Skriva ut på metall

JonatanGubbe

Skriva ut på metall

Inlägg av JonatanGubbe »

Hej,

Jag letar efter ett bra och hyfsat enkelt sätt att färga metallådor (främst aluminium) och skriva ut text och grafik för ett professionellt utseende.
Jag vill göra elektronik lådor till t.ex. gitarr effektpedaler och färga dessa i olika färger och även trycka text i olika färger. Det skall inte var något 4-färgs tryck utan en bakgrundsfärg och en färg på texten. Hur löser man detta smidigast?
Det måste se proffsigt ut och det måste vara hållbart, typ som pulverfärg eller eloxering/anodisering. Jag har tänkt använda detta i mindre företag, så det får kosta lite mer än att måla själv med en mall, men helst skall det vara en billig enkel metod.
Jag har möjligheten till "streck-gravyr", men detta känns som en estetisk begränsning och ger inte riktigt det utseende jag vill ha så jag skulle vilja kunna göra något i stil med screentryck fast på metall.

Någon som har några förslag?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Re: Skriva ut på metall

Inlägg av JimmyAndersson »

En idé är att du helt enkelt beställer klistermärken med screentryck.
Electro Harmonix har så på sina pedaler och det ser både enkelt och proffsigt ut.
(Testa att använda Googles Bildsökfunktion på Electro Harmonix så ser du många exempel på det.)

Jag vet inte riktigt hur Boss har gjort på sina pedaler, men det ser nästan ut som screentryck, fast direkt på metallen.

Jag flyttade förresten tråden från Mekatronik.
Användarvisningsbild
HasseA

Inlägg av HasseA »

Screentryck gör man rätt enkelt själv. Om man har utrustning. En snabb googling gav detta:
http://screentec.mamutweb.com/Shop/Prod ... -A3-60TEXS
Ett startpaket som innehåller det mesta. Finns fler alternativ och kurser på deras hemsida.
Lite pyssel innan man fått till originalet på skärmen, men sedan är det bara att trycka. Vi trycker våra produkter, bla. på detta sätt:
Bild

Ska du serieproducera så är väl detta ett bra sätt. Skaffa flera skärmar för olika produkter.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det hela beror ju på hur mycket pengar du vill spendera.
Skall du screentrycka, måste du köpa specialfärger, då de mesta färgerna bara funkar på tyg och papper.
EN annan variant är en etikettskrivare, köpte själv en dylik för någon vecka sedan.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 65#p944317
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

På ett elektronikföretag jag arbetade på för många år sedan tryckte vi egna skalor på visarinstrument. Vi tryckte även logotyper i flerfärg på bl.a. aluminium. Det var sällan frågan om serier större än 10-20 artiklar per tillfälle. Vi använde en ugnshärdande lack som gav ett mycket motståndskraftig tryck med 100% professionellt resultat. Jag rekommenderar metoden starkt.

Ska du använda screentryck så finns det flera olika typer av färg till metall. Enkomponent, tvåkomponent, ugnshärdande m.m. Att du måste du köpa specialfärger är inget argument för att inte screentrycka. Det är inte svårare att köpa färg till metall än färg till tyg och papper. :)

Edit: Etikettskrivare som det länkas till är ju ett utmärkt förslag om utrustningen sitter i skyddad miljö och inte är utsatt för något nämnvärt mekaniskt slitage. Det går dock inte att förbise att screentryck ger ett mer professionellt intryck jämfört med påklistrade bilder.
JonatanGubbe

Inlägg av JonatanGubbe »

Tack för snabba svar!

-JimmyAndersson; Är du säker på att Electro Harmonix använder vanliga klistermärken?
Det känns som att det inte skulle tåla slitage speciellt bra? När jag tittar på bildlänkar här under så blir jag lite tveksam till att det verkligen är klistermärken.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... f_2813.JPG
http://musformation.com/pics/electro_ha ... leases.jpg

Vet du i så fall var man beställer hållbara klistermärken som tål hård behandling? Går det att göra klistermärkes grejen kostnadseffektivt både för prototyp/custom byggen i typ 1-5 exemplar och för lite större serier på kanske 100 - 1000 enheter?

