Bra chips som är lämpliga till nybörjare

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Bra chips som är lämpliga till nybörjare

Inlägg av Al_Bundy »

Hejsan!

Jag skulle fråga er om ni rekommenderar några chips är lämpliga för nybörjare.
Hur är t.ex 555 chipset och hur är ULN2003 som exempel?
Eller är det samma "svårighetsgrad" på alla chips?

Måste man förstå exakt hur ett chips fungerar eller är det bara att programmera?
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Bra chips som är lämpliga till nybörjare

Inlägg av Icecap »

En 555 och en ULN2003 har inget med programmering att göra! En 555 är en timer-krets och en ULN2003 är en drivkrets.

Vill du programmera är det väldigt bra att välja en mikroprocessor.
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

Mycket bra chips som är lämpliga till nybörjare:

Bild

:wink:
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Icecap skrev:En 555 och en ULN2003 har inget med programmering att göra! En 555 är en timer-krets och en ULN2003 är en drivkrets.

Vill du programmera är det väldigt bra att välja en mikroprocessor.
Så dessa IC går inte att programmera?
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Nä, det är inte microcontrollers. Det är kretsar som består av ett antal komponenter i en kapsel med x antal ben, skapade för ett specifikt syfte.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Så vad finns det för lämpliga chips som är för nybörjare?
Eller är det samma "svårighetsgrad" på alla dem?

Om jag tar t.ex http://dx.com/p/atmel-atmega8-16pu-avr- ... ack-136056

Atmel ATMEGA8-16PU AVR 8-bit Microcontroller Chips (3-Piece Pack)

Visst kan jag programmera så denna mikrochip tar över uppgifterna från arduinon?
Vi tar t.ex om jag kopplar in en motor och en knapp i arduinon. Trycker jag på knappen så ska motorn snurra ett varv motsols och sedan två varm medsols i ca 3 sekunder och sen ska den åka fram och tillbaka. Då kan jag göra så det är mikrochippet som tar över?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

En Ardunånting ÄR en AVR µC med ett litet kretskort och USB-sladd. USB-anslutningen gör att den kan programmera sig själv så att säga. Köper du dessa lösa kretsar (vilket jag tycker är avsevärd mer vettigt) kommer du att behöva en programmeringsenhet, t.ex. en AVRISP mk. 2 eller liknande, detta för att "bränna in" programmet i kretsen.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Sånt gör det att göra via arduino har jag hört. Arduino ISP eller vad det heter.
Vad menar du med "bränna in"? Det låter som permanent?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Alltså, kan du förklara vad du är ute efter?

Ett "chips" (d.v.s. en IC-krets) kan vara precis vad som helst, det är bara ett "kretskort i mikroformat" ungefär.

Det finns kretsar som innehåller en förstärkare, det finns kretsar som innehåller en mikroprocessor, det finns operationsförstärkare, timerkretsar, logikkretsar.

Vilken krets man använder beror helt på vad man vill göra. Det finns inga kretsar som är direkt "lämpliga för nybörjare" eftersom det beror på vad man vill göra.

Vill man göra nån programmerad lösning så är det troligen en mikrocontroller som är lämpligast att börja med, vill man bygga nån ljudkrets så är det antagligen nån operationsförstärkare som är mest användbar osv.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Vi säger att jag vill göra så här.

Om jag vill bygga ett enkelt projekt t.ex en motor som går igång vid en viss temperatur.
Då börjar jag och lägga upp alla komponenter på breadboarden och sen så börjar jag programmera.

Efter jag ser att det fungerar så vill jag skapa ett programmerat chip som styr allt detta istället för att jag ska
använda varje arduino till varje projekt.

Vi kan ta exempel att jag använder en termometer och en steppermotor. När det är 20 grader C så ska motorn snurra 1 rmp. Om det är 21 grader C så ska motorn snurra 5 rmp osv. Allt detta ska ersättas med ett chip.

Jag har heller ingen aning om jag måste ha en motor driver eller en motor shield till detta?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Börja med att läsa grundläggande elektronik.
Så fort du ser en komponent så läs dess datablad.
Där står i regel allt om komponenten vad den används till och hur man kopplar upp den. Är den programmerbar står där också en del om programeringen. Fast att lära dig programmera blir en del andra böcker eller utflykter på internet.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Att skapa funktionen du beskriver är inget större problem. Man ska kunde:
* Känna av temperaturen. Detta kan göras på många sätt, vilken som är bäst beror på noggrannhet, upplösning, område osv.
* Att styra en stegmotor är inget svårt heller, även det beror på vilka storlekar vi talar om.
* Att knyta ihop dessa två delar är inget större problem heller, det rör sig uteslutande om programmering.

