Extern ringklocka till 3G bordstelefon

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Bertil_N

Extern ringklocka till 3G bordstelefon

Inlägg av Bertil_N »

Hej!

Får väl börja med att säga att jag inte är någon "elektroniknörd".

Jag har en Huawei B160 3G Bordstelefon som jag skulle behöva få ut en signal till någon extern siren eller nåt.
Det är så att telefonen är placerad i en bullrig verkstad så det behöver låta en del.
När vi hade analoga telefoner så kunde man koppla in externa ringklockor direkt på teleledningen.
Så kan man ta signalen som går till högtalaren på telefonen och förstärka den?

//Bertil
Nerre

Re: Extern ringklocka till 3G bordstelefon

Inlägg av Nerre »

Det GÅR antagligen, men det blir nog en hel del krångel. Gör du ingrepp i telefonen ryker ju garantin och du introducerar kanske EMC-problem.

Kvar blir då att göra en extern box som "lyssnar" på telefonens inbyggda ringsignal (bandpassfilter+integrator+komparator ungefär).

Möjligen finns det redan färdiga såna lösningar för t.ex. IP-telefoner och liknande där man inte heller har en konventionell ringsignal.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

man borde väl kunna hacka nåt BT-headset ? det blinkar och har sej på mitt headset nrä det ringer på telefonen, nåt borde ju kunna hackas så man får ut en enkel ren signal.

..Eller om man vill vara mer komplicerad, en egen BT-enhet man parar som bara tar emot ringsignalen :)
Skogen

Inlägg av Skogen »

Krångel? :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bertil_N

Inlägg av Bertil_N »

Megafonen verkar bra :bravo:
Bertil_N

Inlägg av Bertil_N »

Nerre skrev:Det GÅR antagligen, men det blir nog en hel del krångel. Gör du ingrepp i telefonen ryker ju garantin och du introducerar kanske EMC-problem.

Kvar blir då att göra en extern box som "lyssnar" på telefonens inbyggda ringsignal (bandpassfilter+integrator+komparator ungefär).

Möjligen finns det redan färdiga såna lösningar för t.ex. IP-telefoner och liknande där man inte heller har en konventionell ringsignal.
När det gäller garantin så spelar det ingen roll, så att göra ingrepp i telefonen är inga problem.
Jag har letat ganska länge på nätet efter denna lösning men kan inte hitta något.
madata

Inlägg av madata »

Det som jag kommer att tänka på är att man skulle öppna telefonen, hitta högtalaren som det ringer i och löda på 2 sladdar därifrån. Sedan tar man till exempel en Arduino som sedan känner av pulser i kablarna? Som sedan kan trigga nåt relä eller liknande.. Detta borde inte vara helt omöjligt.. Eller?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

om den bara används för det borde det gå relativt lätt.

På ett tidigare jobb gjorde vi så med personsökare som vi byggde om för annat ändamål.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

En sån här kanske är smidig att hacka: http://dx.com/p/bluetooth-incoming-call ... elet-13236
Styr ett relä från LED-en eller vibratorn, eller mät strömförbrukningen till enheten.

Dom har ju också billiga musikspelare för blåtand, misstänker att dom ringer ifall man helt enkelt kopplar den till en förstärkare (finns ju tex bilsteg som startar automatiskt vid ljud).
Bertil_N

Inlägg av Bertil_N »

Det blev en ganska enkel lösning som funkar ganska bra.
Jag tog ett par högtalare med inbyggd förstärkare som man har till datorn.
Kopplade högtalarkablarna från telefonen till ingången på dom externa högtalarna.
Skall testa ett tag så får vi se hur det funkar.

//Bertil
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Händigt!

Risken är väl att nån glömmer att slå av extrahögtalaren när högtalarfunktionen i telefonen används (om det finns en sån). Om det blir ett problem och det finns nån enkel indikering att högtalarprat pågår, typ en lysdiod eller liknande, så kan drivningen av den få stänga av extrahögtalarna.

Iofs, om man pratar i högtalarläge så kanske man vill att ljudet ska dundra ut i hela verkstaden?
Skriv svar