PIC VAL
PIC VAL
Hej!
Håller på och letar efter en PIC som ska ersätta en 16F870.
Jag behöver inte alla funktioner och I/O pinnar, jag behöver bara 16 I/O och har krav på intern oscillator.
Har tittat på 16F628A, den verkar fylla kraven tror jag.
Frågan är egentligen om det finns andra val som av någon anledning skulle vara bättre, eller om jag tänkt rätt.
--- Jonas
EDIT: stavning
Håller på och letar efter en PIC som ska ersätta en 16F870.
Jag behöver inte alla funktioner och I/O pinnar, jag behöver bara 16 I/O och har krav på intern oscillator.
Har tittat på 16F628A, den verkar fylla kraven tror jag.
Frågan är egentligen om det finns andra val som av någon anledning skulle vara bättre, eller om jag tänkt rätt.
--- Jonas
EDIT: stavning
Tja, hur skall någon annan än du kunna veta det, med den lilla information du lämnar. 
T.ex så säger du ingeting om behov av programminne (mer än att 2K "verkar fylla kraven").
Du säger inte heller *varför* du vill ersätta 16F870, är det bara för stor (rent fysiskt alltså) ?
> "Jag behöver inte alla funktioner"
Ska vi gissa vilka ?
> "och har krav på intern oscillator."
Den gamla typen (fast 4 Mhz) eller den nya nanowatt typen (8 Mhz med "växellåda").
Enklast är att gå in på www.microchip.com och ange vilka krav du har, så söker deras verktyg fram de som passar.

T.ex så säger du ingeting om behov av programminne (mer än att 2K "verkar fylla kraven").
Du säger inte heller *varför* du vill ersätta 16F870, är det bara för stor (rent fysiskt alltså) ?
> "Jag behöver inte alla funktioner"
Ska vi gissa vilka ?
> "och har krav på intern oscillator."
Den gamla typen (fast 4 Mhz) eller den nya nanowatt typen (8 Mhz med "växellåda").
Enklast är att gå in på www.microchip.com och ange vilka krav du har, så söker deras verktyg fram de som passar.
Ledsen att jag skrev lite snabbt....
Jag har en applikation som snurrar i en 16F870 som endast använder 16 I/O pinnar, ingen timer, ingen AD, inte allt minnet osv.
Applikationen reagerar på input på 15 av pinnnarna och ger ett pulståg ut på den 16'e.
Kodstorleken är under 1K.
Jag byggde den på en 877 från början, ändrade till en 870 när jag insåg att det räckte med 16 I/O, för att det var enklast.
Nu skulle jag vilja förenkla kretsen ytterliggare med att bland annat ta bort den externa kristallen och använda en mindre, fysiskt, krets. Både för plats och för pengar.
Har inte undersökt skillnader på den nya och gamla oscillatorn, jag bara insåg att det räcker med nogrannheten 1% och borde kunna använda en intern oscillator då.
Tyckte att det verkade praktiskt att inte behöva pinnar för en extern oscillator, eller RC-nät, utan att kunna använda alla pinnar till I/O, förutom spänningen och jord då.
Jag har en applikation som snurrar i en 16F870 som endast använder 16 I/O pinnar, ingen timer, ingen AD, inte allt minnet osv.
Applikationen reagerar på input på 15 av pinnnarna och ger ett pulståg ut på den 16'e.
Kodstorleken är under 1K.
Jag byggde den på en 877 från början, ändrade till en 870 när jag insåg att det räckte med 16 I/O, för att det var enklast.
Nu skulle jag vilja förenkla kretsen ytterliggare med att bland annat ta bort den externa kristallen och använda en mindre, fysiskt, krets. Både för plats och för pengar.
Har inte undersökt skillnader på den nya och gamla oscillatorn, jag bara insåg att det räcker med nogrannheten 1% och borde kunna använda en intern oscillator då.
Tyckte att det verkade praktiskt att inte behöva pinnar för en extern oscillator, eller RC-nät, utan att kunna använda alla pinnar till I/O, förutom spänningen och jord då.
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Annars är 870 en bra krets - har i år designat ett kort för massproduktion som använder den och jag har en hel port över
Men vad gör väl det? 870 är billig har CCP och USART samt går i princip flytta över koden direkt till en 876 om man kommer på att man i framtiden inte klarar sig på programminnet! Fick 23 över... pust... känns som om det är fullt... 

- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
*ler* Jag vet, men i min värld går intosc på 4MHz. Har bara inte testat någon med nya klockan än - får bli nästa gång man har tid över när man skall göra något projekt. Är det stress väljer man gärna komponenter som man vet hur de fungerar för att slippa omödigt strul, men det är helt klart intressant med snabbare intosc