HasseA; Trycket på sågen är precis den typ av tryck jag tänker mig! Är detta helt vanligt screentryck som man använder på T-shirts, fast med andra färger anpassade för metall? Jag har en kompis som har en liten ramhållare/screentryck setup för T-shirtar. Om det går att använda samma grejer kanske jag kan hyra in mig hos honom en dag i veckan och göra tryck där. Tror du att det skulle funka?

TomasL; Hur stora kan man göra etiketterna och hur tåliga blir de? Hur flexibel är programvaran? Skulle man t.ex kunna skriva ut hela backsidan på en iPhone och markera så att etikett maskinen skär ut ett hål där kamera linsen sitter? Skulle det bli slitstarkt nog för att ha telefonen i fickan hela dagarna? Om jag skall använda klistermärken/etiketter så vill jag kunna skriva ut t.ex. en hel rackpanel (500mm x 90mm) och att skrivaren själv skär ut hål för alla rattar och knappar. Funkar det?

Hur gör man bäst grundinfärgningen? D.v.s. hur färgar man bäst in resten av lådan innan man trycker på den? Pulverlack och eloxering verkar kräva stora investeringar. Kan man göra det på något enkelt sätt med mindre investering och få ett proffsigt resultat, eller är det helt enkelt bäst att skicka iväg lådorna för lackning?

Är det någon som har erfarenhet från "flat bedd printers" t.ex. något sånt här: http://www.flatprinting.com/products/pr ... 81393.html
Skulle man kunna använda en sån till att skriva ut direkt på frontpaneler och lock?
Har även sett att det finns apparater som skär ut mallar i vinyl med klister på, kan man använda det som mall och sedan använda sprayfärg?
Hur går man tillväga ute i industrin (eller kanske mer på mindre företag) är det screentryck som gäller?

Jag vill även kunna skriva ut ganska liten text, finns det någon metod som är mer eller mindre lämpad för det?
Nerre

Inlägg av Nerre »

När man tillverkare etiketter fungerar det som jag förstått oftast så att man skriver ut på en bärare och sen laminerar med plast över. Så även om det ser ut som det är skrivet direkt på vit plast så är det inte det utan det är skrivet på en vit film och sen laminerat en tunn transparent film ovanpå.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nja, den etikettskrivare jag köpte är en sublimeringsskrivare, vilket innebär att trycket bränns in i folien, det finns också en laminerad variant.
Standardetiketterna är extremt slitstarka och tåliga mot lösningsmedel, lika bra, eller bättre än ett screentryck.
UV-stabiliteten beror på foliens material, och det finns ett antal olika varianter.

Fördelen med en skrivare som jag ser det:
Man kan enkelt ändra layout.
Man kan enkelt ändra färg på panelen.
Man behöver inte tillverka panelerna i "svåra" och känsliga material, som Borstad Al/RF till exempel.
Dessutom kan man också skriva ut erforderliga maskinetiketter, med tekniska data.
Programvaran fixar löpande serienummer, streckkoder osv.

De enda nackdelarna är:
Större investering.
Dekalerna blir dyrare vid volymer.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

JonatanGubbe:
Jag vet inte hur det är med just de två burkarna i den första bilden,
men när det gäller den andra bilden så är jag 100% säker på att det är klistermärke.
(Jag har flera av deras apparater. :) )

"Jag vill även kunna skriva ut ganska liten text, finns det någon metod som är mer eller mindre lämpad för det?"

Som jämförelse så kan jag skriva ut 0,4mm tunna linjer med vår vanliga 7-8 år gamla bläckstråleskrivare.
Så det borde nog vara möjligt även för tryck med en nyare skrivare.

