walkie talkie fråga..

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
teljemo
Kontakt:

walkie talkie fråga..

Inlägg av teljemo »

Köpte mig dessa
http://www.conrad.se/STABO-FREECOMM-650 ... 62_0715021

Ska vara bra vad jag kunnat läsa mig till.. Men räckvidden va oite sämre än vad jag hoppats på..
Aldrig haft såna radios innan.. Men kan en kulle förstöra kontakten.. Bor på sidan av en kulle och körde ner på andra sidan några hundra meter och då försvann det.. Normalt eller e de fel på dom tro??
blueint
Kontakt:

Re: walkie talkie fråga..

Inlägg av blueint »

Conrad är som vanligt snåla med detaljer men man kan hitta detta:
* 83 DCS-toner / 38 CTCSS-toner
* Räckvidd (max) 10 km
* Sändareffekt 500 mW
* Mått (BxHxD) 56 x 165 x 30 mm (med antenn)
* Frekvens 446 MHz
* Kanaler 8 PMR
* Pris 800 SEK

Sändare på 446 MHz med 0,5 W borde kunna räcka över en kulle eftersom frekvensen är någorlunda låg.
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Tror mottagar delen suger röv på dom billiga radiona och även sändaren - finns en anledning till att det säljs proffgrejer.

På 446(PMR) bör du inte generellt förvänta dig en räckvidd på över 500m - över öppen terräng någon km
om du ser motparten - det är så enkelt.

Med proffsradios på VHF och UHF som brassar med 5W ERP ut så snackar vi flera km radie med bra täckning - kanske 5-7km
mellan handstationer - inget ovanligt.
Användarvisningsbild
Jonyverse

Inlägg av Jonyverse »

Det är normalt att terrängen påverkar ganska mycket på dessa höga frekvenser. Kullar och hus dämpar ganska mycket.
Är det fri sikt går det riktigt långt.

Jag skulle nog säga att de här PMR-apparaterna är ganska lika. Det som skiljer en normal från en proffs-PMR är nog i första hand bättre mekanisk stadighet.

Jag har haft räckvidder på en kilometer utan problem mellan två leksaksradio för 200 kr, men också 50 meter med ett mycket bättre radiosystem.
Det kan vara bra att tänka på att radiovågorna inte heller följer jordens krökning i större grad. Om man står på en platt omgivning är det jordens krökning som sätter gränsen. Radiovågorna går ungefär 20 % längre än synvidden och är 1-2 Km när man står med radion i ögonhöjd. Kör du upp på en hög kulle kan det bli 1-2 mil.

I fri rymd skulle räckvidden mellan dina radioar vara tusentals kilometer!
Användarvisningsbild
teljemo
Kontakt:

Inlägg av teljemo »

OK.. får ta o göra ett test i öppen terräng.. även fast jag inte kommer behöva mer än kanske 100m räckkvidd så är det ju intressant att veta va dom kan klara.. :P

btw.. jag har en förmåga att snöa in på saker.. så blev lite nyfiken på vad det här med licensfri radio.. visste inte att man kunde behöva ha licens och betala avgifter för vissa radios (förutom tv avgiften då)...

om jag skulle vilja köpa "proffs" radio.. behöver man typ gå nån utbildning och få licenser o grejjer då??
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det beror på.

Eftersom radiosändare kan störa kommunikation är det ju rätt självklart att det behövs nån form av reglering. Fanns det inga regler skulle t.ex. såna saker som mobiltelefoni, trådlösa nätverk, trafikflygskommunikation eller ens rundradio och TV fungera. Det skulle vara "starkast sändare vinner".

Alltså har man delar upp frekvensspektrumet i olika frekvensband som är avsedda för olika ändamål. För de allra flesta frekvensbanden behöver man ett uttryckligt tillstånd att använda en radiosändare. Det är ett fåtal frekvensband där man inte behöver specifika tillstånd, t.ex. de frekvensband som används för blåtand, WiFi och PMR. Men det innebär inte att de är helt oreglerade, de som tillverar utrustning för de banden måste se till att utrustningen uppfyller vissa krav. Några av de saker som regleras är tillåten sändareffekt, bandbredd, störningar utanför frekvensbandet eller i intilliggande kanal, tillåtna trafiksätt (ex. "listen before talk" eller CSMA/CD), tålighet mot blockering etc.

Så, för nästan alla frekvensband behövs nån form av tillstånd. Kraven för att få sånt tillstånd varierar beroende på vilekt frekvensband man vill använda (och det beror i sin tur på hur radion skall användas). För privatpersoner tror jag nästan alla tillstånd är personliga. Så om du ska prata med nån som kommer ni båda två behöva ha tillstånd. (Det finns nog varianter där t.ex. en förening kan ha tillståndet, men då har man en huvudansvarig som är ansvarig för att att se till att de som använder radion har tillräcklig utbildning.)

Jag får väl erkänna att jag inte har så bra koll på exakt vilka lösningar som finns idag. Jag är visserligen radioamatör men har inte varit aktiv på 20 år sen jag blev döv (har funnits planer att börja med packet radio men har aldrig fått tummen ur:). När jag tog mitt amatörradio-cert på 80-talet så fanns det väl tre rimliga alternativ för privatpersoner:

PR-radio (27 MHz), VHF och amatörradio. PR-radion har väl idag ersatt av PMR som inte kräver tillstånd men samtidigt har sämre räckvidd. VHF finns väl kvar men har inga direkta fördelar över mobiltelefoni utom på sjön. Amatörradio är ju lite specialfall, visst KAN man ta cert och sen köpa en färdig radio, men ett villkor i tillståndet är väl att det så att säga inte använda för "nyttotrafik" utan det ska vara mer "experimenterande".

