Eagle komponentbibliotek, struktur?
Eagle komponentbibliotek, struktur?
Har lyft Eagle efter att ha legat oanvänd några år.
Så jag börjar med att bygga upp ett eget bibliotek så jag hittar komponenterna och får lite ordning och reda.
Men jag förstår mig inte helt på hur dom har tänkt sig sin struktur.
Som det ser ut nu så blir det ett enda bibliotek med alla komponenter, då de inte verkar ha stöd att alla bibliotek har åtkomst till footprints (Package) i andra bibliotek, jag vill gärna ha dom samlade så det inte blir dubbeleter. Samma sak med Symbols.
Men då blir nackdelen att jag inte kan sortera mina Devices efter vad de är för typ, som motstånd, transistorer, op, processor, led, etc.. Skulle vara att jag lägger till detta som prefix, så en PIC12F675 får heta: Processor_PIC12F675, ett 10k 0805 får hete Resistor_10K_0805, vad tror ni, finns det ett snyggare sätt att bygga sin bibliotek på?
Så jag börjar med att bygga upp ett eget bibliotek så jag hittar komponenterna och får lite ordning och reda.
Men jag förstår mig inte helt på hur dom har tänkt sig sin struktur.
Som det ser ut nu så blir det ett enda bibliotek med alla komponenter, då de inte verkar ha stöd att alla bibliotek har åtkomst till footprints (Package) i andra bibliotek, jag vill gärna ha dom samlade så det inte blir dubbeleter. Samma sak med Symbols.
Men då blir nackdelen att jag inte kan sortera mina Devices efter vad de är för typ, som motstånd, transistorer, op, processor, led, etc.. Skulle vara att jag lägger till detta som prefix, så en PIC12F675 får heta: Processor_PIC12F675, ett 10k 0805 får hete Resistor_10K_0805, vad tror ni, finns det ett snyggare sätt att bygga sin bibliotek på?
Re: Eagle komponent bibliotek, struktur?
Dela upp dom i olika bibliotek, kopiera footprints är inte speciellt svårt.
Jag kör mina lib i versionshanteringsverktyget git också.
Jag kör mina lib i versionshanteringsverktyget git också.
Re: Eagle komponentbibliotek, struktur?
Fast det blir ju besvärligt att kopiera samma footprint till varje bibliotek, och underhålla dom..
Det är ju lite därför du blir tvungen till att ha ett externt revisionshanteringsprogram?
Vilka är fördelarna som du ser det med att dela upp det i olika bibliotek?
Det är ju lite därför du blir tvungen till att ha ett externt revisionshanteringsprogram?
Vilka är fördelarna som du ser det med att dela upp det i olika bibliotek?
Versionshanteringen är för kunna se skillnader om något blir strul.
Jag byter också burk ofta där jag utvecklar och då vet jag att jag har senaste lib:et tillgängligt.
Externa lib:s jag laddar ner blandar jag inte in i mitt lib.
Underhålla footprints?, gör rätt från början
Man kan ju dela upp det lite i alla fall, aktiva, passiva osv. De delar ju inte footprint så ofta.
Jag byter också burk ofta där jag utvecklar och då vet jag att jag har senaste lib:et tillgängligt.
Externa lib:s jag laddar ner blandar jag inte in i mitt lib.
Underhålla footprints?, gör rätt från början

Man kan ju dela upp det lite i alla fall, aktiva, passiva osv. De delar ju inte footprint så ofta.
Ahaa... Det fungerar säkert bra för dig, men jag är totalt hopplöst envis av mig och tycker bestämt att man inte ska ha dubbeleter
. För eller senare ändrar man något..
Jag har lagt upp mitt egna bibliotek jag håller på att bygga på min NAS, så det finns bara mot en jag arbetar.
Tack för tipsen, men jag tror jag bygger ett bibliotek och använder prefix för att sortera på.
Förresten, jag såg i en annan tråd att du kör Altium på Jobbet, har alltid varit lite sugen på det. Själv använder Jag Pads på jobbet, som fungerar och är stabilt men känns daterat till 80'talet. Är Altium en dröm som alla säger, eller finns det som med allt något att klaga på?

Jag har lagt upp mitt egna bibliotek jag håller på att bygga på min NAS, så det finns bara mot en jag arbetar.
Tack för tipsen, men jag tror jag bygger ett bibliotek och använder prefix för att sortera på.
Förresten, jag såg i en annan tråd att du kör Altium på Jobbet, har alltid varit lite sugen på det. Själv använder Jag Pads på jobbet, som fungerar och är stabilt men känns daterat till 80'talet. Är Altium en dröm som alla säger, eller finns det som med allt något att klaga på?
Altium är mycket bättre än pads. Dock så finns det alltid lustigheter där med, men de släpper regelbundet nya uppdateringar. De flesta lustigheter har med stabilitet att göra. Den har aldrig sabbat sch/pcb filerna i alla fall som pads kunde göra. 3D funktionen med krockhantering är ovärderlig. De har mycket libbar från div tillverkare, stort plus.
Okidoki,
På tal om Eagle igen, vet du hur man kan välja ett enskilt lager utan att behöva släcka ner alla andra lager?
Vill Modifiera Silkscreen, men alla andra grejor är ivägen när man klickar..
På tal om Eagle igen, vet du hur man kan välja ett enskilt lager utan att behöva släcka ner alla andra lager?
Vill Modifiera Silkscreen, men alla andra grejor är ivägen när man klickar..
Har ingen direkt ide om hur man gör, brukar släcka ner alla lager utom det jag jobbar på.
Hade varit bra att kunnat spara "presets" av vilka lager man vill tända.
Hade varit bra att kunnat spara "presets" av vilka lager man vill tända.
Det kan du. I Eagle kallas det för alias, kolla manualen eller hjälp-filen.
H.O: Tack, För ni som undrar hur man gör så behöver man bara högerklicka på "Display"-knappen för att kunna spara olika inställningar för visningslägen av Layer.
Någon som vet hur jag ger symboler till nät i Eagle? Exempelvis GND, 0V, +5V etc..
Hittade det, fanns ett bibliotek med symboler för GND, 5V etc.., usch gillar inte sådant, vill helst sätta en label på ett nät och snabbt namnge det och välja en passande symbol för labels..
Hittade det, fanns ett bibliotek med symboler för GND, 5V etc.., usch gillar inte sådant, vill helst sätta en label på ett nät och snabbt namnge det och välja en passande symbol för labels..
Hur gör ni för att skapa en bom från Eagle, finns ett script som heter bom och kopplar ihop partnamnet med en etern databas man måste lägga upp för exempelvis manufacturer, part# etc.
Går det inte generera bom utifrån de attribut man har på sina komponenter?
Går det inte generera bom utifrån de attribut man har på sina komponenter?
Jag har dragit hem något bom-script tror jag, minns tyvärr inte vilket.
Finns en hel del på http://www.cadsoftusa.com/downloads/ulps?language=en.
Annars så sätt Partnr som value på ic kretsar.
Finns en hel del på http://www.cadsoftusa.com/downloads/ulps?language=en.
Annars så sätt Partnr som value på ic kretsar.
Jag kom på en sak som gör det jobbigt att skriva in attribut, och det är att det inte verkar gå att ställa in vilka attribrut som är standard, så man måste fylla i dom varje gång man gör en ny komponent..
Jag använder scriptet BOM som fanns med tills vidare.. Jag har kikat på deras nyare BOM script men dom fungerar inte med min gamla 5.6.0 version av Eagle. Kör du version 6?
Jag använder scriptet BOM som fanns med tills vidare.. Jag har kikat på deras nyare BOM script men dom fungerar inte med min gamla 5.6.0 version av Eagle. Kör du version 6?
Jo, jag kör med 6:an gillar att alla filer är i xml format.