CD-växlaremulator till VAG Concert mfl.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
PaNiC
Inlägg: 2566
Blev medlem: 15 augusti 2003, 22:16:15
Ort: Skånelandet

CD-växlaremulator till VAG Concert mfl.

Inlägg av PaNiC »

Nu har jag kommit så pass långt att det kan vara värt att starta en projekttråd. Dessutom behöver jag lite synpunkter på använarinterfacet :).
Jag köpte "ny" bil för ett tag sedan, en Audi A6 från 2002. I denna sitter det en Audi Concert II som enbart har stöd för radio och audio-cd. Väldans tråkigt tyckte jag och började googla. Jag blev klok på att det finns folk som har klurat ut hur kommunikationen mellan CD-växlaren och huvudenheten fungerar. Min Concert saknar CD-växlare, men interfacet finns ju! :). Efter ett tag hittade jag till Mattias Klumpps hemsida och hans projekt passade bäst in på vad jag ville åstadkomma. Tråkigt nog vill han inte publicera källkoden, så vi andra får fortfarande famla i blindo efter hur det fungerar. Han beskriver vad som är 1 och 0, men inte mycket mer. Länk nedan.
Prylen är egentligen bara en attiny2313 med lite kringutrustning.

Nåväl, hans projekt är till åren gånget, men i dessa dagar finns det ju Raspberry Pi och detta vore en alldeles förträfflig applikation för en sådan tyckte jag.
Så jag satte igång. Drivare för LCD-display har jag redan publicerat i mikrokontrollerdelen av forumet, så det var ju färdigt. Kvar återstod egentligen bara att välja musikspelarmjukvara och sy ihop kommunikationen mellan HU och detta. Valet föll på MPD, enkelt, stabilt, lätt att fjärrstyra och fjärrövervaka och klarar av allt jag önskar.
Resultatet blev en liten programsnutt som jag kallar mpdmon som innehåller funktioner för att ta in data från MPD och visa på displayen samt ta in data från AVRen för att vidarebefordra knapptryckningar på HUn till MPD.
För att göra det snyggt valde jag att bygga ett dotterkort till PIn som innehåller switchregulator, AVR och kopplar ihop PIns ljudutgång (modifikation krävs) med HUn. Jag hoppades att herr Klumpp kunde ställa upp med att göra ett par ändringar så att AVRen skulle kunna hålla startsignalen till switchregulatorn medan PIn stänger ner om man slår av HUn. Så blev dock inte fallet på grund av att programminnet i AVRen redan är fullt och projektet är nerlagt för hans del. Det får alltså bli en rev.2 av dotterkortet och lite ändringar i programmet.

Det som funkar är;
Mpd och mpdmon startar vid boot, låttitel, spelad tid, längd på låten samt stapel visas på displayen.
Välja nästa och föregående låt funkar genom knapptryckningar på HUn.
Stop/play funkar om man väljer och går tillbaka från radioläge eller interna CD-spelaren på HUn.
Musik hämtas både från USB och katalog på SD-kortet.

Att göra;
Fixa till korrekt nerstängning, förslag på var i alla skript som körs jag ska pela in detta när operativsystemet stoppar?
Snygga till displayinnehållet, förslag?
Använda rätt knappar till rätt sak. CD+/- samt spola fram och bak används ej för närvarande. Förslag?
Fälla in displayen i instrumenthuset (det är trångt!).
Uppdatera displayen på HUn med spårnummer och tid.

Mattias Klumpp: http://kuniseins.ku.funpic.de/ och leta upp VAG/Panasonic cd changer simulator.

Och såklart, bilder!

Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
swapper
Inlägg: 1075
Blev medlem: 14 augusti 2012, 23:18:15
Ort: Helsingborg

Re: CD-växlaremulator till VAG Concert mfl.

Inlägg av swapper »

Riktigt fräckt att emulera detta!

Vet inte vad det är för linuxdist som kört på pi antar att det finns olika?
Men på de flesta init.d baserade distar finns denna fil:
/etc/init.d/skeleton

Det är ett exempel för hur up/nerstart av tjänster fungerar.

Dessa länkar man sedan in i runlevel kataloger så hanterar systemet uppstart och nedstängning av demonerna.
t.ex.
/etc/rc0.d för shutdown


0 Halt the system.
1 Single-user mode (for special administration).
2 Local Multiuser with Networking but without network service (like NFS)
3 Full Multiuser with Networking
4 Not Used
5 Full Multiuser with Networking and X Windows(GUI)
6 Reboot.

http://www.tldp.org/LDP/sag/html/run-levels-intro.html

Finns säkert massor med mer specifik info på nätet om du googlar.
http://www.ghacks.net/2009/04/04/get-to ... directory/
Shargo
Inlägg: 594
Blev medlem: 2 februari 2012, 20:38:51
Ort: Orust

Re: CD-växlaremulator till VAG Concert mfl.

Inlägg av Shargo »

Argh!
Nu blev jag ju lockad att slänga ut växlaren ur min bil och erätta den med paj.
Undrar om det går att utnyttja den stora Navi + skärmen jag har effektivt...
glemmy
Inlägg: 206
Blev medlem: 30 juni 2010, 21:19:52

Re: CD-växlaremulator till VAG Concert mfl.

Inlägg av glemmy »

Grymt projekt :tumupp:

Har varit sugen på att bruka en RPi i bilen men det som gjort att jag tvekat lite är strömförsörjning, slå på/av och uppstartstid som väl nästan är en halv minut.

