Elektropermanenta magneter

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
mordor

Elektropermanenta magneter

Inlägg av mordor »

Hej,

Jag har länge funderat på att bygga en elektro permanent magnet och har sökt hej vilt på nätet utan att hitta väldigt mycket faktiskt. Är det någon som kan tipsa om var jag kan hitta bra info eller om ni har kunskap i ämnet?
Användarvisningsbild
calmar
Kontakt:

Re: Elektro permanenta magneter

Inlägg av calmar »

En snabb googling gav Electropermanent Magnets: Programmable Magnets with Zero Static Power Consumption Enable Smallest Modular Robots Yet.
Det finns en beskrivning av hur de är uppbyggda om man scrollar ner lite på sidan. Smart grej!
mordor

Inlägg av mordor »

Hej Calmar,

Yepp, denna har jag också hittat, och den ger ganska mycket teoretisk info, vilket är bra. Men den fokuserar för mycket på minirobotar och tillämpningen där. Jag vill bygga något mer rejält, med lyftkraft på åtminstone 100kg.
Användarvisningsbild
calmar
Kontakt:

Inlägg av calmar »

Det finns en hel del referenser som kan vara intressanta i den länkade avhandlingen på sidan, bland annat till patent på lyftmagneter.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Klart intressant!
mordor

Inlägg av mordor »

Hojta gärna till om ni hittar något intressant för ett bygge.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Detta för ju tankarna till en motor som har en verkningsgrad > 1. Många har ju försökt bygga motorer drivna med permanentmagneter. Det stupar ju på att man inte lyckas slå av och på magneterna i rätt ögonblick för att få motorn att snurra.

Jag tänker så här. Det kostar ett visst mått av energi för att slå av/på en sådan här magnet. Jag kan inte se någonstans att energiåtgången för att för att slå av/på magneterna står i relation till hur länga magneten behåller sin magnetism.

Om det nu är så att ett visst bestämt mått av energi slår på magneten och den sedan fortsätter vara påslagen under obegränsad tid (relativt) så måste det finnas en punkt där samverkande sådana magneter ger tillbaka mer rörelseenergi än vad de tillförs för att slå av/på magneterna, eller är jag ute på cykelsemester :humm: ?

Edit. Kanske man skulle flyttat detta till en egen tråd i fall det blir fler inlägg om just perpetuum mobile.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

SeniorLemuren: Jag tror att det omöjligt, enligt våra accepterade naturlagar borde det i alla fall vara det. Sen att jag inte förstår det fysikaliska bakom varför det vore omöjligt är en annan femma :D Men diskussionen är så pass intressant att jag flyttar ut inlägget och svar på det till en egen tråd om det kommer fler svar :)
blueint
Kontakt:

Re: Elektropermanenta magneter

Inlägg av blueint »

Det är två magneter parallellt, där den ena kan bli magnetiserad av ett elektriskt fält. Dessa två magneter är sedan förbundna via magnetiskt material ovan och under.

När magneterna har samma riktning (N-S) så verkar de som en "riktig" magnet. När elektromagneten ändras så att de får motsatt riktning (S-N) i förhållande till varann så tar de ut varann. (om jag förstått det korrekt..)

enwp: Electro-permanent magnet
mordor

Inlägg av mordor »

Jepp, det stämmer. I avhandlingen, se tidigare inlägg, finns formler angivna för alla parametrar och variabler som kraft, ström, avstånd mm. Min fråga är om man måste börja från scratch med alla komponenter och magnet typer, eller om det finns någon som har byggt sånt tidigare som man kan ta vid?

P.s, jag vet fortfarande hur man svarar en annan använder utan bara tråden....
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Semantik kanske, men jag uppfattar det inte riktigt som att de tar ut varandra, utan snarare att magnetfältet tar "genvägen" genom den reversibla magneten när den är magnetiserad åt "andra hållet". Det påminner lite lätt om hur en Halbach-array (ensidig magnet) fungerar.
Användarvisningsbild
swapper

Inlägg av swapper »

Känns inte som att det skalar så bra i 100kg klassen direkt.
Krävs nog en del energi för att "switcha" en stor sådan magnet.

Electropermanent magnets use higher instantaneous power but lower overall energy than electromagnets, with break-even times in the milliseconds at centimeter scale and in the microseconds at millimeter scale according to our analysis. Electropermanent magnets are less sensitive than electromagnets to lower winding fill fractions and lower conductivity wire, making them more amenable to microfabricated coils.
Skriv svar