Frågor om parallellkoppling och strömregulatorer..

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
madata

Frågor om parallellkoppling och strömregulatorer..

Inlägg av madata »

Hej. Jag har 2 st 12 Volts 4.5 Amh batterier parallellkopplade. Spänningen blir ca 13V. Jag undrar om strömmen förblir 4.5 - 5 amh eller ifall den dubbleras?

Mitt problem är att jag driver 2 st motorer på 24V st. Så jag kör alltså redan på halvspänning, men det går fortfarande för snabbt för mitt projekt. Jag har köpt 5 st LM2596 regulatorer till ett annat bygge och undrar om jag kan använda dessa till detta också tror ni?
Försöka sänka spänningen till 5-6 V eller något bara jag får de att gå långsammare.

Regulatorn: http://www.ebay.com/itm/5pcs-LM2596-DC- ... 19db795004

Kanske en jätte enkel fråga men jag vet som sagt inte och är tacksam för hjälp med detta :)

Michael

Så här ser batterierna ut.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Frågor om parallellkoppling och strömregulatorer..

Inlägg av danei »

Batteriets märkning är hur länge det kan leverera ström, inte hur mycket ström det kan ge din motor. Den kommer att få lika mycket oavsett om du har ett batteri eller två parallella batterier. Enheten är Ah, Ampere timmar. "amh" är ingen vedertagen enhet.
madata

Inlägg av madata »

My bad! Men om ni kollar på batteriet.. Vilket är det som gäller? Det längst ner? Kan jag sänka spänningen med en LM2596 eller om inte vad är det absolut enklaste sättet? Det är till min 15 kg tunga robot som är livsfarlig just nu när det gäller motorhastighet..
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det som står på de 4 nedre raderna handlar om laddningen, det har inget med dina motorer eller regulatorer att göra.
GalFisk

Inlägg av GalFisk »

Så länge du matar motorerna med samma spänning, kommer samma ström att gå - oavsett hur många batterier du har i paralell. Detta eftersom motorernas motstånd är oförändrade. enda skillnaden blir att du kan köra längre innan batterierna tar slut.
Om du ska reglera ner spänningen, kommer regulatorn heller inte att påverkas av de extra batterierna i paralell. Så länge motorerna inte drar med ström än LM2596 kan ge, ska det inte vara någon fara. Jag kan inte svara på hur switchande regulatorer klarar induktiv belastning, men det vet någon annan säkert.
Skriv svar