Friktionsgångjärn
Friktionsgångjärn
Finns det något som heter friktionsgångjärn?
Ska vinkla ner en vindbrygga på 10ton och det får inte gå för fort om vajern går av.
Kollat lite och bara hittat väldigt små.
Ska vinkla ner en vindbrygga på 10ton och det får inte gå för fort om vajern går av.
Kollat lite och bara hittat väldigt små.
Re: Friktionsgångjärn
Hur ska du montera dem för att de ska klara att bromsa det momentet. Det är nog bara att se till att vajern inte går av.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Vindbrygga säger du, då har du väl en vallgrav också? Om så är fallet så bygg en cylinder/kolv i vattnet som klarar av vikten/tidsenhet vid nedfällning av vindbryggan utan att du behöver vajrarna till detta då dessa endast behövs för att lyfta upp vindbryggan.
- Krille Krokodil
Varför inte bara dimensionera vajrarna rätt? Och kanske om möjligt sätta motvikter...
Att sätta dämpare ser jag inte skulle vara någon jätteskillnad mot att sätta hydraulkolvar och då kan man ju skippa vajrarna helt och hållet, köra hydrauliskt och ha slangbrottsventiler på kolven som säkerhet.
Att sätta dämpare ser jag inte skulle vara någon jätteskillnad mot att sätta hydraulkolvar och då kan man ju skippa vajrarna helt och hållet, köra hydrauliskt och ha slangbrottsventiler på kolven som säkerhet.
Vindbrygga... 10ton... hur bor du? Det blir jobbigt när kvarteret ungar busringer på dörren.. ursäkta PORTEN ska det va 

Det är till en kund.
Inget jag ska sälja, men kul att kunna hjälpa till om möjligt.
Diametern på själva axeln är ca 40cm, sen får det kanske bygga 20cm till för bromsen, mer får inte plats.
Så någon typ av led som var seg hade varit perfekt.
Inget jag ska sälja, men kul att kunna hjälpa till om möjligt.
Diametern på själva axeln är ca 40cm, sen får det kanske bygga 20cm till för bromsen, mer får inte plats.
Så någon typ av led som var seg hade varit perfekt.
Vriddämpare:
http://www.oemautomatic.se/Produkter/Pn ... 73500.html
Men är lite små för dig. Kan vara ett uppslag för att leta vidare.
http://www.oemautomatic.se/Produkter/Pn ... 73500.html
Men är lite små för dig. Kan vara ett uppslag för att leta vidare.
- Krille Krokodil
Finns lösningar med liknande tagg/kugghjul och sedan fjäderbelastade kulor, rullar eller kilar 360 grader runt som hålls tillbaka om det finns kraft på kontrollarmen, försvinner kraften går de i ingrepp och låser.
- Krille Krokodil
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Motvikt på något sätt låter som det vettigaste alternativet.
Kan väl ordnas på flera sätt?
Kan väl ordnas på flera sätt?
Direktivet för hissar är, om jag minns rätt, att korgen och upphängningen skall tåla 6x (!) överbelastning. Därutöver skall de ha bromsar som stannar hissen ifall vajern trots det brister eller lossnar.
...fast det gäller förstås inte i Hollywood
Tillräcklig överdimensionering samt bromsskivor modell större är väl det som behövs, annars kan det nog kännas läskigt att stå under när den hänger där...
...fast det gäller förstås inte i Hollywood

Tillräcklig överdimensionering samt bromsskivor modell större är väl det som behövs, annars kan det nog kännas läskigt att stå under när den hänger där...