slider till dslr

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
körken

slider till dslr

Inlägg av körken »

hej!

jag är ute efter att bygga en "slider" när man ska filma åkningar och behöver lite hjälp.
hela grejen är ju att man ska få en jämn, mjuk och långsam åkning (gärna ställbar hastighet och att man kan backa tillbaka också)

kika den bifogade bilden och tipsa gärna om eventuella delar jag behöver köpa.
det hade även varit smidigt om man kunda driva den med samma batteri som kameran då jag har två (11.1V 2300mah)
jag behöver ju även tips på stängerna och "dollyn" om någon vet.

jag tänkte först bifoga lite förslag på kuggremmar och motorer men det känns som jag är ute och cyklar ändå.
kameran väger förresten 1.5-2kg med objektiv.

Tack på förhand! :tumupp:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Re: slider till dslr

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Välkommen till forumet.
Det finns ett par trådar redan som frågar och beskriver slika saker. sök först!
körken

Inlägg av körken »

Hej, tack!

jag har sökt fram lite gamla trådar, fick inga direkta fullträffar tyvärr.
skickat lite pm istället för att bumpa sådär gamla trådar.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Svaret är ju att "det beror lite på" kan du berätta lite mer om budget, hur händig du är, hur stor den ska var osv?
körken

Inlägg av körken »

det bästa hade varit om man kunde få den runt 60cm i längd totalt så den går att hantera,
definitionen hur händig jag är känns mest luddig och irrelevant?

du kanske kanske snarare på kunskap i kodning och tillgång till olika verktyg?
jag är vän med cnc-operatörer, plåtslagare och snickare men det hjälper föga utan rätt material :)

tanken är väl att slippa koda (även fast det hade varit fint med intervallstyrning) men så bra den kan bli på så enkel väg som möjligt.
jag försökte få tag på linjärlager osv. från en vän men det blev ju hiskeligt dyrt enligt honom.

tycker nog ändå man borde klara sig under 1000:-
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Kika på hur X-axeln ser ut på många 3D-skrivare så får du en bra uppfattning om hur man skulle kunna bygga exakt det du vill, skulle väl kanske vara en god idé att förstärka den lite, men i övrigt så.

Rör sig i princip om ett par slipade axlar, LM-linjärlager, en åkvagn, och ett remhjul i varje ände, varav ett är drivet av lämplig motor (stegmotor om du vill kunna köra exakta avstånd, DC-motor om avståndet inte spelar så stor roll) och så en rem där ändarna är fästa i åkvagnen (behöver alltså inte vara en "sluten" rem, utan ändarna kan vara fria) sen lite enkel elektronik till att styra motorn, beroende på motortyp. Kanske ett par ändlägesgivare med. :)
Användarvisningsbild
swapper

Inlägg av swapper »

om du kan tänka dig en lite större så kan man bygga med rollerblades hjul.
Smidigt att göra en "dolly" som går att variera längden smidigt om man vill ha längre.
t.ex.

Annars som de andra skriver, slipade axlar ala 3d skrivare.
Beställde just slipade 8mm axlar ifrån http://www.maskindelen.se/centerless-sl ... 8-mm/152-0
Till dessa finns det kullagrade bussningar, alt att man sätter 4 st vanligt spårkullager på varje stång och gör en dolly på det viset.

Motor skulle jag föreslå en slaktad skruvdragare (modell mindre) som troligen går att driva på ganska låga spänningar.
Finns dom som är 7v osv, sen styra detta med en arduino eller valfri microprocessor via pwm och en H-Brygga.
Går klart att göra styrningen lättare med något analogt för enkel hastighetsbegränsning.
Men med mikroprocessor så kan du sätta ändlägen och annat kul för riktigt långa timelapse sekvenser.
körken

Inlägg av körken »

tack swapper, nu börjar det likna något!

jag har några gamla varianter bakom mig med dollys på olika hjul och plaströr och alla varianter man kan tänka sig,
känns som det är dags att göra en stabil lösning som framförallt har en motor :)

openbuildsparts är ju igentligen precis det jag söker men allt är ju typ slutsålt eller något...
Skriv svar