I2C, ICD2, ICSP, ICP... Vad är skillnaden?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

I2C, ICD2, ICSP, ICP... Vad är skillnaden?

Inlägg av JimmyAndersson »

Känns lite rörigt... alla varianterna i rubriken verkar betyda att processorn (PIC) kan programmeras direkt där den sitter i kretsen.

Vad är skillanderna? ...Stavfel? :lol:

Förkortningarna har stått i Mikroprocessor-FAQ'n här på forumet, på Elfa och Jescab's sajt. Förklaringarna har varit närmaste identiska för en PIC-nybörjare som mig.

Vilken förkortning ska jag leta efter om jag vill t.ex kunna skicka data till datorns USB eller RS232-port? (eller kanske parallellport?)

Kommer köpa en Wisp628-programmerare från Jescab förresten.

Kan tillägga att jag pluggat en hel del datablad för val av köp. Ångrar bara att jag inte upptäckte hur förhållandevis lätt det var tidigare. Jag kanske är knäpp, :) men det ska bli kul att programmer assembler igen. Det var inte igår...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

* I²C är en kommunikationsform som är utvecklat av Siemens, används en del till EEPROM osv. Betyder "Inter-IC Communication".
* ICP/ICSP betyder "In Circuit (Serial) Programming". Detta medger att man kan koppla upp processorn I kretsloppet (reservera ett par specialpinnar bara) och sedan köra på, fungerar det inte riktigt som tänkt ändrar man programmet och programmerar om CPU:n UTAN ATT KOPPLA UT NÅGOT. Kalas för den seriösa.
* ICD betyder "In Circuit Debugger" och är ungefär samma sak som ICP(ICSP) med programmeringen men med det tillägg att man kan stoppa processorn på vissa adresser, kolla/ändra minnet, registre osv. Detta är helt enkelt det "yttersta" verktyget för den professionelle eller för en seriös amatör.

Inom PIC stödjer inte alla versioner ICD, (finns även ICD & ICD2) en ICD2 kostar en eller ett par K men är värd varenda öre.....om man behöver den!

Wisp:en är, efter vad jag förstår, en bra och vettig ICSP, värd sitt pris om man har tänkt sig att gå 1 steg eller mer bortom "blinka en LED".
henkebenke

Inlägg av henkebenke »

Var det inte Philips som utvecklade I²C?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> "Var det inte Philips som utvecklade I²C?"

Jo.

SPI är en ganska snarlik "kusin" till I2C med ungefär samma användningsområde (kommunikation mellan enheter/kretsar inom ett kretskort. Ovanligt att man går utanför ett och samma kretskort, och i så fall korta avstånd). Inom parentes, så är SPI lite enklare att implementera i programvara om det PIC (eller något annat) inte har I2C/SPI hårdvara inbyggt.

> ICP/ICSP betyder "In Circuit (Serial) Programming".... (reservera ett par specialpinnar bara)

Vilka pinnar skall reserveras och varför ?
Om man bara tänker sig för lite, så behöver inget resereveras för ICSP...

ICE (In Curcuit Emulation) är en snarlik teknik till ICD, men där ersätts mål-processorn helt och hållet med en "emulator". Är ICD's "storebror". Dyr utrustning...

När vi ändå är inne på kommunikation, så kan man nämna CAN (Control Area Network) också. Lite likt I2C och SPI på sätt och vis, men med betydligt högre okänslighet mot störningar (utvecklat av Bosch för fordonselektronik). Microchip har både PICs med inbyggd CAN hårdvara och stödkretsar (drivers för CAN bussen).
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Många tack till de utförliga beskrivningarna! :bravo:
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

För all del !!

PS: Jag såg vad du skrev om Wisp628 i första inlägget, du glömmer väll inte det !? 8)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

sodjan: Det glömmer jag inte. :D

Håller på att gå igenom listan med PIC-kretsar för att se vilka jag ska beställa. Lutar åt PIC18LF1320.

edit: Har läst databladet för den nu. I mina ögon ser den bra ut. Ibörjan hade jag lite frågetecken angående PWM-delen, men jag tror det har klarnat nu. Jag är nog en "såndär" som föredrar att lära mig med grejjerna framför mig. Det brukar klarna fortare än att läsa manualer...

(Än så länge är jag lika grön på PIC-området som mina växter ...eh, ok jag är grönare..) :lol:
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

OK.

18F1320/LF1320 är trevliga "entry" modeller i PIC18 serien.
Just dessa råkar vara LF varianten, men det betyder i princip
bara att de går lite lägre ner i matningsspänning. Vid 5V känner
jag inte till att det är någon skillnad alls mot den vanliga F varianten...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Vad kan det annars vara för skillnader på LF mot F, förutom spänningsmatningen?

Förutom "standard-grejjer" som minne, antal I/O, mm. Vad är de stora skilladerna mellan "entry-modeller" och de större varianterna? Tänker på ifall man skulle känna sig begränsad när man lärt sig grunderna....
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

LF har i princip bara en lägre lägsta spänningsmatningsgräns.

Notera att en del nyare PICar inte har någon LF variant alls (t.ex 12F serien) eftersom den vanliga F modellen redan har ett stort spänningsområde...

Entry modell : Mindre flash, mindre RAM, färre pinnar och (kanske viktigast!) lägre pris. Men det är precis samma arkitektur så programmeringen skiljer sig inte på något avgörande sätt. Vilken modell som är "rätt" för varje individuellt projekt är en helt annan sak. Använd "Line Card" från Microchip för att jämföra de olika modellerna.

EDIT: Jag vill bara lägga till att LF och F i princip fungerar lika inom det spänningsområde som gäller för F-modellen. I det lägre spänningsområdet som är unikt för LF modellen kan t.ex max osc frekvens vara lägre. Se detaljer i diagrammen i början av "ELECTRICAL CHARACTERISTICS" i databladet för 18F1320...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Aha, då vet jag. Hm, jag börjar lära mig... 8)
Skriv svar