Få igång en pedersen vp2000

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
tompi

Få igång en pedersen vp2000

Inlägg av tompi »

Hej och svejs

Jag är en nykomling här på EF. Har läst en del under nått halvår och nu ska även jag spotta i nävarna å se om jag kan bidra med nått.

Har länge försökt hitta en cnc som passar mig och lokalen jag har. Mycke har man på önskelistan och jag fick nästan allt jag ville ha. X ska va minst 500mm, Max 195cm hög ( för å komma in igenom porten, verktygsväxlare, iso 40, minst 6000rpm, vridbart huvud, borrande pinol, stängt kabinett, max ca 2300kg (vågar inte ha tyngre på golvet), controller som jag kan dripfeeda och ska gå å köra på 20a..... ganska svårt å hitta, framförallt en som går in på höjden men....

Den som söker den finner!

Hittade en maskin som kunde passa, pedersen vp2000 från början av 90-talet. Har NÄSTAN allt jag ville ha. 2150kg, 185cm hög, växlare, 3600rpm, xyz 500,300,370mm, iso 40, tnc 355, vridbart huvud men tyvärr inte borrande pinol. Köpt osedd medveten om att någon axel varnar för "gross positioning error"

Nu är maskinen precis inlyft och den ser jättebra ut, den kan knappt ha varit använd, hoppas jag kan få igång den :/
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Få igång en pedersen vp2000

Inlägg av tecno »

Trevligt :tumupp:
Välkommen till forumet. Ja detta med att hitta maskiner med vissa spec är inte det lättaste, mest är det vikt och höjd som ställer till det. Hoppas du får fart på maskinen.
tompi

Inlägg av tompi »

Jag har funderat endel på vd det kan va som orsakat felet, går den för trögt i någon axel kanske, Gick ut i garaget å kände på axlarna x å Y går fint med strömmen avslagen men z.... STUCK!!!! den är helt stum. Kunde inte se var det skulle sitta någon eventuell broms. Får gå ut å rota vidare lite senare.
MatsN

Inlägg av MatsN »

Kolla så alla gränslägen funkar som dom ska. Speciellt hårdgränslägena.

Kanske skulle sagt att det gäller för positioneringsfelet.
MatsN

Inlägg av MatsN »

Är förresten z i topp eller i botten? Har gränslägena fått hicka och inte funkar som den ska kan den bara vara fastkörd i ändlägena. Har nämligen provat :oops:
tompi

Inlägg av tompi »

Ahhh en servomotor med broms, har inte se sån tidigare. Är lite ny på sånt här. Är bromsen på sånahärninga AC servomotorer aktiv även när motorn är strömlös?

Fler överraskningar! endel bra, endel inte så bra. Maskinen har både encoder på motorn OCH glasskalor :)
Nånting har hänt med centralsmörjningen, det har kommit in vatten någonstans, järnspikar!! Det blir nog lite mer demontering än vad jag trodde från början.

Felkoder i tnc 355
Mätsystem z defekt A - har inte hittat vad det betyger
Grovt positioneringsfel d - det har jag hittat vad det
Fel på axeldriver. - är servot paj menar dom?
bbm77

Inlägg av bbm77 »

Hej!

Angående dina felmeddelande så skulle jag gissa i första hand på att skalan och läshuvudet är smutsigt eller trasigt. Hade något liknade problem på en maskin med TNC155 för några år sedan, där hjälpte det med rengöring av skalan. Kommer inte ihåg hur det var på den Pedersen jag körde men skalorna kan vara trycksatta med tryckluft eller utan är dom utan så brukar det komma in lite spån och kylvätska emellanåt

Det är säkert fler som har bättre idéer än jag, Heidenhain har förövrigt alla manualer upplagda på nätet om du inte sett det innan

Lycka till med fräsningen!

Mvh bbm77
tompi

Inlägg av tompi »

Man tackar för tipset, ska kolla skalan. Manualerna är nu nedladdade.
tompi

Inlägg av tompi »

Jaha, då va skalan tvättad i z men det hjälpte tyvärr inte. Just nu väntar jag på scheman etc till maskin.

Jag har fått felmedelandet "fel på axeldrive". Ska kolla om jag kan byta med x eller Y drivern. Hur svårt är det annars att få tag på scheman till seimens -driver? Nån som har erfarenhet av hur seimens är å ha å göra med?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Siemens manualer brukar gå att hitta på nätet.
Vilken beteckning har drivaren?
tompi

Inlägg av tompi »

Tadaa :D

Då har det ramlat in ett paket från Danmark med manualer å framgörallt scheman på maskinen. På danska iof men ändå...

Sen ska nämnas att Heidenhain i Stockholm har en service-nivå som många företag skulle ta lärdom av, otroligt hjälpsamma. Det gick ju bra å få ut scheman på seimens-drivarna oxo fast man kände lite mer att man störde.
Felsökning påbörjas snarast!
tompi

Inlägg av tompi »

skulle ha blivit ett avslut på den här tråden oxo. Maskinen snurrar och gör som den ska. Att det va positioneringsfel och allt möjligt tokigt med axlarna visade sig vara ett mekaniskt fel. Någon har kört över ändlägena och krökt en bricka för bulten som drar fast kuggremskivan på axeln. Kulmuttrarna kan ha tagi stryk men jag har inte öppnat för att titta efter. Maskinen går som sagt tyst å fint. Sak tillägas att det har varit många fel så nu har jag gått igenom centralsmörjningen som va igenkorkad, växlaren som hade fått tuppjuck, hydrauliken som spökade och skärvätskepump som någon har försökt att mala muttrar med.
Användarvisningsbild
Henrik Kjellberg

Inlägg av Henrik Kjellberg »

Nu tycker jag nog du var lite kortfattad. Vi vill ju ha bilder!!! :drool:
Kul att höra att du fått igång den iaf!
Skriv svar