag "hittat" på själv och är som en bisyssla efter skolan ;) (kanske inte direkt några användsningsområden)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Om du ska vrida axlen med kraften från stegmotorn precis 90° kommer det ju att passa med helsteg om jag inte misstar mig allvarligt. Om det är så att du vill kunna göra detta mjukt och sakta är mikrosteg grejen. Om det du flytter behöver "varierande" kraft för att flyttas får du, mellan nalv-/hel-stegen en liten onogrannhet men varje helsteg är likt förbannat varje helsteg.

Om man antar att du har en visare som ett instrument (voltmeter t.ex.) och har den på stegmotorn ser halvsteg ju knäppt ut, då kraften är "linjär" kan mikrosteg vara grejen utan besvär och man kan få en skitsnygg vridning.

Men om du å andra sidan behöver lyfta en lucka med varierande belastning är mikrosteg ett "nöje" man ska tänka igenom noga, kanske begränsa antal mikronivåer osv.

En utväxling är möjlig men ger alltid upphov till ett visst glapp, hur stort beror på vald teknik och plånbok.
fatpo83

Inlägg av fatpo83 »

Finns det nån krets som ger denna utväxling? Har tittat runt lite och på elfa men hittade inget vettigt....

Hittade denna på elfa:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=224524.htm

Funkar det?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det du behöver är egentligen bara 2 PWM utgånger som driver var sin fas på motorn. Sedan modulerar du PWM'erna med en sinus och cosinus signal i det antal steg som du vill ha.

Detta kan göras på många olika sätt med drivning osv så en närmre presentation av vad du ska flytta osv behövs.

Den krets du länkar till kan nog klara en del av det men du behöver 2 st + någon form av dubbel D/A-konverter för att göra det med dom, det är alltså inte det effktivaste i mina ögon.
Skriv svar