Om vi säger att vi har 2 batterier.
Ett kallas 1 och ett 2.
Jag vill kunna föra över all energi sparad i batteri 1 till 2.
Om vi säger att båda är på 12volt och har 3,0 ampere timmar.
Kan jag då i stort sett få över all energi eller kommer det bara gå att få ut 1,5 i vardera?
Det känns för mig mest logiskt men finns det någon laddnings krets som kan ta ut allt.. ( i den mån att batteriet mår bra, men bara i teroin )
Någon som kan förklara om ett batteri kan överföra all sin..
Re: Någon som kan förklara om ett batteri kan överföra all s
Först och främst finns det en laddningsverkningsgrad som "kostar". Bly-syre ackumulatorer har t.ex. runt 70%.
Sedan måste man ha ett kretslopp som gör att spänningen från den ackumulator som ska avge sin energi blir hög nog att ladda den mottagande ackumulator. Detta lösas bäst med en switch-regulator med strömbegränsning. En typisk effektivitet är 80%.
Så sammantaget blir det en total effektivitet på 56% (förutsatt att det rör sig om bly-syre ackumulatorer) - men det är ju "bara" 3Ah som utsätts för detta, alltså blir det överfört 1,68Ah från de 3Ah som finns.
Sedan kan man "kela" med kretsloppet för att få bättre effektivitet, tar man t.ex. en annan typ ackumulator än bly-syre kan man nog vinna en del effktivitet där, switch-kretsloppet kan bli mer effektivt med en noga anpassning, kanske upp till 90% eller mer - men största vinsten får man av att ha en ackumulator-kemi som är mer effektiv.
Sedan måste man ha ett kretslopp som gör att spänningen från den ackumulator som ska avge sin energi blir hög nog att ladda den mottagande ackumulator. Detta lösas bäst med en switch-regulator med strömbegränsning. En typisk effektivitet är 80%.
Så sammantaget blir det en total effektivitet på 56% (förutsatt att det rör sig om bly-syre ackumulatorer) - men det är ju "bara" 3Ah som utsätts för detta, alltså blir det överfört 1,68Ah från de 3Ah som finns.
Sedan kan man "kela" med kretsloppet för att få bättre effektivitet, tar man t.ex. en annan typ ackumulator än bly-syre kan man nog vinna en del effktivitet där, switch-kretsloppet kan bli mer effektivt med en noga anpassning, kanske upp till 90% eller mer - men största vinsten får man av att ha en ackumulator-kemi som är mer effektiv.
Hur du än bär dig åt så kan du inte överföra all energi mellan första batteriet och det andra. Det kommer alltid att bli förluster.XCore skrev:Jag vill kunna föra över all energi sparad i batteri 1 till 2.
Jämför med ett glas vatten. Om du häller över vattnet till ett nytt glas så kommer det att vara mindre vätska i det nya glaset pga att du inte får med dig all vätska från glas ett till glas två. Lite av vätskan dunstar, lite av vätskan sitter kvar som ytspänning i det gamla glaset. Ungefär samma med batteri till batteri.
...å lite spiller man ut i hanteringen.
Flyttade tråden till idébanken.
Flyttade tråden till idébanken.