Har ett litet projekt.
Jag har en färgspruta som laddar en statisk laddning. När jag mäter med multimeter får jag ca40volt bäde AC o DC. Men det blir gnistor om jag håller kabeln en bit ifrån (1cm) så det bör var några kilovolt. Nu har jag ett inre motstånd i instrumentet så det kanske bli tokigt.
Saken är den att jag vill omvandla laddningen till en skala på 0-10volt för att kunna sätta den i ett plc för larm vid dålig laddning.
Någon som kommer på något smart o enkelt sätt.
Har testat med motstånd o även spärrdiod men inget bra resultat.
Mvh Daniel
Hantera statisk elektricitet omvandla till 0-10 volt
Re: Hantera statisk elektricitet omvandla till 0-10volt
Jag brukar inte vara den som klagar på att det saknas information, men jag är rädd att det gör det i det här fallet...
Du får nog förklara lite tydligare vad du egentligen menar, framförallt förstår iaf inte jag varför.
MVH: Mikael
Edit: Välkommen till forumet! Vi är oftast ganska snälla (iaf de flesta)
Edit2: När jag läser igen så förstår jag ju vad du menar *gomorron hjärnan* Har tyvärr inget bra svar.
Du får nog förklara lite tydligare vad du egentligen menar, framförallt förstår iaf inte jag varför.
MVH: Mikael
Edit: Välkommen till forumet! Vi är oftast ganska snälla (iaf de flesta)
Edit2: När jag läser igen så förstår jag ju vad du menar *gomorron hjärnan* Har tyvärr inget bra svar.
Senast redigerad av adent 25 april 2013, 21:42:19, redigerad totalt 1 gång.
Re: Hantera statisk elektricitet omvandla till 0-10 volt
Du behöver ett specialinstrument gjort för att mäta elektrostatisk fältstyrka, en multimeter har alldeles för låg impedans som du redan upptäckt.
Re: Hantera statisk elektricitet omvandla till 0-10 volt
Korrekt, du behöver en fältkvarn för att kunna mäta, alternativt en spänningsdelare med ett par GOhm impedans