Nätverksansluten LED-belysning (var: Ethernet shield?)

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
dar303

Nätverksansluten LED-belysning (var: Ethernet shield?)

Inlägg av dar303 »

Jag tänkte bygga en enkel LED-stripkontroller med Arduino och det skulle var lite roligt att koppla upp mig mot nätverket för att göra en "wake up light" av den så jag funderar på Ethernet shield då jag redan har en Arduino som ligger och skräpar.
Var köper man en sådan billigast och finns det någon chans för mig som total arduino-nybörjare att få den att funka tror ni? Det verkar finnas en del exempel som vanligt så lite klipp och klistra borde ta mig en del av vägen...
Går det att synka arduinons klocka mot någon form av extern tidsserver så den inte driver och väcker mig klockan 04? :)
Senast redigerad av dar303 22 april 2013, 20:14:59, redigerad totalt 1 gång.
Zeela
Kontakt:

Re: Någon som använt Ethernet shield till Arduino?

Inlägg av Zeela »

Det finns massa roliga exempel på hur man använder Ethernetshielden på nätet. Har man bara ett hum om programmering och TCP/UDP så är det mesta bara klipp och klistra.

Och Arduinon har ingen klocka så du kan hantera tid hur du vill :)
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Det sitter väll någon typ av Wiznet chip på de där korten?

Jag har använt de i "vanlig c", och de är redan där hyffsat lättanvända.
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

jag köpte nåt liknande:
http://www.ebay.com/itm/New-ENC28J60-Et ... 0568162972

Funkar utmärkt med denna kod
https://github.com/jcw/ethercard

Det gick även bra att köra den på 3,3 volten från Arduinon ända tills jag läste på lite och
insåg att den drar lite för mycket ström för det.
Användarvisningsbild
6502
Kontakt:

Inlägg av 6502 »

Vi har Ethernet Shield'en på lager. Dom är riktigt lättanvända, här finns mer exempel på hur dom används. Å här finns en lättanvänd och konfigurerad webserver. Kanon om man vill lägga till ett enkelt webservice API eller liknande.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Tack för tipsen, har lite att lära då jag endast har programmerat basic tidigare och aldrig TCP/IP.

Här kommer i alla fall en bild på den fullt fungerande LED-styrningshårdvaran som jag fick igång på under 5 (!) minuter med Arduino!
Det är en LED-stripkontroller och varmvit slinga köpt på tradera (se denna tråd: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =6&t=64530 ) där jag lyfte processorpinnen till en av kanalerna från kortet och lödde två kablar till arduinon (för att de inte ska åka ur under labbning hemma i soff-labbet!) och sedan laddade in kod från Electronic Sweet Peas: http://shop.invector.se/product.php?id_product=62

haha, helt sjukt att det var så enkelt...i alla fall hittills! :)
Photo 2013-04-22 00 09 02.jpg

6502: Funkar Ethernet shield med Duemilanove eller måste jag köpa en nyare?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
6502
Kontakt:

Inlägg av 6502 »

Ethernet Shieldkortet fungerar bra tillsammans med Duemilanove, bara att plugga på och tuta och köra.
Vad jag vill minnas så tar webduino (webservern) ungefär 11Kbyte FLASH så du har mycket minnesutrymme kvar att leka med.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Köpte precis ett kort från Sweet Pea, ska bli intressant att se om jag fixar detta! Har en polare som undervisat i Processing plus alla er på forument samt hyggliga google skillz så det borde gå... :)

Vad tycker ni jag ska ha för manuellt interface till belysningen?
En touchknapp där ett snabbt tryck är på/av och hålla inne är tona upp/ner? Eller nåt roligare? Jag kan fälla in saker i väggarna, har spackel, gipsvägg samt tålamod och rätt bättringsfärg! :)
Användarvisningsbild
dar303

Re: Nätverksansluten LED-belysning (var: Ethernet shield?)

Inlägg av dar303 »

Inga teorier om den manuella styrningen, det brukar finnas drivor med mer eller mindre far out förslag på interface här på EF! :)
Jag tror jag har en kapacitiv touchknapp för sjukhusmiljö, funderar på att se om det går att ta ut den ur den utanpåliggande lådan den sitter i och sätta den i väggen på nåt sätt.

Här är en liten film på första testet, bonuspoäng för tallriken som skulle skydda mot härdsmälta!
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

dar303 skrev:Köpte precis ett kort från Sweet Pea, ska bli intressant att se om jag fixar detta! Har en polare som undervisat i Processing plus alla er på forument samt hyggliga google skillz så det borde gå... :)

Vad tycker ni jag ska ha för manuellt interface till belysningen?
En touchknapp där ett snabbt tryck är på/av och hålla inne är tona upp/ner? Eller nåt roligare? Jag kan fälla in saker i väggarna, har spackel, gipsvägg samt tålamod och rätt bättringsfärg! :)

Utanpåliggande får min röst, bakar du in nåt i väggen så kommer det se bra jävla solkigt ut efter ett tags on/offande.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Jag tänkte alltså inte fälla in hela sensorn bakom väggen utan bara plattan, trycka direkt på tapeten är ingen hit! :)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

"Vad är det där för skitfläck? .. aha ja alltså det är belysningsknappen!" :D
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

haha, nej, den ser typ ut så här om man bänder ur den ur lådan tror jag:

Bild
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Jag fick ethernetshielden idag men fick inte igång den med Webduino-exemplet för RGB-ledstyrning, den vill inte kompilera och skriver "WebServer does not name a type" om den här raden i koden: "WebServer webserver(PREFIX, 80);", uhhh...
Är inte WebServer definierat på rätt sätt kanske? Jag har inkluderat WebServer-biblioteket och det kommer upp under "import library".

Men jag testade den simplare webservern i de medföljande exemplen och den funkade galant, läser de sex analogingångarna och skriver ut värden på en websida så alltid nåt!

Detta är en ny värld för mig men det är rätt skoj! :)
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

ok, nu funkar det! Kan dra i en slider på en websida på mitt lokala nätverk och styra ledslingans intensitet, stort! :)

Jag hade lagt mitt program på fel ställe, inte i sketch-katalogen, antar att det var det som var felet!
Skriv svar