US till EUR adapter 110-240VAC?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
quizz_kid

US till EUR adapter 110-240VAC?

Inlägg av quizz_kid »

Hej. Jag tänkte bara dubbelkolla en grej.

Jag har en us-laddare(12v) för ett li-ion-batteri. Räcker det att ansluta en enkel plugg-adapter? Jag hoppas inte jag behöver konvertera med en tegelsten nämligen...

Specs på laddaren är 110-240VAC 50/60 GHz
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Re: US till EUR adapter 110-240VAC?

Inlägg av Micke_s »

Ska funka. Se till att din adepter är vettig så du inte kan få stöt mm. Antar att det är Hz och inte gigahertz :p
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Ja, eftersom speccen tillåter upp till 240 V och både 50 och 60 Hz så klarar den allt.

Väldigt generellt kan man säga att lätta väggvårtor funka lika bra på 230 som 110, tunga väggvårtor gör inte det. Det beror på att i de tyngre sitter det en hederlig transformator, den tar ner spänningen enligt ett visst förhållande (10:1 för en 120 V - 12 V tex), matar man en sån med dubbla inspänningen får man också dubbla utspänningen. Sen är frekvensen en faktor också, en transformator designad för 60 Hz kan gå i mättnad om man matar den med 50 Hz, och då blir det stora förluster och mycket värme.

En "lätt" väggvårta är ett switchat nätaggregat, som har en aktiv reglering av utspänningen. Det funkar väldigt grovt så att inspänningen likriktas, sedan "laddar" man upp magnetfältet i en spole och slår av strömmen. Då måste energin i magnetfältet ta vägen någonstans, och eftersom primärkretsen är bruten så går energin in i sekundärkretsen istället. Genom att styra switchningen på primärsidan kan man reglera spänningen på sekundärsidan.

Observera att ovanstående är grova generaliseringar och förenklingar, "avvikelser kan förekomma" :)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

... och glöm inte bort att US-kontakterna har rätt rutten elsäkerhet, så använd inte adaptern & co där det finns barn, husdjur, "okunniga vuxna" eller liknande. Om det går så kan det kanske vara bra att sätta ihop laddaren med adaptern med ett buntband ("kattstrypare") så att det inte går att ta isär dem. Om du skulle åka utomlands med laddaren så kan du ju alltid ta bort buntbandet (de kostar ju hela typ 10 öre per styck eller så...).
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

För att slippa klippa buntbandet så kan man skaffa en USA till Europa (schucko) adapter.

Prutte
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det var väl just det som föreslogs. Problemet är att om man drar ut usa-kontakten en bit från adaptern så har man berörbara stift med 230V, den är ju inte riktigt designad för den spänningen.

Av det skälet brukar jag helt enkelt limma fast en adapter med superlim på varje sådan usa-apparat.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

MrFrenzy, du såg inte ironin i mitt inlägg. Åka till USA och plugga i en USA till schucko sedan sätta väggvårtan med schucko till USA för att inte klippa buntbandet.

Himla onödig inlägg men kunde inte....
Prutte
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det bästa är väl ändå att köpa en ny adapter.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

mrfrenzy skrev:Det var väl just det som föreslogs. Problemet är att om man drar ut usa-kontakten en bit från adaptern så har man berörbara stift med 230V, den är ju inte riktigt designad för den spänningen.

Av det skälet brukar jag helt enkelt limma fast en adapter med superlim på varje sådan usa-apparat.
Designad för 230 eller inte, folk på andra sidan pölen dör ändå av 110-120VAC oavsett. So.. what's the excuse?
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Denna ser rätt deignat ut.
http://www.kjell.com/sortiment/el/el-pr ... ter-p37705

Bifogar en bild över de man ska kasta bort fort om man har. Problemet är att man kan sätta adaptern så att bara ena sitter i den och den andra pinnen på laddaren är då strömförande.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Som sagt, det är ju därför jag anser att man istället köper en ny nätadapter, som jag skrev nyss.
RoPa

Inlägg av RoPa »

Andy skrev:Designad för 230 eller inte, folk på andra sidan pölen dör ändå av 110-120VAC oavsett. So.. what's the excuse?
Kan skjutvapen anses ofarliga så kanske man har liknande resonemang om 120VAC.. :roll:
Det är inte "elen" som dödar, det är den som tar i "den"...
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Micke_s skrev:Bifogar en bild över de man ska kasta bort fort om man har. Problemet är att man kan sätta adaptern så att bara ena sitter i den och den andra pinnen på laddaren är då strömförande.
Den där har dessutom inte isolering närmast "handtaget" på stiften, man kan alltså råka beröra dem innan de nått helt ner i botten på uttaget.

(Det kan man förvisso också göra med både ojordad rund och jordad stickpropp i ett typ 30+ år gammalt ojordat uttag, men det betyder inte att det är rätt att ha sådär idag).
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Finns fler roliga fel i den adaptern,
  • plasten är för mjuk och av fel sort, brinner fint eller du kan dra ur pinnarna ur plasten och sätta dessa i vägguttaget.
  • Pinnarna är i tunn metall och går att böja, kan böja så att bara ena sitter i väggen eller gå av i vägguttaget.
  • På grund av att anläggningsytan mot metallen är liten så kan man orsaka brand, främst inne i adaptern mot USA prylen.
Skriv svar