Stegmotor med tre sladdar?
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Stegmotor med tre sladdar?
Undrar lite kort hur en stegmotor med bara tre sladdar (Röd, Svart och Grön) ska kopplas?
Är den svarta gemensam med båda spolarna eller?
(Motorn kommer förresten från en hårddisk från år 1989)
Bäst att tillägga att det minsta antalet sladdar som finns i stegmotorguiden (FAQ) har fyra anslutningar...
Är den svarta gemensam med båda spolarna eller?
(Motorn kommer förresten från en hårddisk från år 1989)
Bäst att tillägga att det minsta antalet sladdar som finns i stegmotorguiden (FAQ) har fyra anslutningar...
Jag skulle gissa på att det är en gemensam + de 2 spolerna. Du kommer alltså att behöva 2 st. halvbryggor samt positiv och negativ matning.
Detta låter dock ytterst osannolikt, ingen tillverkar hårddiskar med så dyr teknik, elektroniken skulle bli för dyr.
Så min gissning är att det i själva verket är en mångpolig 3-fas motor och drivningen utgörs av 3 halv-bryggor och den konfiguration låter avsevärd mer rätt ur ekonomi- och teknik-sysnpunkt.
Detta låter dock ytterst osannolikt, ingen tillverkar hårddiskar med så dyr teknik, elektroniken skulle bli för dyr.
Så min gissning är att det i själva verket är en mångpolig 3-fas motor och drivningen utgörs av 3 halv-bryggor och den konfiguration låter avsevärd mer rätt ur ekonomi- och teknik-sysnpunkt.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
folk använder dessa motorer till små radiostyrda flygplan då de har rätt hög effekt, verkningsgrad och är lätta, dock är de lite knepiga att driva eftersom du inte får mätta spolarna för då bränner du sönder lindningarna - du måste bygga ett drivsteg som pulsar eller pwm-arn drivspänningen och dessutom i rätt takt - antigen får du taken med en sensor eller en sense-krets som känner när strömderivatan stiger (=mättning) och får belastning/varvtal genom denna indirekta mätning.
- JimmyAndersson
- Kontakt: