Retrofita en Emco Compact 6P-CNC vad behövs?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
smprobban

Retrofita en Emco Compact 6P-CNC vad behövs?

Inlägg av smprobban »

Hej!

Vad behöver jag för att retrofita en likadan maskin med Linux cnc?
All hjälp gör mig glad :)
Bild
är inte min maskin på bilden men så ser den ut :P
Senast redigerad av smprobban 30 april 2013, 08:13:42, redigerad totalt 1 gång.
daer

Re: Retrofita en Emco Compact 6P-CNC vad behövs?

Inlägg av daer »

Detta är en väldigt svår fråga att svara på. Svaren du kommer att få beror mycket på vad vill du behålla av det gamla?

Håller själv på med en Turn-120 konvertering. Har för mig att Compact-6P hör till samma serie.

Eftersom min var fullt fungerande med det gamla systemet så bestämde jag mig för att, åtminstone till en början, behålla så mycket som möjligt. Efter en hel del studerande av kopplingscheman och mätningar på befintliga kort så bestämde jag mig för att byta ut axis och machine controller korten. Behålla spindel och stegmotor korten och inte göra några ingrepp alls i maskinen.
I dagsläget har fungerande rörelser i stegmotorer, styr dessa direkt från parallell porten från datorn. Spindel och verktygskarusell fungerar också. Dessa styrs från en AVR som kommunicerar med LinuxCNC m.h.a. modbus. Denna AVR har också en chargepump implementerad för att detektera om datorn hänger sig och stänger då av spindeln.
AVR kortet sitter på samma plats som axis-controllern satt, och använder sig av samma bakplanskontakt. Så inga modifieringar alls i befintliga kort/kablar etc.

Det stora problemet med konverteringar av dessa maskiner är:
1. Stegmotorerna är 5-fas d.v.s. finns ont om drivare till dessa. Vanliga gecko fungerar inte.
2. Spindelmotorn är en likströmsmotor d.v.s. ont om billiga styrningar här också.

Många som konverterar dessa maskiner byter ut stegmotorerna och spindel motorn. De befintliga stegmotorkorten är kända för att släppa ut sin rök och sluta fungera. Även spindel drivningen är vanlig att den slutar fungera. Brist på dokumentation om den gör den svår reparerad.

En bra källa till information om dessa maskiner är emco_turn_120 Yahoo gruppen, http://finance.groups.yahoo.com/group/emco_turn_120/
H.O

Inlägg av H.O »

Om det är just den maskinen på bilden så är den ju redan konverterad (till Mach3). Så ett byte till LinuxCNC borde vara tämligen straight forward men utan att veta exakt vad det är för komponenter som sitter där nu så är det svårt att ge bättre svar. (Dessutom är jag inte så insatt i LinuxCNC).
daer

Inlägg av daer »

är inte min maskin på bilden
Sätt gärna in en bild på din egen maskin.
Känns lite som så att varför skall jag lägga ned tid på detta om TS inte ens orkar att ta en bild på sin egen maskin.....
H.O

Inlägg av H.O »

Aargh, den raden missade jag men jag håller med, varför skriva retrofita denna maskin när det inte är den maskinen och ej heller en lika dan, eller ÄR den lika dan, dvs redan ombyggd från original?
Användarvisningsbild
smprobban

Inlägg av smprobban »

Den är exakt samma modell men inte retrofitad. Har ej fått hem maskinen ännu men den bör komma därför undrar jag vad som behövdes så chefen kunde få en prisbild av vad det skulle kunna kosta . Och förlåt för bilden men eftersom jag ville att ni skulle se den och kanske skulle känna igen den.
Om vi säger att vi byter ut allt det gamla vad behöver man och länka gärna eftersom jag är n00b på maskiner.
Senast redigerad av smprobban 30 april 2013, 08:16:08, redigerad totalt 1 gång.
daer

Inlägg av daer »

Börja med att läsa igenom här: http://emcocncretrofits.wikia.com/wiki/ ... ofits_Wiki
Då bör du få en bild om vad som behövs göras.
Användarvisningsbild
smprobban

Inlägg av smprobban »

Tackar daer ska genast kolla tackar för länken :) och det snabba svaret.
Användarvisningsbild
smprobban

Inlägg av smprobban »

daer: vet du vart man kan köpa nya spindelmotorer stegmotorer och vilka pris dom ligger på? Det är lite i det stadiet jag är nu att få reda på hur dyrt det kan bli som max. Eftersom det är min chef som ska betala kalaset :P Han som vill veta hur mycket det kan komma upp till i pris om vi måste byta ut allt.
Användarvisningsbild
smprobban

Inlägg av smprobban »

Är detta något att ha? Jag kan absolut ingenting om vad man behöver

http://www.blocket.se/jonkoping/Servomo ... ?ca=14&w=3
arla

Inlägg av arla »

Enklaste och förmodligen billigast i längden är att dumpa hela Emcostyrningen. Den är notoriskt dyr att reparera och om du sparar nån del av den så kommer den garanterat att gå sönder förr eller senare och då sitter ni i sjön igen. Kostnaden för att ersätta hela rasket med Mach3 kommer att landa på ca 20000:-

Om du absolut vill köra LinuxCNC så blir det lite svårare med vertygsväxlaren, det finns en färdig lösning till detta för Mach3 men inte än till LinuxCNC.
Användarvisningsbild
smprobban

Inlägg av smprobban »

Okej kan du ge mig någon länk? Lite mer precist vad som måste bytas och mot vad? Du slänger ur dig 20000 men då vet jag fortfarande inte vad som behövs :P
arla

Inlägg av arla »

Ok, en liten lista på vad du behöver:

Spindelmotor ca 4kw
VFD för att styra spindeln
2st stegmotorer Nema 34 med drivare
Verktygsväxlarkort
BOB-kort
3st nätagg
en smoothstepper (om du skall köra Mach3)
En komplett dator...
en massa kabel
ett skåp att montera allt i
En Mach3 licens

Sen för att få alla dessa grejer att funka ihop måste du naturligtvis vara någorlunda händig att skruva både mekaniskt och elektriskt...
Användarvisningsbild
smprobban

Inlägg av smprobban »

Ska köra Linuxcnc men ser fortfarande inga priser eller länkar :P

Det saker du har skrivit säger mig inte mycket vart köper man dom ?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Du får väl söka lite på nätet så hittar du säkerligen vad du söker, det är väl inte 'vi' som ska göra detta åt dig!
Skriv svar