Falsk DS1307 ?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
ToPNoTCH

Falsk DS1307 ?

Inlägg av ToPNoTCH »

Efter att ha lagt 8 timmar på att försöka få SQW utgången att hoppa igång på en DS1307 klocka, börjar jag fundera på om jag snubblat på någon slags kopia.

Har provat med två olika chip (från samma eBay säljare).

Allt funkar som det skall och jag kan "toggla" SQW pinnen med bit 7 i register 0x07 precis som man skall kunna.
Läsa register och allt funkar som det skall och tiden snurrar på.

Det enda som funkar är att den inte pulsar SQW när jag skriver 0x10 till register 0x07.

Eftersom SQW pinnen vill ha pull-up så har jag provat 10K,4.7K och 1K utan resultat.
Pinnen hålls låg oavsett.

Efter mycket letande har jag hittat EN artikel där snubben som skriver fått samma resultat med ett "eBay chip" och bytt till ett äkta med funktion som resultat.

Om någon vänlig själ har lust att fota en äkta DS1307 (SO-8) så vore det intressant att jämföra utseendet.

Om någon ÄNNU vänligare har en konfirmerat äkta DS1307 att skänka/sälja så kan jag ju prova med den.

p.s
Binären jag kör togglar SQW utmärkt simulerat i Proteus
d.s
ToPNoTCH

Re: Falsk DS1307 ?

Inlägg av ToPNoTCH »

Man blir lite seg efter allt jävlandes.

Självklart fanns massor med bilder på Internet.

Alla har ett "+" på rad 2 i märkningen.

Det har inte mina :-/
Användarvisningsbild
Sinumerik

Inlägg av Sinumerik »

Varför skulle det finnas falska av ett chip som verkar säljas på massor av ställen och inte vara speciellt dyr heller...? Eller har jag missat nåt.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Köp ett riktigt chip och jämför?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Från första sidan i : http://www.jameco.com/Jameco/Products/P ... 194679.pdf :
"A “+” anywhere on the top mark indicates a lead-free device. "
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Glömde följa upp denna tråd.

Det visade sig att det VAR något skumt med chippen.
Jag hittade 1st av en annan leverantör och pluggade in den istället och det funkade direkt.
(Provade 5 av de icke fungerande innan)

De som inte har SQW funktionen saknar en liten grop för markering av pinne 1, vilket den fungerande hade.
Nu kan ju det här vara en sådan komponent som det finns flera olika tillverkare av och inte bara Maxim.

Inte samma fel, och pinnade men ändå fake 1307'or http://www.sciencetronics.com/greenphotons/?p=798

@Sinumerik:
Ja du säg det. Det var knappast det första jag misstänkte när det inte funkade, men som du ser ovan så var det så.
En teori är ju att det är en defekt serie som någon kines köpt upp för en femma och en fimp typ.

@Blueint:
Japp, se ovan.
Skriv svar