Verklig Modellbåt

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
V-Box
Kontakt:

Verklig Modellbåt

Inlägg av V-Box »

Jag har alltid haft lite tankar kring att bygga en egen liten "modellbåt". Jag är väldigt mycket för sådana små detaljer. Det enda som behövs är ju att forma till skrovet så tänkte jag göra resten för hand så mycket som det går.
T.ex lister med tenntrådar, plankor med möjligen glasspinnar eller liknande.
Jag älskar att använda min fantasi och låta den flyta iväg sålänge den liknar en båt. Alltså nu menar jag inte bara en modell, utan kunna få till det i minsta detalj med en motor och sådana smågrejer. En liten minispak för gasen, en liten nyckel, etc. Den ska ju inte vara körduglig, men den ska likna en förminskning av en riktig båt är det tänkt!
Just nu ska jag försöka hitta en plastbåt att forma skrovet med, sen ska jag försöka sätta igång i sommar möjligen.. eller om jag inte har tid blir det i höst :)
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Re: Verklig Modellbåt

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Nu vet jag inte vart du bor, men min kompis Ingvar, pratar ofta om detaljer han gör själv. Balkar i glasfiberväv osv.
kolla gärna här: http://www.mmbk.se/ sök på Fredsgrogg .
Användarvisningsbild
V-Box
Kontakt:

Inlägg av V-Box »

Du, den var fin den!
Jag tänkte mer sportigt, men då har vi en liten mall kanske :)
GFEF

Inlägg av GFEF »

>bygga en egen liten "modellbåt".

http://www.eskader.se/sv/

Vi har arbetat med skalenliga modeller sedan starten 1931.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag har sett extremt fina modellbåtr scratchbyggda i trä, där byggaren har baserat modellen på en fullskalabåts originalritning.

Det finns mängder av ritningar på äldre båtar lagrade i nåt slags arkiv man kan beställa ifrån.. minns inte var dock.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Vad har du tänkt för båt? Är det ett existerande skepp av äldre snitt som är varvsritat kan jag ju höra runt litet om det går att få fram originalritningar. :)
Ett tips är att måla en del delar innan man limmar om du gör vissa delar av hårdplast. Träna på en del skräp först om du aldrig byggt förut med målning och sådant.

Edit, skrovet kan du som sagt bygga som en riktig båt med en stomme (edit, att hålla upp skrovet medan det stelnar alltså) av konstnärslera och styren tex (glöm inte skydds skikt och släppmedel bara om du tänkt gjuta i plast över denna sedan)
Eller om du vill bygga i trä lägga varje bord för hand (finns dock litet olika tekniker för det på just modellbåtar då man även kan laminera eller lägga ribbor på vertikalt, hittar du mahognyfaner kan du ju bygga tex ett gammalt minsveparskrov med krysslaminat som på en riktig.. ) så att det ser ut som ett riktigt skrov, finns som sagt fullt fungerande skalamodeller av tex gamla fiskebåtar som är riktigt snygga och till och med kan segla under uppsikt. :)

Mycket nöje och troligen många vinterkvällar väntar! :) '

-
Användarvisningsbild
V-Box
Kontakt:

Inlägg av V-Box »

Vill tacka så mycket för tips och så! Men jag har bestämt mig för min egen lilla modell.. Alltså en båt som kanske inte existerar. :)

Mizza - Jag vill ha den i sportväg, men som sagt, tänkt mig min egen modell.. kanske kan komma på ett nytt märke också. Men tack så mycket för tips, sånt kan behövas!! :)
helmut

Inlägg av helmut »

Håller också på och bygger skalamodeller. Tycker att det är bökigt att bygga skrov på spanter och med trälister.
Föredrar att tillverka skroven av de färgade och hårdare frigoliten, har för mig att den klassas som markskivor. Med rasp, fil och slutligen sandpapper formar jag till skrovet. Slutligen lägger jag på ett lager glasfiberplast.
När jag är nöjd med skrovet lägger jag på ett ca 2 cm tjockt lager med flytspackel. Efter några veckor är det bara att karva ut frigoliten och smeta in betongformen med parafinolja.
Därefter är det bara att gjuta skrovet i glasfiber.
Klubb Maritim har ritningar till större fartyg.
Vill du ha ritningar till mindre båtar har Sjöfarts museet i Stockholm en massa ritningar. På deras hemsida kan du hitta ritningar
Användarvisningsbild
swapper

Inlägg av swapper »

Hittade denna för en tid sedan när jag ville göra en impeller till projekt.
Har dock inte något cam som klarar att göra vettig gkod till det.

Riktigt snyggt och verkar vara enormt kraftull jet med en sådan motor.
http://homepages.paradise.net.nz/hawkin ... etboat.htm
Skriv svar