Ser fram emot mer uppdateringar :)
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor
Inlägg: 1685
Blev medlem: 22 november 2005, 09:47:02
Ort: Jakobstad, Finland

Re: CD-växlaremulator till VAG Concert mfl.

Inlägg av maha »

Riktigt intressant! Har själv en likadan spelare i min Audi men har köpt en CD-växlaremulator på nätet. Den är dock inte speciellt bra...
Användarvisningsbild
PaNiC
Inlägg: 2566
Blev medlem: 15 augusti 2003, 22:16:15
Ort: Skånelandet

Re: CD-växlaremulator till VAG Concert mfl.

Inlägg av PaNiC »

Har ritat en andra version av kortet där jag får power off till regulatorn. Ska ordna mjukvara innan jag beställer det. Det får nog bli ett litet fristående program som sätter en pgpio hög vid uppstart och så ska jag kolla vad som redan händer vid nerstängning. I och med att man redan kan köra gpio från konsollen blir det nog bara några rader extra i skripten och något som pollar startsignalen från HUn.
Rätt knapp till rätt sak funkar nu.
|< prev
>| next
<< prev med random
>> next med random
CDC+/- vet jag inte än, kanske för att i framtiden ändra ljudkälla till DLNA/handsfree eller annat. Ej bestämt.

Jag försökte trycka in en DOGM i instrumenthuset, men det fattas några millimeter. Den befintliga displayen under tilltänkt plats sitter verkligen ut i kanterna allt vad det går. Ska beställa en DOGM 132*32 istället och se om jag kan få in den.
Uppdatering av HUns display med tid funkar, gör det vid varje låtstart så är den hyfsat synkad sen.
Användarvisningsbild
swapper
Inlägg: 1075
Blev medlem: 14 augusti 2012, 23:18:15
Ort: Helsingborg

Re: CD-växlaremulator till VAG Concert mfl.

Inlägg av swapper »

Du måste juh fixa en blåtandsmottagare i den där och sen köra denna:


Så får du så att du kan paira mobilen och köra A2DP (musik) ifrån telefon till bilen via pajen t.ex. spotify eller valfritt.
Användarvisningsbild
PaNiC
Inlägg: 2566
Blev medlem: 15 augusti 2003, 22:16:15
Ort: Skånelandet

Re: CD-växlaremulator till VAG Concert mfl.

Inlägg av PaNiC »

Det har jag faktiskt redan gjort!
Men kopplingen mellan source och sink-delen funkar skitdåligt, i betydelsen att den funkar i ca fyra sekunder och sedan lägger ner och måste startas om.
Det får bli DLNA och en wlan-dongel i pajen istället. Funkar betydligt bättre än allt blåtandsmög.
Användarvisningsbild
swapper
Inlägg: 1075
Blev medlem: 14 augusti 2012, 23:18:15
Ort: Helsingborg

Re: CD-växlaremulator till VAG Concert mfl.

Inlägg av swapper »

Ahh, synd att den inte var stabil.
Men antar att det fungerar med dlna om man har mobil för det.

Iphoneså kan man köra in mjukvara för att emuulera en airport express som går att streama till
Användarvisningsbild
PaNiC
Inlägg: 2566
Blev medlem: 15 augusti 2003, 22:16:15
Ort: Skånelandet

Re: CD-växlaremulator till VAG Concert mfl.

Inlägg av PaNiC »

Såja, ett par fulhack senare så funkar allt precis som jag vill.
I rc.local har jag lagt till;

Kod: Markera allt

echo "25" > /sys/class/gpio/export
echo "out" > /sys/class/gpio/gpio25/direction
echo "1" > /sys/class/gpio/gpio25/value
echo "24" > /sys/class/gpio/export
echo "in" > /sys/class/gpio/gpio24/direction
bash /home/pi/leash/pwr &
och skriptet "pwr" ser ut;

Kod: Markera allt

#!/bin/bash

while true
do
status=$(cat < "/sys/class/gpio/gpio24/value")
if [ $status == "1" ]; then sleep 1
else init 0 && exit
fi
done
GPIO sätts automatiskt låga av halt-kommandot, så det behöver jag inte bry mig om.

Bild
Detta är fixat i schemat till nästa version av kortet :).
Användarvisningsbild
PaNiC
Inlägg: 2566
Blev medlem: 15 augusti 2003, 22:16:15
Ort: Skånelandet

Re: CD-växlaremulator till VAG Concert mfl.

Inlägg av PaNiC »

Ljudsignalen från hallonpajen håller lite för låg nivå, skulle behöva förstärkas en 30-50%.
Tror ni att jag kommer undan med en opamp (i så fall vilken?) eller det måste till en riktig audioförstärkare som LM3886 eller liknande?
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor
Inlägg: 2570
Blev medlem: 29 mars 2004, 23:09:55

Re: CD-växlaremulator till VAG Concert mfl.

Inlägg av björn »

Hej,

Kul projekt ;) Jag har samma spelare i min bil och har ett projekt liggande som jag aldrig färdiställde, mitt bygger dock på omvända sättet vilket i mitt fall innebär att jag bytar ut spelaren till en annan men jag ville ju fortfarande kunna skriva till displayen i instrumentpanelen och använda rattkontrollerna.

I mitt fall löstes det genom att koppla in mig på canbussen och där plocka/skicka dom kommandona som jag ville, tex att skriva dumma texter i displayen ;) och att rattens knappar styr en Alpine spelare istället för originalet.
Skriv svar