Men sedan kommer stötestenen:
"Allt detta ska ersättas med ett chip."

Med tanke på dina tidigare inlägg ser jag ett potentiellt problem här! Och om du inte är synnerligt rik är svaret enkelt: Det går inte!
Att bygga grejen är inget större problem MEN det "måste" finnas en temperatursensor, en mikroprocessor och ett drivsteg till motorn, samtidig brukar det bli blandat in spänningsregulator, avkoppling osv. Slutresultatet är alltså en färdig enhet i form av ett kretskort.

Detta är ganska vanligt och inte speciellt dyrt. Men slutresultatet är alltså ett antal kretsar och andra komponenter på ett kretskort.

Av dina inlägg påminner du mig lite om "Hammy på kaffe" i "På andra sidan häcken" och jag är ganska säker på att du skulle stanna upp lite och t.ex. skaffa vad som behövs för att programmera och testa programmen i verkligheten innan du racer vidare.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Alltså, att hitta en krets som klarar av exakt det du vill till hela projektet, det kan du räkna bort rätt fort.

"Då börjar jag och lägga upp alla komponenter på breadboarden och sen så börjar jag programmera."
Ptja, det är ett sätt. Är det ett större projekt brukar jag dela upp det i småbitar och testa en sak i taget, alltså att bygga upp en liten del av kretsen på breadboard, programmera, och sen fortsätta så tills jag testat allt jag vill.
Sen är det ju långt ifrån allt som måste byggas på breadboard och testas först, det man gjort sjuttioelva gånger tidigare är ju rätt onödigt att sitta och sätta ihop på breadbord än en gång.

"Efter jag ser att det fungerar så vill jag skapa ett programmerat chip som styr allt detta istället för att jag ska använda varje arduino till varje projekt. "
Det är då du går ifrån Arduinon, och så kan du till exempel välja en AVR som är Arduino-kompatibel. Då kan du koppla ihop den, och så kan du återanvända all din gamla kod och bara bränna in i processorn.
Glöm inte bort att Arduino inte är någon sorts magisk apparat, utan det är bara ett kretskort där det sitter en AVR och lite kringkomponenter, går utmärkt att göra exakt samma sak själv.

"Jag har heller ingen aning om jag måste ha en motor driver eller en motor shield till detta?"
Någon typ utav motordrivare kan tänkas att du behöver, ja. Men att det måste vara en "motor shield", absolut inte!
Beroende på vad för sorts stegmotor det handlar om så finns mängder med olika stegmotordrivar-kretsar, där du tex. matar in step/dir eller någon annan sorts signal. Det är någon sådan som sitter på alla olika "motor shield", men åter igen, de är inte magiska, du kan givetvis göra samma uppkoppling själv på ett eget kretskort.

Så, vad för "chips" du kan tänkas behöva till ditt projekt om du vill göra det på riktigt så att säga, är väl en lämplig AVR (Det går självklart att använda massor med andra sorters processorer om man vill, bara att du då inte kan använda din Arduino-kod utan mycket måste skrivas om), en stegmotordrivare, en temperaturgivare och så lite kringkomponenter i form av motstånd, kondingar, kanske en spänningsregulator mm.
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

Tja, det går att få all funktion på ett "chip" men det kostar en del, ST säljer deras 65nm process för 7000€ per mm^2 för 25 kopior, till det kommer bonding osv.
Sedan krävs tex cadence som går på en miljon eller 2. Ränka med ett antal iterationer och några års utvecklingstid. Så det går nog på 5år och med en budget på 3miljoner ungefär.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Mindmapper skrev:Börja med att läsa grundläggande elektronik.
Så fort du ser en komponent så läs dess datablad.
Där står i regel allt om komponenten vad den används till och hur man kopplar upp den. Är den programmerbar står där också en del om programeringen. Fast att lära dig programmera blir en del andra böcker eller utflykter på internet.
Jag har läst en grundkurs inom elektronik.
Skriv svar