Detta är en väldigt svår fråga att svara på. Svaren du kommer att få beror mycket på vad vill du behålla av det gamla?
Håller själv på med en Turn-120 konvertering. Har för mig att Compact-6P hör till samma serie.
Eftersom min var fullt fungerande med det gamla systemet så bestämde jag mig för att, åtminstone till en början, behålla så mycket som möjligt. Efter en hel del studerande av kopplingscheman och mätningar på befintliga kort så bestämde jag mig för att byta ut axis och machine controller korten. Behålla spindel och stegmotor korten och inte göra några ingrepp alls i maskinen.
I dagsläget har fungerande rörelser i stegmotorer, styr dessa direkt från parallell porten från datorn. Spindel och verktygskarusell fungerar också. Dessa styrs från en AVR som kommunicerar med LinuxCNC m.h.a. modbus. Denna AVR har också en chargepump implementerad för att detektera om datorn hänger sig och stänger då av spindeln.
AVR kortet sitter på samma plats som axis-controllern satt, och använder sig av samma bakplanskontakt. Så inga modifieringar alls i befintliga kort/kablar etc.
Det stora problemet med konverteringar av dessa maskiner är:
1. Stegmotorerna är 5-fas d.v.s. finns ont om drivare till dessa. Vanliga gecko fungerar inte.
2. Spindelmotorn är en likströmsmotor d.v.s. ont om billiga styrningar här också.
Många som konverterar dessa maskiner byter ut stegmotorerna och spindel motorn. De befintliga stegmotorkorten är kända för att släppa ut sin rök och sluta fungera. Även spindel drivningen är vanlig att den slutar fungera. Brist på dokumentation om den gör den svår reparerad.
En bra källa till information om dessa maskiner är emco_turn_120 Yahoo gruppen,
http://finance.groups.yahoo.com/group/emco_turn_120/