(Nu lockar solen, men jag skriver lite mer senare.)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

TomasL; Hur stora kan man göra etiketterna och hur tåliga blir de? Hur flexibel är programvaran? Skulle man t.ex kunna skriva ut hela backsidan på en iPhone och markera så att etikett maskinen skär ut ett hål där kamera linsen sitter? Skulle det bli slitstarkt nog för att ha telefonen i fickan hela dagarna? Om jag skall använda klistermärken/etiketter så vill jag kunna skriva ut t.ex. en hel rackpanel (500mm x 90mm) och att skrivaren själv skär ut hål för alla rattar och knappar. Funkar det?
Etiketterna är UL-godkända, så de är mycket slitstarka.
Etikettbredden är 100 mm, har jag för mig, rullarna är 10m så det är den största du kan skriva ut.
Programvaran kan även dela upp en etikett så du kan få bredare än dess 100 mm.
Den skär ut i valfri form, så visst du kan utan problem göra det du beskriver.

Har du vägarna förbi Borås, så får du se hur det funkar.
Skall själv göra några paneler i en nära framtid, kan skicka ett ex till dig.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Screentryck eller digitaltryckta dekaler med ett skyddslaminat eller skyddslack över är rätt vanligt för mindre serier.
Användarvisningsbild
HasseA

Inlägg av HasseA »

JonatanGubbe skrev:Tack för snabba svar!

HasseA; Trycket på sågen är precis den typ av tryck jag tänker mig! Är detta helt vanligt screentryck som man använder på T-shirts, fast med andra färger anpassade för metall? Jag har en kompis som har en liten ramhållare/screentryck setup för T-shirtar. Om det går att använda samma grejer kanske jag kan hyra in mig hos honom en dag i veckan och göra tryck där. Tror du att det skulle funka?
Ja, det tror jag alldeles säkert. Var man köper färg för metall vet jag inte. Våra färger trycks på plastade sågar och härdas med värmepistoler. Den på bilden har en speciell yta, men det är plast på de andra sågarna också. Det går lika bra att trycka direkt på metall med dessa färger. Jag kan ju alltid "låna" en liten klick färg o skicka till dej om du vill. Vi har svart, vit, orange, olika blåa nyanser, grön, gul hm... ja en del olika färger, helt enkelt.
Pedalen kan först målas i valfri lackfärg, sedan trycks den, och med ett lager skyddslack ovanpå det, så blir det proffsigt och snyggt.
Användarvisningsbild
Jonyverse

Inlägg av Jonyverse »

JonatanGubbe skrev:Tack för snabba svar!

När jag tittar på bildlänkar här under så blir jag lite tveksam till att det verkligen är klistermärken.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... f_2813.JPG
http://musformation.com/pics/electro_ha ... leases.jpg

...

Jag vill även kunna skriva ut ganska liten text, finns det någon metod som är mer eller mindre lämpad för det?
Boxarna i länkarna ser screentryckta ut.
Det är ganska vanlig metod att få text på apparatfronter eftersom man kan trycka på nästan allt som är någorlunda slätt.

Skillnaden mellan en tröjtryck-screenram och en för affisch och apparatpaneltryck är att man har en tätare screen om man ska ha finare detaljer, för tröjtryck är det mer önskvärt att kunna pressa in lite mer färg i tyget.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jo, i textil-branchen trycker vi dock med upp till 100-120 trådar per cm, även om vi i ärlighetens namn oftast med 40-60 och med en del specialfärger ner till 24.

Ska du trycka på en yta som inte suger alls som metall så skulle jag nog satsa på en duk runt 120-140 trådar per cm och en bra gummirakel.

T-Shirt-tryckmaskiner kan oftast inte justeras till så höga höjder mellan duk och pallett (oftast bara ett fåtal cm) så du får inte ha för höga lådor om du ska kunna använda din kompis utrustning utan en del specialmodifiering.
superx

Inlägg av superx »

Ska du göra 100-1000 enheter skulle jag aldrig göra det själv. Att låta någon annan pulverlacka är inte dyrt, och screen-tryck är också rätt billigt. Tror inte det är värt det att göra det själv om man inte har väldigt speciella krav.
Skriv svar