Idag har väldigt många företag gått över från radio till mobiltelefoni, helt enkelt eftersom det är enklare. Radio används främst när man är många samlade över ett litet geografiskt område och behöver kunna nå många samtidigt.
Användarvisningsbild
Jonyverse

Inlägg av Jonyverse »

Radio som kräver licens:

Om man använder radion för något yrkesrelaterat, åkeri eller annat får man betala en årsavgift för radioinnehavet och kanal. (är inte helt påläst här. (http://www.pts.se/Bransch/Radio/Radiotillstand/)

Man kan ha och använda radio i båt eller flygplan, fartygs-VHF resp flygradio, som går på avsedda frekvenser. Då skall man genomgå en kurs för att bli behörig att använda den. Flygplansägaren betalar en licenssavgift för radion, tror det är liknande för båt. Endast prat med andra flyg/fartyg och flygledning/sjömyndighet osv. (http://www.pts.se/Bransch/Radio/Radiotillstand/

Om man vill bli radioamatör går man en kurs på hos en radioklubb och får när man godkäns licens att använda amatörradioutrustning på amatörradiofrekvenser. Det är helt fritt att skaffa och inneha utrustningen, men du måste ha licensen, får bara köra frekvenser och effekter tillåtna för amatörradio och endast prata med andra licensierade radioamatörer. Turligt nog finns det en del radioamatörer i sverige och utomlands att prata med. Man kan dessutom nå utomlands med kortvåg eller 10-100 km med en handapparat via olika repeaterstationer utspridda över landet. (www.ssa.se)

Inom PMR och annan licensfri walkietalkie-radio finns det radio som man kallar "Proffsradio" osv. Det betyder bara att apparaten i sig är mer tålig och bättre utförd som apparat. Det är altså inte vissa apparater som är licensfria eller inte. Det är användningsområdet snarare.

Finns säker mer, men lite att börja med.
Senast redigerad av Jonyverse 16 maj 2013, 09:27:21, redigerad totalt 1 gång.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag insåg precis att jag använder uttrycket radio lite slarvigt i mitt inlägg... även en mobiltelefon är ju radio:)

Men jag tror att det går att förstå vad jag menar ändå.
Användarvisningsbild
Jonyverse

Inlägg av Jonyverse »

Fram till nån gång på 90-talet var myndigheterna helt nojjiga på att kontrollera allt vad radiosändare hette.
Man fick enligt lagboken inte ens inneha delar som kunde sättas ihop till en sändare!
Vilket var en knasig lag skapad av skrivbordsbyråkrater som inte insåg att man kan bygga en sändare av de delar som finns i en vanlig transistorradio, och alltså potentiellt gjorde att i stort sett varenda invånare var brottsling...

Jag tror faktiskt att man måste ha någon slags radiolicens för de tidigare mobiltelefonerna (resväskemodellerna) också, tills det började bli en allmän konsumtionsapparat, åtminstone bland sk Yuppies.
Användarvisningsbild
teljemo
Kontakt:

Inlägg av teljemo »

Tack för all den infon.. Blivigt lite klokare och mkt mer nyfiken på det hela.. Funderar på en sak.. Radio amatörer.. Vad pratar man om..:-P
Användarvisningsbild
Jonyverse

Inlägg av Jonyverse »

Man pratar om vilka sjukdomar man har och antenner och apparater. :lol:

Det är väl tänkt att det skall vara samtal av icke yrkesmässig och viktig karaktär.
I gamla reglementen var det viktigt att tala om att samtal som lika gärna kunde utföras per telefon inte skulle förekomma så att televerket riskerade att förlora telefonintäkter på radioburen kommunikation...

Typ snack om radiotekniska experiment ska det väl vara. På kortvåg är det vanligt att bara utväxla att man hört varandra och hur starkt det hörs (skittrist!).

Men inget hindrar nog att två motorcykel eller bilburna amatörer diskuterar vägval, det är ju ett tekniskt experiment att vara ute och testa hur radion funkar i fria luften.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

I gamla reglementen var det viktigt att tala om att samtal som lika gärna kunde utföras per telefon inte skulle förekomma så att televerket riskerade att förlora telefonintäkter på radioburen kommunikation...
Snacka om monopolfasoner..!

Felia-PSTN/ISDN.. eat packet radio .. :badgrin:
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Vill du köra licensfritt med proffsgrejer är det jaktradion på 155Mhz - 5W ERP, Marin VHF handstation har Kanal L1 och L2 är två av jaktkanalerna eller SRBR på 444MHZ 1W.

Riktig snaskig räckvidd får du med LPD på 433MHZ , hela 10mW :mrgreen: ,0,01W...
SM0VDT

Inlägg av SM0VDT »

Jonyverse skrev:Man pratar om vilka sjukdomar man har och antenner och apparater. :lol:

Det var en rätt bra summering! :) Och de övriga amatörerna som inte pratar så mycket är helt enkelt för fina för att prata med sjuklingar och annat löst folk de inte vill bli förknippade med på grund av sin "höga status" som sändaramatör... :|

Ett seriösare svar på frågan är väl att det inte pratas om något annat än tämligen innehållslöst skitsnack. Men det är väl en social grej helt enkelt.
RADIOT

Inlägg av RADIOT »

teljemo skrev:Tack för all den infon.. Blivigt lite klokare och mkt mer nyfiken på det hela.. Funderar på en sak.. Radio amatörer.. Vad pratar man om..:-P
Man utväxlar information, som är alltför oviktig för att överföras på annat media. :shock:
Skriv svar